Türkiye’nin de Metaverse’ü Olacak
Yerli Metaverse’ün geliştirilmesi için çalışmalar yapılıyor. MULTIVERSERA Teknoloji Yatırımları A.Ş ile Türk Alman Üniversitesi Metaverse alanında araştırma-geliştirme (Ar-Ge) yapmak için işbirliğine gittiler. Global dünyaya açılması planlanan yerli Metaverse’ün ulaşım ve turizm sektörü başta olmak üzere her sektöre ve her ülkeye etki etmesi planlanıyor. Yeni oluşan bu ekosistem içerisinde Türkiye’nin de var olmasının zorunlu olduğunu ifade eden uzmanlar, “Metaverse’te olmazsak fırsatları kaçırabiliriz” diyorlar.
Metaverse’te tüketiciler sosyal, eğlence, oyun, seyahat
ve alışveriş gibi aktivitelere ilgi duyarken, şirketler ise pazarlama
kampanyası ve girişimleri, çalışanlar için öğrenme ve gelişim, toplantılar,
etkinlikler ve konferanslar, ürün tasarımı ve dijital eşleştirme gibi
uygulamalar için kullanıyorlar. Metaverse’ü benimseyen şirketlerin oranı ise yüzde
57 iken, günlük aktivitelerini Metaverse’te geçirme heyecanı olan tüketicilerin
oranı da yüzde 59 olarak ortaya çıkıyor. Metaverse’te hemen hemen tüm sektörler
ve girişimler için fırsatlar bulunuyor. Metaverse, sosyal medya ve internetin
çok ötesinde bir yapı olarak değerlendirilirken, içerisinde arttırılmış, karma
ve sanal gerçeklik teknolojileri yer alıyor. Metaverse platformları aynı zaman
da elektronik ticaret (e-ticaret) siteleri gibi alışveriş yapılmasına da olanak
veriyor. Uzmanlar, gerek iş dünyası gerek sağlıkta gerek
ekonomide gerek kültürde, sanatta gerekse de eğitimde Metaverse’ün
etkilerinin görülmeye başladığını belirtiyorlar. Dolandırıcılığa karşı Metaverse’e
giren şirketlerin ciddi bir araştırma yapmalarını öneren uzmanlar, projelerin
devlet destekli olması gerektiğinin üzerinde duruyorlar. Özellikle Türkiye
açısından bunun son derece önemli olduğunu vurguluyorlar.
Metaverse’te girişimcilerin, kişisel verilere, özel
hayatın gizliliğine, marka ve telif hakkı ile ilgili düzenlemelere uygun
davranması gerektiğini anlatan uzmanlar, bu konuda danışmanlık hizmeti alınması
ve projenin geleceğinin hukuki zeminde sağlama alınması gerektiğini
öneriyorlar.
Regülasyona
İhtiyaç Var
Metaverse’ün ülkemizin global
öncüsü olması gereken yeni bir trend olduğunu anlatan uzmanlar, bunun için
regülasyona (düzenleme) ihtiyaç olduğunun altını çiziyorlar.
Metaverse’e
Herkes Ulaşabilecek mi ?
Global ekonomideki eksi yöndeki değişimler, ürün tedarik sorunları ve teknolojik ürünlerin pahalı olması, kullanılacak teknolojinin yayılımını yavaşlatıyor
Dünya’daki ekonomik olguların belirsizliği ve ülkelerin
parapolitikalarındaki sıkı tutumu teknolojiyi de etkiliyor. Bir yandan büyükşirketlerin
açıkladıkları karlılık oranları belirgin düzeyde artarken, diğeryandan
enflasyon toplumu ciddi şekilde etkilemeye devam ediyor.
Ekonomik
Değeri 5 Trilyon Dolar Olacak
Metaverse’ün potansiyel ekonomik değeri 5
trilyon Dolar olacak. McKinsey Raporu’nda, 2030 yılında
Metaverse’ün elektronik ticarete (e-Ticaret)
2-2,6 trilyon Dolar, akademik sanal eğitime 180-270 milyar Dolar, pazarlamaya
144-206 milyar Dolar, oyuna 108-125 milyar Dolar potansiyel etkisi olacağı
tahmin ediliyor.
Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Global Bilişim Derneği (BİDER) Metaverse’ün gündelik
hayatta artık daha fazla konuşulduğunu belirterek, tüketicilerin ve şirketlerin
yaklaşımlarını, bunun sosyal hayatı ve yaşamı nasıl etkileyebileceğini,
ekonomisinin gelişiminin ülkeler açısından ne anlama geleceğini, ulusal
güvenlik ve siber güvenlik riskleri de dahil olmak üzere kişisel verilerin ve
mahremiyetin korunması gibi konuların üzerinde çalışmanın öncelik haline
geldiğini açıklıyor.
Metaverse Bankacılığı
Metaverse
bankacılığında müşteri deneyimi nasıl olacak? Son zamanlarda yapılan birçok araştırma
kullanıcıların Metaverse konusunda farkındalığının giderek arttığını
gösteriyor. Teleperformance’ın Müşteri Deneyimi Araştırma Merkezi tarafından
ABD’deki tüketicilerin Metaverse’e yaklaşımını ortaya koymak üzere
gerçekleştirdiği araştırmaya göre 10 katılımcıdan 7’si Metaverse’te deneyimler
yaşamak istiyor. Bu noktada kullanıcıların Metaverse temelli yeni nesil kullanıcı
deneyimine en kolay adapte olacağı alanlardan biri de finans sektörü olacak. Bu
alanda da bankaların en önemli çözüm ortağı olmayı hedefleyen
Teleperformance, çok kanallı entegrasyon
(birleşik) ve müşteri desteğinden Metaverse içi etkileşim ve pazarlama yönetimine
kadar Metaverse’e özel sunduğu çözümlerle geleceğin müşteri deneyimini inşa
ediyor.
İnternetin sıradaki evrimi olarak ifade edilen Metaverse,
markalar için de tüketicilere ulaşmanın yeni evreni olarak; tanımlanıyor.
Bu yeni dünya sadece oyun, eğlence ve sosyalleşme
alanlarını değil; regülasyonun ve kuralların daha katı olduğu sektörleri de
dönüştürme potansiyeline sahip. Bu bağlamda Metaverse temelli yeni nesil
kullanıcı deneyimini en somut şekilde yaşayabileceğimiz sektörlerden biri de
finans olacak.
Metaverse’te
başarılı olabilmek için markaların iki yolu olabilir; Metaverse’te güç
kazandıracak teknolojik araçlar geliştirmek ya da son kullanıcı deneyimini
mükemmelleştirmek.
Yorumlar
Yorum Gönder