Türkiye’nin de Metaverse’ü Olacak


Yerli Metaverse’ün geliştirilmesi için çalışmalar yapılıyor. MULTIVERSERA Teknoloji Yatırımları A.Ş ile Türk Alman Üniversitesi Metaverse alanında araştırma-geliştirme (Ar-Ge) yapmak için işbirliğine gittiler. Global dünyaya açılması planlanan yerli Metaverse’ün ulaşım ve turizm sektörü başta olmak üzere her sektöre ve her ülkeye etki etmesi planlanıyor. Yeni oluşan bu ekosistem içerisinde Türkiye’nin de var olmasının zorunlu olduğunu ifade eden uzmanlar, “Metaverse’te olmazsak fırsatları kaçırabiliriz” diyorlar.

Metaverse’te tüketiciler sosyal, eğlence, oyun, seyahat ve alışveriş gibi aktivitelere ilgi duyarken, şirketler ise pazarlama kampanyası ve girişimleri, çalışanlar için öğrenme ve gelişim, toplantılar, etkinlikler ve konferanslar, ürün tasarımı ve dijital eşleştirme gibi uygulamalar için kullanıyorlar. Metaverse’ü benimseyen şirketlerin oranı ise yüzde 57 iken, günlük aktivitelerini Metaverse’te geçirme heyecanı olan tüketicilerin oranı da yüzde 59 olarak ortaya çıkıyor. Metaverse’te hemen hemen tüm sektörler ve girişimler için fırsatlar bulunuyor. Metaverse, sosyal medya ve internetin çok ötesinde bir yapı olarak değerlendirilirken, içerisinde arttırılmış, karma ve sanal gerçeklik teknolojileri yer alıyor. Metaverse platformları aynı zaman da elektronik ticaret (e-ticaret) siteleri gibi alışveriş yapılmasına da olanak veriyor. Uzmanlar, gerek iş dünyası gerek sağlıkta gerek ekonomide gerek kültürde, sanatta gerekse de eğitimde Metaverse’ün etkilerinin görülmeye başladığını belirtiyorlar. Dolandırıcılığa karşı Metaverse’e giren şirketlerin ciddi bir araştırma yapmalarını öneren uzmanlar, projelerin devlet destekli olması gerektiğinin üzerinde duruyorlar. Özellikle Türkiye açısından bunun son derece önemli olduğunu vurguluyorlar.

Metaverse’te girişimcilerin, kişisel verilere, özel hayatın gizliliğine, marka ve telif hakkı ile ilgili düzenlemelere uygun davranması gerektiğini anlatan uzmanlar, bu konuda danışmanlık hizmeti alınması ve projenin geleceğinin hukuki zeminde sağlama alınması gerektiğini öneriyorlar.

Regülasyona İhtiyaç Var

Metaverse’ün ülkemizin global öncüsü olması gereken yeni bir trend olduğunu anlatan uzmanlar, bunun için regülasyona (düzenleme) ihtiyaç olduğunun altını çiziyorlar.  

Metaverse’e Herkes Ulaşabilecek mi ?

Global ekonomideki eksi yöndeki değişimler, ürün tedarik sorunları ve teknolojik ürünlerin pahalı olması, kullanılacak teknolojinin yayılımını yavaşlatıyor

Dünya’daki ekonomik olguların belirsizliği ve ülkelerin parapolitikalarındaki sıkı tutumu teknolojiyi de etkiliyor. Bir yandan büyükşirketlerin açıkladıkları karlılık oranları belirgin düzeyde artarken, diğeryandan enflasyon toplumu ciddi şekilde etkilemeye devam ediyor.

Ekonomik Değeri 5 Trilyon Dolar Olacak

Metaverse’ün potansiyel ekonomik değeri 5 trilyon Dolar olacak. McKinsey Raporu’nda, 2030 yılında Metaverse’ün  elektronik ticarete (e-Ticaret) 2-2,6 trilyon Dolar, akademik sanal eğitime 180-270 milyar Dolar, pazarlamaya 144-206 milyar Dolar, oyuna 108-125 milyar Dolar potansiyel etkisi olacağı tahmin ediliyor.

Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Global Bilişim Derneği (BİDER) Metaverse’ün gündelik hayatta artık daha fazla konuşulduğunu belirterek, tüketicilerin ve şirketlerin yaklaşımlarını, bunun sosyal hayatı ve yaşamı nasıl etkileyebileceğini, ekonomisinin gelişiminin ülkeler açısından ne anlama geleceğini, ulusal güvenlik ve siber güvenlik riskleri de dahil olmak üzere kişisel verilerin ve mahremiyetin korunması gibi konuların üzerinde çalışmanın öncelik haline geldiğini açıklıyor.

Metaverse Bankacılığı

Metaverse bankacılığında müşteri deneyimi nasıl olacak? Son zamanlarda yapılan birçok araştırma kullanıcıların Metaverse konusunda farkındalığının giderek arttığını gösteriyor. Teleperformance’ın Müşteri Deneyimi Araştırma Merkezi tarafından ABD’deki tüketicilerin Metaverse’e yaklaşımını ortaya koymak üzere gerçekleştirdiği araştırmaya göre 10 katılımcıdan 7’si Metaverse’te deneyimler yaşamak istiyor. Bu noktada kullanıcıların Metaverse temelli yeni nesil kullanıcı deneyimine en kolay adapte olacağı alanlardan biri de finans sektörü olacak. Bu alanda da bankaların en önemli çözüm ortağı olmayı hedefleyen Teleperformance, çok kanallı entegrasyon (birleşik) ve müşteri desteğinden Metaverse içi etkileşim ve pazarlama yönetimine kadar Metaverse’e özel sunduğu çözümlerle geleceğin müşteri deneyimini inşa ediyor.

İnternetin sıradaki evrimi olarak ifade edilen Metaverse, markalar için de tüketicilere ulaşmanın yeni evreni olarak; tanımlanıyor.

Bu yeni dünya sadece oyun, eğlence ve sosyalleşme alanlarını değil; regülasyonun ve kuralların daha katı olduğu sektörleri de dönüştürme potansiyeline sahip. Bu bağlamda Metaverse temelli yeni nesil kullanıcı deneyimini en somut şekilde yaşayabileceğimiz sektörlerden biri de finans olacak.

Metaverse’te başarılı olabilmek için markaların iki yolu olabilir; Metaverse’te güç kazandıracak teknolojik araçlar geliştirmek ya da son kullanıcı deneyimini mükemmelleştirmek.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları