Kamuda Kağıda Son


Kamu kurumlarının kendi bünyeleri içerisinde yaptıkları tüm işlemlerin ve vatandaşa yönelik tüm hizmetlerin elektronik ortamda yapılması ve böylelikle büyük oranda tasarrufa gidilmesini amaçlayan dijitalleşme süreci devam ediyor.

Elektronik Devlet Kapısı (e-Devlet) Projesi 2008 yılında erişime açılarak kamu kurumlarının internet üzerinden (dijital platform) hizmet vermelerine olanak tanınmıştı. O günden bu güne gelişimini sürdürerek binlerce kamu hizmetinin sunulduğu, yüzlerce kamu kurumunun entegre (birleştiği) olduğu bir yapıya dönüşen e-Devlet Kapısı, kamu kurumlarında önemli oranda kağıt, zaman ve kaynak tasarrufu yapılmasına da yol açtı.  

e-Devlet ile vatandaşların ve iş dünyasının ihtiyacı olan bütünleşik kamu hizmetleri tek kapıdan, kesintisiz, güvenli, 7 gün ve 24 saat sunuluyor. Önümüzdeki dönemde daha başka hizmetlerin de verilmesi üzerine tasarlanmış olan e-devletin, entegre edilecek yeni hizmetlerle daha da zenginleşmesi bekleniyor.

Türkiye’de e-devlete geçiş süreci olarak adlandıra bileceğimiz dönem özellikle 1980’lerin ikinci yarısından itibaren uygulanan politikalar ile başladı. Bu dönem ile birlikte ülkede teknoloji ve bilişim hizmetleri yeniden ele alınarak; uygulama alanları için değerlendirilme çalışmaları başlatıldı. e-Devlet kavramının ilk kez gözle görülür biçimde ele alınması ise 1990’lı yıllardan sonra oldu. Bilişim altyapısına yapılan yatırımların etkisi ile bilgisayar ve internet kullanım oranları artarken, bazı devlet kurumları hizmetlerini elektronik ortamlarda vermeye başladı. 2000’li yıllara gelindiğinde ise artık e-devlet uygulamaları daha ciddi şekilde devlet politikaları içersinde yer aldı.  Özellikle 2006-2007 yıllarından sonra e- devlet uygulamalarının gelişimi ve uygulanabilirliği önemli bir ivme kazanarak, 2008 Aralık ayında e-Devlet Kapısı Projesi hizmete girdi.

Tüm e-devlet faaliyetlerinin tek merkezden yürütülmesini hedefleyen e-devlet, bütün uygulamalarıyla, merkezi ve yerel yönetim birimleriyle devletin, hızlı ve düşük maliyetlerle hizmet sunmasını, bürokratik engellerin asgari düzeylere çekilmesini, kamusal hizmetin kalitesinin artmasını ve diğer ülkelerle rekabet edebilecek seviyeye ulaşmasını amaçlıyor.  

Belgeler Elektronik Ortama Taşınıyor

Bu arada, belgelerin elektronik ortama taşınması çalışmalarını sürdüren Hazine ve Maliye Bakanlığı, kağıt belge dolaşımını (Tüm kağıt belgeler, elektronik belge;e-belge olacak) tamamen ortadan kaldırarak dijitalleştirmeyi planlıyor.

2017 yılından itibaren geliştirilmesine başlanan “Bütünleşik Kamu Mali Yönetimi Bilişim Sistemi” kapsamında, elektronik harcama talimatı onay belgesi, elektronik ödeme emri belgesi, elektronik fatura, elektronik teminat mektubu, elektronik personel bildirim belgesi gibi e-belgeler ile uluslararası standartlarda e-belge oluşturulurken, diğer tüm belgelerin e-belgeye dönüştürülmesi çalışmaları da sürdürülüyor.

Bu kapsamda harcama yönetim, muhasebe yönetim, taşınır kayıt ve yönetim, kamu personeli harcama yönetim sistemleri ile elektronik tahsilat uygulaması gibi bilişim sistemlerini devreye alan Bakanlık, böylece belgelerin elektronik ortama taşınması, elektronik imzalı olarak tamamen elektronik ortamda sistemler ve kurumlar arasında dolaşması ve yine tamamen elektronik ortamda Sayıştay’ın denetimine sunulmasını sağlayacak.

Dijital Arşivlemeye Geçilecek

Uygulamayla kamu mali yönetiminde işlemlerin hızlandırılması, kağıt kullanımının tamamen kaldırılması, evrakların harcama ile muhasebe birimleri arasında fiziki dolaşımına son verilerek posta ve kargo masraflarında tasarrufa gidilmesi, arşivleme sorununun çözülerek dijital arşivlemeye geçilmesi ve personel istihdamında verimlilik artışı, denetimin etkinliğinin artırılması ve elektronik denetimin yaygınlaştırılması hedefleniyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları