Kamuda Kağıda Son
Kamu kurumlarının kendi bünyeleri içerisinde yaptıkları tüm işlemlerin ve vatandaşa yönelik tüm hizmetlerin elektronik ortamda yapılması ve böylelikle büyük oranda tasarrufa gidilmesini amaçlayan dijitalleşme süreci devam ediyor.
Elektronik Devlet Kapısı (e-Devlet) Projesi
2008 yılında erişime açılarak kamu kurumlarının internet üzerinden
(dijital platform) hizmet vermelerine olanak tanınmıştı. O günden bu güne gelişimini
sürdürerek binlerce kamu hizmetinin sunulduğu, yüzlerce kamu kurumunun entegre
(birleştiği) olduğu bir yapıya dönüşen e-Devlet Kapısı, kamu kurumlarında
önemli oranda kağıt, zaman ve kaynak tasarrufu yapılmasına da yol açtı.
e-Devlet ile vatandaşların ve iş
dünyasının ihtiyacı olan bütünleşik kamu hizmetleri tek kapıdan, kesintisiz,
güvenli, 7 gün ve 24 saat sunuluyor. Önümüzdeki dönemde daha başka hizmetlerin
de verilmesi üzerine tasarlanmış olan e-devletin, entegre edilecek yeni
hizmetlerle daha da zenginleşmesi bekleniyor.
Türkiye’de e-devlete geçiş süreci olarak adlandıra
bileceğimiz dönem özellikle 1980’lerin ikinci yarısından itibaren uygulanan
politikalar ile başladı. Bu dönem ile birlikte ülkede teknoloji ve bilişim
hizmetleri yeniden ele alınarak; uygulama alanları için değerlendirilme
çalışmaları başlatıldı. e-Devlet kavramının ilk kez gözle görülür biçimde ele
alınması ise 1990’lı yıllardan sonra oldu. Bilişim altyapısına yapılan
yatırımların etkisi ile bilgisayar ve internet kullanım oranları artarken, bazı
devlet kurumları hizmetlerini elektronik ortamlarda vermeye başladı. 2000’li
yıllara gelindiğinde ise artık e-devlet uygulamaları daha ciddi şekilde devlet
politikaları içersinde yer aldı. Özellikle
2006-2007 yıllarından sonra e- devlet uygulamalarının gelişimi ve
uygulanabilirliği önemli bir ivme kazanarak, 2008 Aralık ayında e-Devlet Kapısı
Projesi hizmete girdi.
Tüm e-devlet faaliyetlerinin tek merkezden yürütülmesini
hedefleyen e-devlet, bütün uygulamalarıyla, merkezi ve yerel yönetim birimleriyle
devletin, hızlı ve düşük maliyetlerle hizmet sunmasını, bürokratik engellerin
asgari düzeylere çekilmesini, kamusal hizmetin kalitesinin artmasını ve diğer
ülkelerle rekabet edebilecek seviyeye ulaşmasını amaçlıyor.
Belgeler
Elektronik Ortama Taşınıyor
Bu arada, belgelerin elektronik ortama taşınması çalışmalarını
sürdüren Hazine ve Maliye Bakanlığı, kağıt belge dolaşımını (Tüm kağıt
belgeler, elektronik belge;e-belge olacak) tamamen ortadan kaldırarak
dijitalleştirmeyi planlıyor.
2017 yılından itibaren geliştirilmesine başlanan “Bütünleşik Kamu Mali Yönetimi
Bilişim Sistemi” kapsamında, elektronik harcama talimatı onay
belgesi, elektronik ödeme emri belgesi, elektronik fatura, elektronik teminat
mektubu, elektronik personel bildirim belgesi gibi e-belgeler ile uluslararası
standartlarda e-belge oluşturulurken, diğer tüm belgelerin e-belgeye
dönüştürülmesi çalışmaları da sürdürülüyor.
Bu kapsamda harcama yönetim, muhasebe yönetim, taşınır
kayıt ve yönetim, kamu personeli harcama yönetim sistemleri ile elektronik
tahsilat uygulaması gibi bilişim sistemlerini devreye alan Bakanlık, böylece
belgelerin elektronik ortama taşınması, elektronik imzalı olarak tamamen
elektronik ortamda sistemler ve kurumlar arasında dolaşması ve yine tamamen elektronik
ortamda Sayıştay’ın denetimine sunulmasını sağlayacak.
Dijital
Arşivlemeye Geçilecek
Uygulamayla kamu mali yönetiminde işlemlerin hızlandırılması,
kağıt kullanımının tamamen kaldırılması, evrakların harcama ile muhasebe
birimleri arasında fiziki dolaşımına son verilerek posta ve kargo masraflarında
tasarrufa gidilmesi, arşivleme sorununun çözülerek dijital arşivlemeye
geçilmesi ve personel istihdamında verimlilik artışı, denetimin etkinliğinin
artırılması ve elektronik denetimin yaygınlaştırılması hedefleniyor.
Yorumlar
Yorum Gönder