Türkiye’de, e-Ticaret Satışları Patladı
Global çapta ekonomik büyüklüğü 6.4 trilyon Dolar’ı aşan elektronik ticaretin (e-Ticaret), Türkiye’de de satışları 400 milyar Lira’ya yaklaştı. 2021 yılının en çok tercih edilen ödeme yöntemi olan kredi kartı ile 8,2 milyar işlemle 1,6 trilyon Lira tutarında alışveriş yapıldı.
İyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri
Derneği (ETİD) tarafından hazırlanan “2021 Türkiye e-Ticaret
Ekosistemi” Raporu açıklandı.
e-Ticaret, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de güçlü
bir büyüme gösterirken; 2021 yılında Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın (GSYİH) yüzde
4,5’i, toplam perakende sektörünün ise yüzde 17,6’sı perakende e-ticaret
satışlarından oluştu. e-Ticaret alışverişleri kapsamında tüketiciler 2021
yılında her alışverişte ortalama 170 Lira harcadı.
Rapora göre, e-ticaret işlem sayıları 2020’ye göre yüzde
46 oranında artarak 3,4 milyar adet siparişle ve yüzde 69 artış ile 381,5
milyar Lira hacme ulaştı.
Satış bazında en yüksek büyümeyi gösteren kategori,
2019-2020 dönemindeki yüzde 15’lik düşüşünü telafi eden turizm ve seyahat
sektörü oldu.
Kredi Kartı Kullanımında Düşüş
2021 yılında kredi kartıyla ödeme oranı yüzde 56
olmakla birlikte, son yıllarda kredi kartı kullanımındaki düşüş eğilimi dikkat
çekti. Bu gerilemenin sebebi olarak da banka kartları, ön ödemeli kartlar ve
dijital cüzdanların daha sık kullanılması gösterildi.
Türkiye’de ön ödemeli kartlar ve dijital cüzdanlara
olan ilgi giderek artarken, 2021 yılındaki özel indirim dönemlerinde yapılacak
olan alışverişlerde ön ödemeli kartlar ve iyzico'nun dijital cüzdan çözümü olan
“iyzico ile Öde” yöntemlerinin klasik ödeme seçenekleri karşısında ciddi bir
güç kazandığı görülüyor.
Satıcıların Yüzde 75’i 5 Büyük İlde
Türkiye’de e-Ticaret satıcılarının yüzde 75’inden
fazlasını 5 büyük il olan İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya barındırıyor.
2017’den bu yana e- ticaret satıcılarının en yoğun olduğu sektörler moda ve
aksesuar sektörüyken takip eden sektörler de mobilya, züccaciye, tuhafiye oldu.
Daha sonraki sırayı ise yiyecek ve içecek sektörü aldı.
Demokratik Bir Ekosistem Amaçlanıyor
İyzico, e-ticarette demokratik bir ekosistem yaratmak
için çalışırken, pazarı satıcılar açısından değerlendiriyor.
Veriler incelendiğinde mikro işletmeler sayıca pazarı
ayakta tutsalar bile, satış hacminde aynı etkiyi yaratamadıkları görülüyor. Pazarın
sadece yüzde 1’ine denk gelen büyük ölçekli satıcılar, toplam pazar payının yüzde
79’una sahipler. Bu veriler daha demokratik bir ekosistemin gerekliliğine
dikkat çekiyor.
“iyzico Korumalı Alışveriş” çözümü ile güvenli bir ödeme
altyapısı sağlanmaya çalışılırken, 7/24 canlı destek ve iptal-iade süreçleri
için kolaylık sağlanıyor. İyzico, bu sayede bilinirliği az olan markalar için
bir güven simgesi haline gelirken, 4 milyondan fazla tüketicinin iyzico
Korumalı Alışverişi tercih etmesi de bunu gösteriyor.
“iyzico ile Öde” seçeneği sayesinde herhangi bir
bankacılık hizmeti almayan milyonlarca kullanıcıya da online alışveriş imkanı
sunuldu. Bu avantajları sayesinde iyzico ile Öde, 2021’de 30 bin üye iş yeri
aracılığıyla 1,5 milyon aktif kullanıcı kitlesine ulaştı. Pazar, 2020-2021
döneminde işlem adedi bazında yüzde 388 büyüme kaydetti.
Geçtiğimiz yıl içerisinde de iyzico ile Öde’nin
e-ticaret işlemleri içindeki payı aylık bazda yüzde 3 seviyesinden yüzde 13
seviyesine kadar yükseldi.
Alışveriş Yöntemleri Dönüştü
e-Ticaret, alışılageldik alışveriş yöntemlerini
dönüştürmesinin yanı sıra, kendi içinde de hız kesmeden dönüşmeye devam ediyor.
Bu konuda öne çıkan en çarpıcı gelişmelerden biri, blok zincir teknolojisi
sayesinde konuşulmaya başlanan merkeziyetsiz e-ticaret.
Merkeziyetsiz e-ticaret, takip edilemeyen işlemlerle
birlikte güvenlik, kayıt dışı ekonomi ve e-ticaret hukuku gibi birçok konuyu
düşünmeyi gerektiriyor. Henüz gündelik e-ticarete tam entegre olmasa da blok
zincir teknolojisi, e-ticaretin geleceği açısından yüksek derecede belirleyici
bir unsur olarak değerlendiriliyor.
Online Platformlardan Satış
Online platformlardan satış yapanların sayısı giderek artarken, pandemi ile beraber tüketiciler kadar işletmelerin de e-ticarete olan ilgisi arttı.
Pandemide e-ticaret yapan işletme sayısı beş kattan
fazla artarken, e-ticaret artık yan bir iş olarak değil, ana bir iş kolu olarak
görülüyor. Süpermarket, taze gıda ve yemek sektörleri tamamen bir dönüşüm
süreci yaşıyor.
e-Ticarette Markayı Büyüten Reçete
e-Ticarette markayı büyüten reçete olarak “Etkin
Dijital Pazarlama” görülüyor.
Her geçen gün geleneksel alışverişin yerini alan ve
milyonlarca firmanın faaliyet gösterdiği e-ticaret alanı, markaların global başarılara
imza atması için birçok avantajı sunmaya devam ediyor. Doğru hamleleri yapan ve
e-ticaret sitesini müşteri odaklı şekilde yöneten markaların bu pastadan daha
çok pay alacağı belirtiyor.
Digital Exchange uzmanları, ticari rekabetin sınırlarının
kaldırıldığı günümüzde ister asırlık, isterse yeni kurulmuş olsun bir markayı
pazarlama ve işletmede doğru adımların profesyonellerin yardımı ile atılması
halinde önünde bir engel bulunmadığını vurguluyorlar.
Globalde e-Ticaret, 6.4 Trilyon Doları Aştı
Global çapta ekonomik büyüklüğü 6.4 trilyon Dolar’ı aşan
e-ticaret, günümüzün en kârlı, en verimli ve en revaçtaki ticari faaliyeti
olarak görülüyor. Amazon, e-Bay, Alibaba, JD.com gibi birçok uluslararası
e-ticaret sitesi her yıl yüz milyarlarca dolarlık ciroya ulaşarak, milyonlarca
kişinin üretim, depolama, lojistik, pazarlama ve müşteri temsilcisi gibi
alanlarda istihdamını sağlıyor.
Yerli e-Ticaret Sitesi 250 Bini Geçti
Türkiye’de de giderek daha da büyüyen e-ticaret
dünyası bu alandaki pastadan payını almak için çalışıyor. 2021 rakamlarına göre
250 bini aşan yerli e-ticaret siteleri arasında ciddi bir rekabet söz konusu.
Salgının etkisiyle uzaktan alışverişin gıdadan
temizlik malzemesine, giysiden otomobil yedek parçasına kadar geniş bir alana
yayılmasının ardından yüzde 70 oranında artan e-ticaret hacmi 400 milyar (381,5
milyar) Lira’ya yaklaştı. 2022 rakamlarının 400 milyar Lira’yı da aşması
bekleniyor.
Bu rakamdan aslan payını ise ancak dijital pazarlama
yapan e-ticaret siteleri alabiliyor. 124 ülkede e-ticaret sitelerinin kuruluş,
pazar yeri yönetimi, pazarlama ve raporlama faaliyetlerini üstlenen Digital
Exchange, markaları e-ticaret sitesi kuruluşu ve yönetimi hakkında
yönlendiriyor.
100 Yıllık Holdingler Geride Kaldı
Digital Exchange, gelecek vaat eden bu alanı görüp
yatırım yapan ve doğru hamlelerle ilerleyen şirketlerin, bugün 100 yılı
devirmiş holdinglerden daha büyük piyasa değerine sahip olduğunu belirtirken, günümüzde
e-ticaretin hayli yaygınlaşmasının bu sektöre girecek markaları tedirgin etmemesi
gerektiğinin altını çiziyor.
Bir marka ne kadar eski, algısı ne kadar yüksek olursa
olsun, bunun e-ticarette de aynı başarıyı sağlayabileceğinin garantisi anlamına
gelmediğini dile getiren Digital Exchange uzmanları, önemli olan şeyin
e-ticaret sitesinin doğru yönetilmesi olduğunun üzerinde duruyorlar.
Hedef Kitle Doğru Belirlenmeli
e-Ticarette öncelikle hedef kitlenin doğru belirlenmesi
gerektiğinin üzerinde duran Digital Exchange uzmanları, kitleye uygun ürünün
yine rekabetçi bir fiyat politikası benimsenerek sunulması gerektiği önerisinde
bulunuyorlar.
e-Ticaret sitelerinin en yoğun tanıtıldıkları ve
müşteri kazandıkları alanların da Instagram, YouTube, Facebook, Twitter, TikTok
ve LinkedIn gibi sosyal medya platformları olduğu sıralanıyor.
Satış Hacmi Gelecekte 1 Trilyon Lira’yı Aşar
Birçok markanın geleneksel fiziki mağazalarındaki
satışlarının düştüğünü, fiyat performans araştırması yapan tüketicinin
alışveriş tercihlerini e-ticarete kaydırdığını belirten Digital Exchange uzmanları
konuya ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyorlar:
“Yayımlanan raporlara göre e-ticaretin gelecek 4 yılda
2.3 katına çıkması bekleniyor. Öte yandan birçok köklü marka da geleneksel
mağaza yatırımı yerine e-ticaret ve e-ihracata odaklanacaklarını ilan ediyor.
Fiyat performans araştırması yaparak alışveriş yapmak geleneksel alışverişin
yerini almaya başladı. Bu alışkanlığın daha da artacağı ve yakın gelecekte
e-ticaretin ülke ekonomisindeki toplam payı 1 trilyon Lira’ya doğru ulaşacak.”
Yorumlar
Yorum Gönder