Türkiye’de, e-Ticaret Satışları Patladı


Global çapta ekonomik büyüklüğü 6.4 trilyon Dolar’ı aşan elektronik ticaretin (e-Ticaret), Türkiye’de de satışları 400 milyar Lira’ya yaklaştı. 2021 yılının en çok tercih edilen ödeme yöntemi olan kredi kartı ile 8,2 milyar işlemle 1,6 trilyon Lira tutarında alışveriş yapıldı.


 

İyzico, Dogma Alares ve Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) tarafından hazırlanan “2021 Türkiye e-Ticaret Ekosistemi” Raporu açıklandı.

e-Ticaret, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de güçlü bir büyüme gösterirken; 2021 yılında Gayri Safi Yurtiçi Hasıla’nın (GSYİH) yüzde 4,5’i, toplam perakende sektörünün ise yüzde 17,6’sı perakende e-ticaret satışlarından oluştu. e-Ticaret alışverişleri kapsamında tüketiciler 2021 yılında her alışverişte ortalama 170 Lira harcadı. 

Rapora göre, e-ticaret işlem sayıları 2020’ye göre yüzde 46 oranında artarak 3,4 milyar adet siparişle ve yüzde 69  artış ile 381,5 milyar Lira hacme ulaştı.

Satış bazında en yüksek büyümeyi gösteren kategori, 2019-2020 dönemindeki yüzde 15’lik düşüşünü telafi eden turizm ve seyahat sektörü oldu.

Kredi Kartı Kullanımında Düşüş

2021 yılında kredi kartıyla ödeme oranı yüzde 56 olmakla birlikte, son yıllarda kredi kartı kullanımındaki düşüş eğilimi dikkat çekti. Bu gerilemenin sebebi olarak da banka kartları, ön ödemeli kartlar ve dijital cüzdanların daha sık kullanılması gösterildi.

Türkiye’de ön ödemeli kartlar ve dijital cüzdanlara olan ilgi giderek artarken, 2021 yılındaki özel indirim dönemlerinde yapılacak olan alışverişlerde ön ödemeli kartlar ve iyzico'nun dijital cüzdan çözümü olan “iyzico ile Öde” yöntemlerinin klasik ödeme seçenekleri karşısında ciddi bir güç kazandığı görülüyor. 

Satıcıların Yüzde 75’i 5 Büyük İlde

Türkiye’de e-Ticaret satıcılarının yüzde 75’inden fazlasını 5  büyük il olan  İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya barındırıyor. 2017’den bu yana e- ticaret satıcılarının en yoğun olduğu sektörler moda ve aksesuar sektörüyken takip eden sektörler de mobilya, züccaciye, tuhafiye oldu. Daha sonraki sırayı ise yiyecek ve içecek sektörü aldı.

Demokratik Bir Ekosistem Amaçlanıyor

İyzico, e-ticarette demokratik bir ekosistem yaratmak için çalışırken, pazarı satıcılar açısından değerlendiriyor.

Veriler incelendiğinde mikro işletmeler sayıca pazarı ayakta tutsalar bile, satış hacminde aynı etkiyi yaratamadıkları görülüyor. Pazarın sadece yüzde 1’ine denk gelen büyük ölçekli satıcılar, toplam pazar payının yüzde 79’una sahipler. Bu veriler daha demokratik bir ekosistemin gerekliliğine dikkat çekiyor.

“iyzico Korumalı Alışveriş” çözümü ile güvenli bir ödeme altyapısı sağlanmaya çalışılırken, 7/24 canlı destek ve iptal-iade süreçleri için kolaylık sağlanıyor. İyzico, bu sayede bilinirliği az olan markalar için bir güven simgesi haline gelirken, 4 milyondan fazla tüketicinin iyzico Korumalı Alışverişi tercih etmesi de bunu gösteriyor.

“iyzico ile Öde” seçeneği sayesinde herhangi bir bankacılık hizmeti almayan milyonlarca kullanıcıya da online alışveriş imkanı sunuldu. Bu avantajları sayesinde iyzico ile Öde, 2021’de 30 bin üye iş yeri aracılığıyla 1,5 milyon aktif kullanıcı kitlesine ulaştı. Pazar, 2020-2021 döneminde işlem adedi bazında yüzde 388 büyüme kaydetti.

Geçtiğimiz yıl içerisinde de iyzico ile Öde’nin e-ticaret işlemleri içindeki payı aylık bazda yüzde 3 seviyesinden yüzde 13 seviyesine kadar yükseldi.

Alışveriş Yöntemleri Dönüştü

e-Ticaret, alışılageldik alışveriş yöntemlerini dönüştürmesinin yanı sıra, kendi içinde de hız kesmeden dönüşmeye devam ediyor. Bu konuda öne çıkan en çarpıcı gelişmelerden biri, blok zincir teknolojisi sayesinde konuşulmaya başlanan merkeziyetsiz e-ticaret.

Merkeziyetsiz e-ticaret, takip edilemeyen işlemlerle birlikte güvenlik, kayıt dışı ekonomi ve e-ticaret hukuku gibi birçok konuyu düşünmeyi gerektiriyor. Henüz gündelik e-ticarete tam entegre olmasa da blok zincir teknolojisi, e-ticaretin geleceği açısından yüksek derecede belirleyici bir unsur olarak değerlendiriliyor.

Online Platformlardan Satış

Online platformlardan satış yapanların sayısı giderek artarken, pandemi ile beraber tüketiciler kadar işletmelerin de e-ticarete olan ilgisi arttı.

Pandemide e-ticaret yapan işletme sayısı beş kattan fazla artarken, e-ticaret artık yan bir iş olarak değil, ana bir iş kolu olarak görülüyor. Süpermarket, taze gıda ve yemek sektörleri tamamen bir dönüşüm süreci yaşıyor.

e-Ticarette Markayı Büyüten Reçete 

e-Ticarette markayı büyüten reçete olarak “Etkin Dijital Pazarlama” görülüyor.

Her geçen gün geleneksel alışverişin yerini alan ve milyonlarca firmanın faaliyet gösterdiği e-ticaret alanı, markaların global başarılara imza atması için birçok avantajı sunmaya devam ediyor. Doğru hamleleri yapan ve e-ticaret sitesini müşteri odaklı şekilde yöneten markaların bu pastadan daha çok pay alacağı belirtiyor.  

Digital Exchange uzmanları, ticari rekabetin sınırlarının kaldırıldığı günümüzde ister asırlık, isterse yeni kurulmuş olsun bir markayı pazarlama ve işletmede doğru adımların profesyonellerin yardımı ile atılması halinde önünde bir engel bulunmadığını vurguluyorlar.  

Globalde e-Ticaret, 6.4 Trilyon Doları Aştı

Global çapta ekonomik büyüklüğü 6.4 trilyon Dolar’ı aşan e-ticaret, günümüzün en kârlı, en verimli ve en revaçtaki ticari faaliyeti olarak görülüyor. Amazon, e-Bay, Alibaba, JD.com gibi birçok uluslararası e-ticaret sitesi her yıl yüz milyarlarca dolarlık ciroya ulaşarak, milyonlarca kişinin üretim, depolama, lojistik, pazarlama ve müşteri temsilcisi gibi alanlarda istihdamını sağlıyor.  

Yerli e-Ticaret Sitesi 250 Bini Geçti

Türkiye’de de giderek daha da büyüyen e-ticaret dünyası bu alandaki pastadan payını almak için çalışıyor. 2021 rakamlarına göre 250 bini aşan yerli e-ticaret siteleri arasında ciddi bir rekabet söz konusu.

Salgının etkisiyle uzaktan alışverişin gıdadan temizlik malzemesine, giysiden otomobil yedek parçasına kadar geniş bir alana yayılmasının ardından yüzde 70 oranında artan e-ticaret hacmi 400 milyar (381,5 milyar) Lira’ya yaklaştı. 2022 rakamlarının 400 milyar Lira’yı da aşması bekleniyor.

Bu rakamdan aslan payını ise ancak dijital pazarlama yapan e-ticaret siteleri alabiliyor. 124 ülkede e-ticaret sitelerinin kuruluş, pazar yeri yönetimi, pazarlama ve raporlama faaliyetlerini üstlenen Digital Exchange, markaları e-ticaret sitesi kuruluşu ve yönetimi hakkında yönlendiriyor.

100 Yıllık Holdingler Geride Kaldı

Digital Exchange, gelecek vaat eden bu alanı görüp yatırım yapan ve doğru hamlelerle ilerleyen şirketlerin, bugün 100 yılı devirmiş holdinglerden daha büyük piyasa değerine sahip olduğunu belirtirken, günümüzde e-ticaretin hayli yaygınlaşmasının bu sektöre girecek markaları tedirgin etmemesi gerektiğinin altını çiziyor.

Bir marka ne kadar eski, algısı ne kadar yüksek olursa olsun, bunun e-ticarette de aynı başarıyı sağlayabileceğinin garantisi anlamına gelmediğini dile getiren Digital Exchange uzmanları, önemli olan şeyin e-ticaret sitesinin doğru yönetilmesi olduğunun üzerinde duruyorlar.  

Hedef Kitle Doğru Belirlenmeli

e-Ticarette öncelikle hedef kitlenin doğru belirlenmesi gerektiğinin üzerinde duran Digital Exchange uzmanları, kitleye uygun ürünün yine rekabetçi bir fiyat politikası benimsenerek sunulması gerektiği önerisinde bulunuyorlar.

e-Ticaret sitelerinin en yoğun tanıtıldıkları ve müşteri kazandıkları alanların da Instagram, YouTube, Facebook, Twitter, TikTok ve LinkedIn gibi sosyal medya platformları olduğu sıralanıyor.

Satış Hacmi Gelecekte 1 Trilyon Lira’yı Aşar  

Birçok markanın geleneksel fiziki mağazalarındaki satışlarının düştüğünü, fiyat performans araştırması yapan tüketicinin alışveriş tercihlerini e-ticarete kaydırdığını belirten Digital Exchange uzmanları konuya ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyorlar:

“Yayımlanan raporlara göre e-ticaretin gelecek 4 yılda 2.3 katına çıkması bekleniyor. Öte yandan birçok köklü marka da geleneksel mağaza yatırımı yerine e-ticaret ve e-ihracata odaklanacaklarını ilan ediyor. Fiyat performans araştırması yaparak alışveriş yapmak geleneksel alışverişin yerini almaya başladı. Bu alışkanlığın daha da artacağı ve yakın gelecekte e-ticaretin ülke ekonomisindeki toplam payı 1 trilyon Lira’ya doğru ulaşacak.”

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları