E-Ticarette Tarihi Büyüme


Alibaba Group’un elektronik ticaret platformu Alibaba.com, elektronik ticarette (e-Ticaret) 2021 itibariyle yaşanan tarihi büyümenin temelini oluşturan trendlerin ayrıntılarını paylaştığı B2B (Busines to Busines) Dijital Bakış 2022 Raporu’nu yayımladı. Rapor, B2B alanında e-ticaretin bu büyümeyi nasıl tetiklediğini açıklarken, küresel ticareti gelecekte nasıl etkileyebileceğini de ele alıyor.

Raporda, Türkiye’de internetten (online) siparişlerden elde edilen gelir oranının 2020 yılında yüzde 13.9 olduğu açıklanırken, 2022 yılında bu oranın yüzde 14.9’a ulaşarak; 2026 yılında ise yüzde 16.8 oranın da olması öngörülüyor.

2021 yılı zorlu bir yıl olsa da, küresel ticaret için umutlu  ve artık ticarette bir sıçrama olmasının beklendiği bir yıl oldu. İnişli çıkışlı küresel talepten ve dijital dönüşüm dalgasından etkilenen ticaret, 2021 yılında hiç olmadığı kadar tarihi bir rekor kırdı. Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı (United Nations Conference on Trade Development –UNCTAD) ve Uluslar arası Para Fonu (International Money Fone-IMF), bu yıl (2022) için güçlü büyüme göstergeleri olacağını açıkladı.

Enerji fiyatlarındaki tırmanıştan, daha yüksek nakliye masraflarından ve tedarik zincirinde aksamaları alevlendiren istihdam eksiklerinden kaynaklanan tüm zorluklara rağmen, küresel ticaret tarihi bir rekor kırarak 28 trilyon Amerikan Doları’na ulaştı ki bu da, Covid öncesi seviyelerin yüzde 11 üzerinde bir seviye. 

e-Ticaret, Büyümede Kilit Bir Rol Oynayacak

Dijital Bakış 2022 Raporu, B2B alanında e-ticaretin bu yılki ticari büyümeyi tetiklemede nasıl kilit bir rol oynadığını ortaya koyuyor. 2020’den beri süregelen trend sayesinde, B2B, e-ticarette küresel olarak toparlanmaya aracılık etti ve pandemiden etkilenen şirketlere destek oldu. Tedarik zincirlerindeki aksamalar, ticari fuarların iptal edilmesi ve de fiziksel buluşmalarla ilgili kısıtlamalar, küresel olarak dijital ticarete geçişi hızlandırdı. Büyük şirketlerin dijital odaklı satın almaya hızlıca geçiş yapabilmeleri için yeterli kaynakları olmasına rağmen, küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ) kaynak, bütçe ve mallarını çevrimiçi olarak satma ve alma konusunda uzmanlık ve deneyim yokluğu gibi bir dizi zorlukla karşı karşıya kaldı.

Bu geçişle birlikte KOBİ’ler git gide artan bir şekilde B2B e-ticaret alanında kendilerine deneyimli ortaklar arayışına girdiler. Böylece KOBİ’ler, dijital mevcudiyetlerini güçlendirirken ve de bu yeni iş yapma şekliyle evrilirken, ihtiyaç duyacakları araçları, platformları ve desteği bulabildiler. 

Büyüme, Toparlanmadan Sonra Da Devam Edecek

Rapora gore, pandemi sırasında deneyimlenen B2B alanındaki e-ticaretteki artışın, toparlanmadan sonra da devam etmesi öngörülüyor Bu artışın itici gücünün, alıcı davranışlarındaki değişiklik kadar mevcut küresel altyapının git gide artan e-ticaret işlemlerini karşılamak için mevcut olan yedek kapasiteden gelmesi öngörülüyor. Eve kapanma dönemleri, alıcıların işlerini evden yürütmelerine yol açtı ve git gide artan sayıda alıcı kendi şirketleri için çevrimiçi olarak mal tedarik etme konusunda uzman oldu, bu konuda alışkanlık geliştirdi. Bu hem halka açık platformlar hem de özel dahili uygulamalar için geçerli oldu. Avrupa’da çok sayıda alıcı ve satıcı, gelecekte ticaret fuarlarına katılımın ve iş yapmanın çevrimiçi mevcudiyetle gerçekleştirilmesine dair “hibrit-melez” bir stratejinin söz konusu olduğunu düşünüyor.

Ticari Fuarlara Uzaktan Katılım

KOBİ’ler, perakende ihtiyaçları için ticari fuarlara uzaktan katılımla dahil olmayı planlarken; tedarik ihtiyaçları için ticari fuarlara katılmayı tercih ediyorlar.

Ticari Fuarlar; Güzellik ve kişisel bakım ile hazır giyimin de aralarında olduğu belli endüstrilerde varlığını sürdürüyor.

İletişim sağlamak ve bağlantılar kurmak için fırsat sunuyor. Makine, gıda ve içecek endüstrilerinin de aralarında olduğu endüstrilerde geçerliliği azalsa da seyahatten kaynaklı artan sağlık riski göz önüne alındığında ise ticari fuarlara ilgi azalıyor.

Online Platformlar

Raporda Online Platformlar ile ilgili de şu bilgilere yer veriliyor:

Tanınmış, geçerliliği doğrulanmış pratik ve kullanımı kolay platformlar, Çeşitli endüstriler ve coğrafyalarda geniş çeşitlilikte ürüne erişim olanağı sunuyor, Ürünleri görüntüleme ve deneme imkanı azalıyor, İş ortaklarıyla kişisel bağlantı ortadan kalkıyor.

Küresel erişimi olan platformlarda ticaret yapabilmek, talebin ihracat tarafından yönetildiği çeşitli endüstrilerde yer alan tedarikçiler açısından gün be gün daha fazla önem arz ediyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları