Yıkıcı İnovasyon Rekabete Zorluyor
Kelime anlamı yenileşme olan ‘inovasyon’ kavramı her alanda geçerli olan bir kavram ve insanlara çeşitli imkanlar da sağlıyor. Uzmanlar, inovasyonu, “Birbirinden farklı alanlardaki yenilikçi fikirlerin ekonomik işleyişe uygun hale getirilmesi” olarak da tanımlarken, çeşitli türlere sahip olan inovasyonun her alanda giderek kızışan rekabet sonucu ortaya çıkmış çeşitlerinden birinin de ‘yıkıcı inovasyon’ (disruptive innovation), olduğunu söylüyorlar.
Bir
firmanın benzersiz bir pazar yaratması ya da düşük maliyetle cazip avantajları
tüketiciye sunarak ilgili pazarı ele geçirmesi anlamına da gelen yıkıcı inovasyon,
bir önceki blog yazımda da ele aldığım gibi ilgili taraflarca tartışılan ve
etik olup olmadığı yönünde de üzerinde düşünülen bir kavram. Yıkıcı İnovasyon,
agresif pazarlamayı da işaret ederken aynı alanda faaliyet gösteren firmaları
da rekabete zorluyor.
Bilişim-iletişimden
finansa, perakendeden otomotive ve bankacılıktan ulaşıma birbirinden farklı sektörlerde
ve alanlarda uygulanan yıkıcı inovasyon,
daha önce benzeri olmayan bir ürünün ya da hizmetin ilk piyasaya sürülmesini
sağlarken, bunun en iyi örneğini de akıllı telefon pazarı oluşturuyor. Ardından
gelen ve akıllı telefon pazarında yer edinmek isteyen diğer firmalar da aynı özellikleri
çok daha düşük fiyatlarla tüketiciye sunuyor.
Kafa Karışıklığı’na
Yol Açıyor
Her
inovatif gelişme yıkıcı inovasyon olarak nitelendirildiğinde kafa
karışıklıklarına yol açabiliyor. Yıkıcı inovasyonla bir ürün veya hizmet düşük
maliyetli olarak piyasaya girerek mevcut tüm rakipleri ortadan kaldırabiliyor.
Hizmet
sektöründe ilk elektronik ticaret (e-ticaret) sitesi, alışveriş algısını köklü
şekilde değiştirerek online alışveriş kavramını yaratırken, bu hizmet de yıkıcı
inovasyon için bir örnek oluşturuyor. Büyük havayolu şirketleriyle rekabet eden
ve düşük maliyetli uçuş imkanı sunan ekonomik havayolu şirketleri de yıkıcı
inovasyon için bir diğer örnek olarak gösteriliyor.
Yıkıcı
inovasyona bir başka örnek de tüm akıllı telefonların adeta profesyonel bir
kamera gibi kullanılması ve dijital fotoğrafçılığın önem kazanmasıyla fotoğraf
makinası firmalarının ciddi bir yıkım yaşamış olması.
Tersine
İnovasyon
İnovasyon çeşitlerinden
biri de ‘tersine mühendislik’ olarak da nitelendirilen ‘tersine inovasyon’.
Tersine
inovasyon, genellikle
ülke düzeyinde yapılan yenileşme çalışmalarını kapsıyor. Gelişmekte olan
ülkeler maddi olarak alamadıkları ürünlerin benzerini ama daha güçlüsünü
üretmek için bu yenileşme modelini ortaya çıkarmışlar. Fakat zamanla bu durum
gelişmiş ülkelerin de dikkatini çekmiş ve zengin ülkelerin de kullandığı
yenileşme modelleri arasına girmeye başlamış.
Gelişmekte olan ülkelerin tersine
inovasyon çalışmaları
genellikle az maliyet ve yüksek performansa sahip. Bu yüzden de gelişmiş
ülkeler de kendi vatandaşları için bu ürünlere ihtiyaç duyuyor.
Yorumlar
Yorum Gönder