Merak, Çalışanlarda Verimi Artırıyor
Araştırmaya
göre, merak, yöneticiler ve liderler tarafından daha değerli bir yetkinlik
olarak kabul görmeye başladı. İşe dair memnuniyeti artırmaktan daha yenilikçi
ve üretken işyerleri yaratmaya kadar günümüzde kuruluşların karşılaştığı en
büyük zorluklardan bazılarına çözüm üretmek için işverenler giderek artan
oranda meraklı çalışanların peşine düştü. Sonuçlar dünya genelinde yaklaşık 2
bin yöneticiyle anket yapan ve geçtiğimiz yıl boyunca Linkedln’den gelen
verileri analiz eden SAS'ın araştırması olan SAS Curiosity@Work (SAS
Merak @ İş) Raporu’nda paylaşıldı.
Raporda
merak “yeni bilgi ve deneyimler arama ve yeni olasılıkları keşfetme dürtüsü”
şeklinde tanımlanıyor ve çalışanın kuruluş içindeki rolü veya seviyesi ne
olursa olsun, merakın önemi vurgulanıyor. Araştırma yöneticilerin yaklaşık
dörtte üçünün (yüzde 72) merakın çalışanlarda çok değerli bir özellik olduğuna
inandığını, yarısından fazlasının merakın gerçek iş etkisi yarattığını (yüzde 59)
ve merak duygusu yüksek çalışanların daha yüksek performans gösterdiğine
kesinlikle katıldığını (yüzde 51) ortaya koyuyor.
Rapor,
farklı yeteneklere yönelik artan talep karşısında merakın nasıl ivme
kazandığının altını çiziyor. Linkedln verilerine göre meraka dair gönderiler,
paylaşımlar ve makalelerle etkileşimde yıldan yıla yüzde 158, merakı konu alan
iş ilanlarında yüzde 90 ve merakla ilgili yetkinliklerden bahsedenlerde yüzde 87
artış var.
Pandemi
sonrası çalışma ortamında yöneticiler çalışanların moralini ve motivasyonunu
yüksek tutmakta zorlanabiliyor. Yöneticilerin yüzde 60'ı bunu bir zorluk olarak
görüyor. Yöneticilerin yarısından fazlası iyi çalışanları elde tutma (yüzde 52),
çalışanların yalnızca temel iş görevlerinin ötesine geçmesini sağlama (yüzde 51)
ve diğer ekipler ve departmanlarla çapraz iş birliğini sürdürme (yüzde 50)
konusunda zorluklarla karşı karşıya. Bununla birlikte merakla ilişkili
faydaların çoğu, bu temel iş zorluklarına doğrudan çözüm getiriyor.
Ankete
katılan yöneticiler merakın önde gelen faydalarını daha fazla verimlilik ve
üretkenlik (yüzde 62), yaratıcı düşünce ve çözümlere yönelme (yüzde 62), daha
güçlü iş birliği ve ekip çalışması (yüzde 58) ve daha fazla çalışan bağlılığı
ve iş tatmini (yüzde 58) olarak sıralıyor.
Merk, İnovasyonu Artırıyor
Araştırmanın
merakın, “Artık sadece olsa iyi olur” düşüncesinin ötesine geçtiği konusunda
güçlü bir tablo çizdiği belirtilirken, bu yetkinliğin şirketlerin kritik
zorlukların üstesinden gelmesine ve inovasyonu (yenilik) teşvik etmesine
yardımcı olduğunun altı çiziliyor.
Yöneticilerin
çoğu (yüzde 62), yeni çözümler geliştirirken, karmaşık sorunlarla uğraşırken (yüzde
55) ve verileri analiz ederken (yüzde 52) merakın özellikle değerli olduğu
konusunda hemfikir. Bu da merakı, veri iç görülerini ve entegrasyonunu (birleştirme)
beslemek için önemli bir özellik haline getiriyor.
Daha
meraklı olduğu düşünülen yöneticilerin, işverenlerinin dijital dönüşümde önemli
ölçüde daha gelişmiş olduğunu belirtiyorlar. Merak konusunda yüksek puan
alanların yüzde 56’sı, düşük puan alanların yüzde 29’u bu fikirde. Ayrıca işlerinde özellikle müşterilerini (yüzde
58), performansı (yüzde 60) ve diğer çalışanları (yüzde 63) daha iyi
anlamalarına yardımcı olacak daha fazla veri kaynağı kullanıyorlar.
Yaratıcı Düşünme Ve
Problem Çözme
Yöneticiler,
işletmelerinin önümüzdeki üç yıl içinde başarılı olmak isteyen kuruluşlarının
yapay zeka (yüzde 63) ve veri analizi (yüzde 60) alanlarında teknik uzmanlığın
yanı sıra, yaratıcı düşünme ve problem çözme (yüzde 59) gibi kişisel
özelliklere sahip çalışanlara ihtiyacı olduğunu söylüyor. Ancak yöneticiler,
departmanlarının başarılı olması için gerekli olan gerekli teknik becerilerin (yüzde
65) ve kişisel özelliklerin (yüzde 60) birleşimine sahip yeni çalışanlar
bulmakta zorlandıklarını da ifade ediyor.
Merakı
Harekete Geçirmeyenler Geride Kalıyor
Pek çok kuruluş, merakı harekete
geçirmeme ve kullanamama nedeniyle geride kalma riskiyle karşı karşıya. İş yerinde merakın değeri giderek daha fazla anlaşılsa da
meraklı çalışanların gücünden etkin bir şekilde faydalanabilecek kuruluşların
açık bir rekabet avantajı elde etme konusunda hala alması gereken yol var.
Bununla birlikte her yönetici, merakın özünde taşıdığı değer konusunda tutarlı
bir şekilde hemfikir değil ve birçok kuruluş, günlük operasyonlarında merakı
etkin bir şekilde teşvik etmede ve merak yeteneğinden yararlanmada zorlanıyor.
Ankete
katılan yöneticilerin çoğu merakın değerli olduğuna inanırken, birçoğu bu
beceriyi teşvik etme konusunda zorluklarla karşı karşıya. Yöneticilerin yarıya
yakını işe başvuranlarda (yüzde 47) ve kendi ekiplerinde (yüzde 42) merakı
belirlemek için kendilerini az donanımlı ya da donanımsız hissettiklerini
itiraf ediyor. Yöneticiler bu özelliği tanımlamak için donanımlı olduklarını
hissetseler bile, çoğu kişi doğal olarak bu duyguya sahip olmayan (yüzde 47)
çalışanlarda merakı geliştirmenin zor olduğunu ve merakla iş performansı (yüzde
47) ve iş etkisi (yüzde 43) arasında bağlantı kurmakta zorlandıklarını
söylüyor. Bu bulgular, merakın algılanan faydalarıyla kuruluşların bu beceriyi
çalışanlar arasında kullanma potansiyeli arasındaki kopukluğu da vurguluyor.
Bu
zorlukları azaltmanın bir yolu da merak konusunda yüksek puan alan kuruluşlara
ve yöneticilere bakmaktan geçiyor.
Kurumlar Merakı Teşvik
Ediyor
Merakı
benimseyen organizasyonlar ve yöneticiler şirket eğitimi ve gelişimi (yüzde 79),
çalışan performans incelemeleri (yüzde 76), terfi (yüzde 74) ve işe alım (yüzde
74) kriterleri ve kurumsal misyon, vizyon ve değerler (yüzde 70) dahil olmak
üzere genellikle merakı kurum genelinde teşvik ediyor. Bu yöneticiler ayrıca
kendi ekiplerinde bu değerli özelliği daha da teşvik etmek için çeşitli
yöntemler kullanıyorlar. Bunlar arasında performans değerlendirmelerinde merakı
ödüllendirmek (yüzde 71), tutku duydukları projeleri keşfetmek için çalışma
süresinin kullanılmasına izin vermek (yüzde 60), bire bir koçluk veya mentörlük
(yüzde 59) ve merak gösteren çalışanları alenen takdir etmek (yüzde 69) yer
alıyor.
Meraklı
Yöneticiler Dört Gruba Ayrılıyor
Rapor,
ankete katılan yöneticileri merak konusunda dört gruba ayırıyor:
Yüksek Meraklı İş Birliğine Açık
Olanlar ( yüzde 35): Değer odaklı iş birliği ve ekip çalışması odaklı,
dur durak bilmeden cevapların peşinde, merakın gelişmiş performans ve iş
tatminine yol açtığına inanıyor.
Esnekliğe Dayalı Fikir Arayanlar
(yüzde 26): Zorlukları kucaklıyor ve başkalarının
görüşlerine değer veriyor. Merakın belirsizlik zamanlarında esnekliğe ve uyuma
yol açtığına inanıyor, ancak merakın daha fazla verimlilik ve üretkenliğe yol
açtığına inanmıyor.
Üretkenlik Odaklı Liderler (yüzde
24): Merakın
verimliliğe ve üretkenliğe yardımcı olduğuna ve aynı zamanda daha güçlü iş
birliği ve ekip çalışmasına yol açtığına inanmakla birlikte, kapsayıcılığı ve
düşünce çeşitliliğini teşvik ettiğine inanmaya daha az eğilimliler.
Merak Karşıtı Liderler (yüzde 16): Merakın
performansa herhangi bir değer kattığına inanmıyor.
Metodoloji;
Merakın Değeri, Etkisi Ve Yaygınlığı
SAS,
merakın değerini, etkisini ve kuruluşlardaki yaygınlığını anlamak için
yöneticilerle global düzeyde bir anket çalışması gerçekleştirdi. Yöneticiler,
kendisine direk olarak bağlı üç veya daha fazla ekip üyesine sahip kişiler
olarak tanımlandı. Beş sektörden birinde çalışan yöneticilere odaklanıldı:
Finansal hizmetler, perakende/tüketim ürünleri, imalat, sağlık/yaşam bilimleri
ve kamu. Çalışma, Brezilya, Almanya, Hindistan, Singapur, Birleşik Krallık ve
Amerika Birleşik Devletleri olmak üzere 6 ülkede gerçekleştirildi. 19 Ağustos -
5 Eylül 2021 tarihleri arasında toplamda 1.973 yöneticiye çevrimiçi anket
yapıldı.
Bu
özgün araştırmayla bağlantılı olarak SAS, merakla ilgili etkileşimleri analiz
etmek için Linkedln ile iş birliğine gitti. Bu kısımda merakla ilgili anahtar kelimeler
analiz edildi. İş ilanları da dahil iş yetkinliklerinin analizi yoluyla gerçekleştirildi.
SAS’ın
Bilmenin Gücü Anlayışı
SAS
ileri analitik alanında Dünya lideri bir bilişim ve teknoloji firması. SAS,
yenilikçi yazılım ve hizmetlerle dünyanın her yerinden müşterilere veriyi
zekaya dönüştürmeleri için destek ve ilham veriyor. SAS, dünyadaki
müşterilerine “The Power To Know (Bilmenin Gücü)” anlayışıyla hizmet ediyor.
SAS
Merak @ İş (Curiosity@Work) Raporu bulgularına ilişkin daha fazla bilgi için;
Curiosity@Work web
sitesini ziyaret edebilirsiniz.
Yorumlar
Yorum Gönder