e-Ticaret Modelleri
Son yıllarda hızlı bir biçimde gelişme gösteren ve pandemi ile beraber insanların eve kapanmasına paralel olarak katlanarak artan elektronik ticaret (e-ticaret) fiziki olarak mağazada satış yapan orta ve küçük boyutta işletmeleri olumsuz etkilerken. E-Ticaretin tüketicilere rahatlık sağlıyor olması güzel; ancak e-ticaret siteleri ekonomi ve ticaret kurallarına ne kadar ve ne ölçüde uyumlu? Nasıl hizmet verdikleri bir tartışma konusu. Önüne gelen e-ticaret sitesi açıyor. e-Ticaret sitelerinin formatı da tüketici açısından kullanılabilir ve kolaylık sağlar durumda değil.
e-Ticaret modellerine baktığımızda hızlı ticaret
(QCommerce), küresel pazarda ve ülkemizde hızla yaygınlaşıyor. Bu modelde
sipariş edilen ürün dakikalar içinde tüketiciye ulaştırılıyor. Bu modelin
yükselmesinin en büyük nedeni ise gıda satışı yapan yeni oyuncuların e-ticaret
pazarına girmesi.
Daha
çok ikinci el ticaretine yönelik ‘tüketiciden tüketiciye’ satış (Doğrudan Tüketiciye
Satış Modeli) ise Türkiye’de telefon, tablet, ayakkabı, kıyafet kategorilerinde
öne çıkıyor. Ülkemizde bu trendin daha da yaygınlaşacağı öngörülüyor. Ancak
Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın bu satışı ne şekilde denetleyebileceği bir
muamma olarak karşımızda duruyor.
Doğrudan
Tüketiciye Satış Modeli’nde özellikle yurt içinde gıda alanında faaliyet
gösteren firmalar ile kişisel bakım ürünleri ve kozmetik alanında faaliyet
gösteren girişimlerin yatırımlarının olduğu görülüyor.
2023
yılında Amerika’da da e-ticaret kanalı üzerinden gerçekleşecek ‘Doğrudan Tükeyiciye
Satış Modeli’nde ticaret hacminin 175 milyar Dolar’a yükselmesi bekleniyor.
e-Ticarette
ele alınan konulardan biri de sosyal ticaret. Sosyal ticaret, kullanıcıların
e-ticaret sitelerine yönlendirilmeden uçtan uca tüm alışveriş deneyimini sosyal
medya platformları üzerinden yapması olarak tanımlanabilir. ABD’de 14 yaş üstü,
en az bir kere sosyal medya üzerinden alışveriş yapan tüketici sayısı 2020
yılında yüzde 25.2 artış göstererek 80.1 milyon kişiye ulaştı. Bu rakamın 2023
yılında 101.1 milyon kişi olması bekleniyor.
Tüketicilerin
online platformlara kalıcı bir şekilde geçişi ve e-ticaretin büyümesi, güvenlik
endişeleriyle temassız alışverişe yönelme, sosyal medyanın artan önemi, fiyat
indirimleri, kurumsal bütünlük ve sosyal
sorumluluk bu beklentiler arasında yer alıyor.
e-Ticaret Lojistik
Pazarı Büyüdü
Küresel
e-ticaret lojistik pazarı, 2020’de yüzde 27.3 oranında büyüdü. e-Ticaret
operasyonlarında lojistik ve taşımacılık da ele alınan bir başka konu. Küresel
e-ticaret lojistik pazarının, 2020-2025 yılları arasında yüzde 8.6 oranında
birleşik büyüme göstermesi bekleniyor.
Yorumlar
Yorum Gönder