Dijital Tabanlı İşletmeler Neden Yaygın?

Dijital tabanlı işletmeler neden bu kadar yaygın? Sorusunun cevabı elbetteki günümüzde teknolojinin bu kadar üst düzeyde kullanılması ve yaygın olmasında saklı…. Büyük teknoloji firmalarının çoğu da, dijital tabanlı işletmeler olarak görülebilir.

Konuya ilişkin bir araştırmada dijital piyasaların çoğunun düşük arama maliyetlerinden yararlanabilen bir yapı sunduğu öne sürülürken; dijital platformların ticaretin verimini de arttırdığının üzerinde duruluyor. Dijital iletişimin bir organizasyon içinde birimler arasındaki araştırma iş birliğini arttırdığı da belirtiliyor.

İşletmelerde arama maliyetlerinden çok izleme maliyetlerine vurgu yapılırken,  firmalarda araç içi bilgisayar kullanımı; araçta gerçek zamanlı konum bilgisi kullanımını da teşvik ediyor. Dolayısıyla dijital teknolojinin benimsenmesi verimlilik artışına neden oluyor.

Firmada bilişim teknolojisi nasıl kullanılmalı?

Firma içinde bilişim teknolojisi kullanma ve bilişim teknolojisi alma kararlarının tek bir merkezden mi verileceği, yoksa birimlere mi havale edileceği konusundaki tercihler tartışma konusu oluyor. Dijital süreçlere ihtiyaç duyan firmaların daha az yetki devrettikleri ifade edilirken, bilgi teknolojisinin firmalarda koordinasyonun kolayca sağlanabilmesine yol açtığının üzerinde duruluyor. Bu noktada da uluslararası işe alım ve dışkaynak kullanımında bir artış gözleniyor. Uluslararası kaynak kullanımının yeni bir olgu oladığı değerlendirmesi yapılırken; bununla birlikte uluslararası dijital işgücü piyasasının son yıllardaki yükselişi, uluslararası işe alımlarda farklı bir yol sunuyor. Standartlaştırılmış bilgiye sahip çevrimiçi platformların, gelişmekte olan ülkelerin işçilerinden orantısız ölçüde yararlandığı gözleniyor. Zaman zaman çevrimiçi işgücü piyasaları bazı önemli zorluklarla karşı karşıya da kalabiliyor.

Dijital Malları Çoğaltma

Malların, mevcut kalitede bir azalma olmaksızın herkes tarafından tüketilmesi orijinal bilgi kullanımının da artmasına yol açıyor. Sıfır marjinal maliyet ekonomisi ve rekabet dışı malların; üreticilerin, tüketicilerin veya her ikisinin de lehine değişebildiği gözlenirken; bu da bireylerin, bilgi tabanlı malların rekabet dışı doğasının tüm faydalarından yararlanmasını sağlayabiliyor.

Dijital ürünlerin birlikte paket satışının yapılması, rekabet dışı bilgi malları ekonomisinde basit ve faydalı bir düşünce olarak nitelendiriliyor.

Dijital Kamu Mallarının Temini

Özel aktörlerin neden kamu malları üretmeyi tercih ettikleri bir tür bilmece olarak değerlendiriliyor. Araştırmacılar, standart kamu malı modellerinde görülmeyen iki temel faydanın altını çiziyor. Biri, bireysel olarak açık kaynak kodla işverenlere becerilerini gösterme yolu. Diğer yol da şirketler için açık kaynak kodlu yazılımın kalitesini arttırmak. Dijital kamu mallarında devlet sponsorluğunun önemine değinilirken, dijital teknolojinin rekabetçi olmama niteliği, gelişmekte olan ülkelerde müşteri ve çalışanların, internete erişim koşuluna bağlı olarak; aynı bilgiye gelişmiş ülkelerdeki kadar erişmelerini mümkün kılabiliyor.

Yapılan araştırmada, rekabet dışı dijital bilgi ve eğitim materyallerinin kamusal internet ağı üzerinden yayımlanmasının eğitim kaynaklarının daha eşit dağıtılmasını sağlayacağı vurgulanıyor. Bununla birlikte, dijital malların yaygın kopyalama kapsamı dışında tutulmamasından dolayı refahın düşebileceği uyarısında bulunuluyor. Kopyalama konusu telif hakları politikasını da beraberinde getiriyor.  

Dijital Piyasalar Telif Hakkını Nasıl Etkiliyor?

Dijital piyasalar telif hakkı politikalarını nasıl etkiliyor? Dijital teknoloji kamusal mallar yaratırken, sıfır maliyetli üretimde spam yani istenmeyen e-postalar gibi kamusal sorunlar gündeme gelebiliyor. Bu da çevrimiçi suçlar yaratabiliyor.  Dijital spamla ilgili bir diğer örnek de otomasyonu dijital teknolojilerce sağlanan istenmeyen telefon aramaları.

Dijital bilginin rekabetçi olmayan niteliği nedeniyle telif hakkı olup da yayımlanan tek bir ürün, milyonlarca insan için yararlı olabiliyor. Bu nedenle de telif haklarının uygulanması, dijital ekonomi literatürünün başlıca odak konularından biri haline geliyor. Çoğaltma maliyetlerindeki değişimin neden olduğu telif hakkı politikasına ilişkin bir diğer güçlük de, “Başka firmaların dijital içeriği kopyalama ve bir araya getirme teşebbüslerinin kolaylaşması”olarak gösteriliyor.

Dijitalleşmenin Ekonomi Açısından Sonuçları

İnsanların dijital medya tüketimine ve çevrimiçi ürünler satın almaya daha fazla zaman ayırmaları ve iş dünyası ile devletin giderek daha fazla dijital teknoloji kullanması, daha genel bir soruyu akla getiriyor. Bilginin atomlar yerine bitler halinde depolanması refahı nasıl etkilemektedir? Araştırma, çoğaltma, aktarma, izleme ve doğrulama maliyetlerinin düşmesinin ekonomi üzerinde etkileri var mıdır? Sorusuna da cevap arıyor.

Literatür bu soruyu ayrıca enine boyuna dört farklı biçimde ele alarak; ülke, bölge, firma ve müşteri düzeyindeki etkiler noktasında cevap arıyor.

İnternet kullanımının bireyler ve kırsal alanlar için yararları olduğu artık bir gerçek. Araştırmada, kent alanlarının da daha kaliteli internet içeriğine sahip olmaları gerktiğinin üzerinde duruluyor. Konu ile ilgili YouTube yayınına da aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

https://www.youtube.com/watch?v=33yQdhvvjaY&t=39s

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları