Dijitallik Ekonomiyi Nasıl Etkiliyor?
Dijital teknoloji, verilerin
depolama, hesaplama ve aktarım maliyetlerini azaltıyor. Dijital teknolojilerin
dijital ekonomiyi nasıl etkilediği araştırıldığında ise dijital teknolojinin
ekonomik faaliyetleri değiştirip değiştirmediği ve değiştiriyorsa bunun nasıl
gerçekleştirdiğinin incelenmesi noktasına odaklanıyor. Dijital ekonomik
faaliyetlerin etkisiyle beş farklı ekonomik maliyetin düşürülebileceğinden
sözediliyor.
Dijital teknolojinin etkilerini anlamak için yepyeni
bir ekonomi teorisine gerek görülmezken; burada farklı bir boyut vurgulanıyor. Dijital
teknoloji, genel olarak maliyetlerin ekonomik eylemleri sınırlayabileceği
anlamına da geliyor. Dijital ekonomide, belirli maliyetler önemli oranda
düştüğünde, hatta sıfıra yaklaştığında standart ekonomik modellerin nasıl
değiştiği de görülüyor. Konuya ilişkin bir araştırmayı derlediğimde dijital
ekonomideki maliyetlerdeki değişimin beş madde altında toplandığı izleniyor:
-Düşen arama maliyetleri
-Düşen çoğaltma maliyetleri
-Düşen nakliye maliyetleri
-Düşen izleme maliyetleri
-Düşen doğrulama maliyetleri
Dijital Mallar Sıfır Maliyetle Çoğalabilir
Arama maliyetleri dijital ortamlarda daha düşük olup
bu da aramanın potansiyel kapsamını genişleterek kalitesini arttırıyor. Dijital
mallar sıfır maliyetle çoğaltılabilir, bu da onların çoğunlukla rekabet dışı
oldukları anlamına geliyor. Dijital mallar ve bilginin nakliye maliyeti sıfıra
yakın olduğundan, coğrafi mesafenin rolü de değişiyor. Dijital doğrulama,
dijital ekonomide herhangi bir şahıs, firma veya işletmenin itibarını ve
güvenirliğini doğrulamayı da kolaylaştırıyor. Bu maliyet değişimlerinin her
biri, farklı bir dizi köklü ekonomik modele dayanıyor. Temel olarak arama
modelleri, rekabet dışı mal modelleri, nakliye maliyeti modelleri, fiyat
farklılaştırma modelleri ve itibar modelleri olarak sıralanıyor.
Dijital Ekonomi Diğer Alanları Tetikliyor
Dijital ekonomi gelişerek, kamu malları ekonomisi,
örgütsel ekonomi, finans, kent ekonomisi, çalışma ekonomisi, kalkınma
ekonomisi, sağlık ekonomisi, siyasal ekonomi, medya ekonomisi, kamu maliyesi ve
uluslararası ekonomi alanlarına da katkıda bulunuyor. Böylece dijital ekonomi birçok
alana temas eden bir düşünce tarzı olarak da görülüyor. Dijitalleştirmenin
ülke, bölge, firma ve şahıs düzeyindeki ekileri de konuya ilişkin araştırmada
ele alınıyor.
Bilgi, Arama Maliyetlerini Düşürüyor
Dijital ekonominin en önemli unsuru olan arama
maliyetleri, bilgi aramayla ilgili maliyetleri içeriyor. Dolayısıyla her bilgi
toplama faaliyeti arama maliyetlerini de beraberinde getiriyor. Dijital
ekonomik faaliyetle ilgili temel fikir, potansiyel ekonomik işlemlere dair
bilgiyi çevrimiçi olarak bulma ve karşılaştırmanın çevrimdışı bulma ve
karşılaştırmaya göre daha kolay olduğu şeklinde,
Ticari internetin ilk zamanlarında arama
maliyetlerinde yaşanabilecek ciddi bir düşüşün fiyatları, fiyat yayılımını,
işsizliği, istihdam açıklarını ve stokları düşürerek ekonomiyi nasıl
dönüştürebileceğine dair birçok tartışma yapılmış.
Fiyatlar ve Fiyat Yayılımı
Düşük arama maliyetleri, müşterilerin fiyatları
karşılaştırmasını kolaylaştırarak benzer ürünler için karşılaştırma imkanı
sunuyor.
Ürün satan firmalar da arama sürecini şekillendirebiliyor.
Tüketiciler arama yaptığında bilgiyi çok yönlü değerlendirip; fiyat, kalite,
itibar, nakliye ücretleri, teslimat süresi, renk ve benzerlerinin
karşılaştırılmasını yapabiliyorlar.
İnsanların kendi tercihlerine daha uygun ürünleri
satın almasına neden olan düşük arama maliyetleri refah artışına da yol açıyor.
Düşük arama maliyetleri ayrıca, çeşitlilik artışına neden oluyor.
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSil