Deneyim Ekonomisi Büyüyor
Deneyim ekonomisinin 2023 yılına kadar 12 milyar Dolar’a ulaşmasının beklendiği belirtiliyor. Ticari kuruluşlar müşteri ve çalışan deneyimine, spor kulüpleri taraftar deneyimine odaklanmış durumda….Vatandaş deneyiminde önümüzdeki dönemde ürün ve hizmetlerin yerini ‘deneyim’ alacak.
Son
birkaç yılda ABD’de tüketici harcamaları, fiziksel ürünlerden ziyade,
deneyimlere yöneldi. Deneyimlere ayrılan bütçe 4 kat daha fazla harcama ile
çarpıcı bir şekilde değişti. Mülkiyete dayalı olmayan tüketimin ve paylaşım
ekonomisinin yükselişi ile ‘tüketici sahiplik’ anlayışından uzaklaşıldı.
İnsanlık Bilinçte Bir Evrim Yaşıyor
Fast
Company’nin konuya ilişkin yaptığı açıklamaya göre: “İnsanlık bilinçte bir evrim yaşıyor. Bir şeye “sahip olmanın” ne
anlama geldiği konusunda farklı düşünmeye başlıyoruz. Bu nedenle, araba satın
almaktan müzik dinlemeye ve eğlence tüketimine kadar her türlü alanda mülkiyete
yönelik benzer bir kararsızlık ortaya çıkıyor.”
Bugün
ürününüz veya hizmetiniz deneyime açılan bir kapı olarak görülüyor. Dünya
Ekonomik Forumu, 10 yıl sonra var olacak şirketlerin insan deneyimlerini
yaratan ve besleyen şirketler olduğunu söyleyecek kadar ileri gitti.
Sağladığınız deneyimi, insanların onu neden aradığını ve onu nasıl
geliştirebileceğinizi anlamak, başarının anahtarı olacak gibi gözüküyor.
Deneyim Ekonomisi
Sektörleri Nasıl Değiştirecek?
Deneyim
kavramı, hem özel sektör hem de kamu alanında sık sık gündeme geliyor. Müşteri
deneyimi ile dijital dönüşüm, vatandaş deneyimi ile misafir deneyiminin hepsini
birbirine karıştırıp, sanki hepsi teknolojik gelişmeyi anlatıyormuş gibi algılıyoruz.…
Deneyim Ekonomisi
Deneyim
kavramı çok kısa zaman içerisinde bir deneyim ekonomisi de oluşturdu. Fakat
deneyim ekonomisinin sürdürülebilirliği yine deneyim kavramının ve onu
önceleyen diğer kavramlarla oluşan anlamın öğrenilmesi ile çok derin ilişkili
durumda. Müşteri deneyimi, çalışan deneyimi, misafir deneyimi, taraftar
deneyimi ve vatandaş deneyimi….Deneyim kavramının önüne bir belirteç
koyduğumuzda, anlam ve metodoloji değişmese bile, temas noktaları, sektörün
personaları ve benzeri bir çok şey değişiyor.
Vatandaş Deneyiminin
Alt Bileşenleri
Vatandaş
deneyiminin ne olduğunu söylemeden önce, ne olmadığını söylemekte yarar var….Vatandaş
deneyimi, dijital dönüşüm, teknoloji değildir. Dijital dönüşüm, vatandaş
deneyimini iyileştirmek amacıyla süreçlerin teknoloji aracılığıyla
desteklenmesi ve çözülmesidir. Yani dijital dönüşüm, vatandaş deneyiminin bir
parçası konumunda.
Yüzde
yüz yerli sermaye ile 2017 yılında kurulan bir girişim olan Wiseback, deneyim
yönetimi üzerine bulut tabanlı ve yapay zeka destekli bir çözüm sunuyor. Wiseback,
deneyim yönetimini daha iyi anlamak için vatandaş deneyiminin bazı alt
bileşenlerini şöyle sıralıyor:
Bütünsel Yaklaşım
21’inci
yüzyıl liderlik kavramlarından olan ‘kolektif liderlik’ gibi bütünsellik
yaklaşımı, vatandaş deneyimi için olmazsa olmaz bir perspektif.
Önce İnsan
Yapay
zeka ve benzeri birçok teknolojik gelişme, insandaki sol beyin sürecini
otomatize ederken, insanı bir makine olarak görme anlayışı yerini, insana değer
veren bir anlayışa bıraktı.
Nedeni Anlamak
Anlamak
için, önce dinlemek gerekir. İletişim hiçbir zaman tek yönlü olamaz. O sadece
bir monolog olur ve bu da vatandaşın da sizinle iletişim kuramamasına sebep
olur. Hiçbir vatandaş kapı duvar bir kamu kurumu görmek istemez karşısında ve
bir şey söylüyorsa mutlaka bir nedeni vardır. Dinlenen vatandaş tepkisel bir
davranış sergilemek yerine daha ılımlı bir tutum sergiler, çünkü sesini
çıkardığı zaman onu duyan birilerinin olduğundan emin hale gelmiştir.
Optimizasyon
Süreçler,
veriler, önceliklendirme, teknoloji, entegrasyonlar, bilgi teknljileri (BT) uyumu,
dijitalleşme ve benzeri tüm başlıklar önemlidir ancak tüm bunlar daha iyi bir
vatandaş deneyimi sunmak içindir. Dolayısıyla vatandaş deneyimi ile
optimizasyon süreçleri birlikte yürütülmelidir.
Ortak Dil
Kurum
kültürüne sirayet etmeyen hiç bir anlayış, tam olarak bir başarıya ulaşamaz. Bu
sebeple “vatandaş deneyimi” önce kavram olarak, tüm kurum içi eğitimlerde ve
söylemlerde doğru bir şekilde kullanılmalıdır.
Vatandaş İle Bağ
Kurmak
Vatandaşları
sorunlar ile ilgili karar alma süreçlerine dahil etmek, vatandaşlar ile bağ
kurmanın temel prensibidir. Yukarıdan aşağıya karar verme anlayışından,
vatandaşın da müzakereye dahil edildiği ve alternatiflere açık olan bir siyasi
anlayış ile ilerlemek, kök salmış mevcut kültürün değişeceğine olan inancı
içerir.
Vatandaşın Sesini,
Vatandaştan Önce Anlamak
Her
vatandaş sesini ulaştırmak istemeyebilir, bunun için sosyal medya platformları
aracılığıyla veri toplayarak, veri madenciliği ve makine öğrenimi algoritmaları
aracılığıyla, vatandaşın problemleri daha problemler geniş kitlelere ulaşmadan
aksiyon alınarak önlenebilir hale gelebilir. Duyguların analiz edildiği,
konulara göre gruplandığı akıllı platformlar ile aktif bir dinleme yapmak mümkün
olabilir.
Vatandaş Merkezli Yönetim
Sistemleri
Bilgi
ve teknoloji çağında yaşadığımız şu dönemlerde. Merkezinde vatandaşın olduğu
yönetim sistemleri oluşturmak her zamankinden daha kolay….Yerel yönetimler, devletlerin
vatandaşın sesini duyurabileceği kanallar sunmalı ve her temas noktasında ölçümleme
yapmalıdır.
Wiseback,
geliştirdiği yönetim ekranları ile uçtan uca deneyim yönetimine imkan sunuyor.
Sektörlerden bağımsız geliştirilen Wiseback çözümü her ölçekteki işletme ve
kurumun kullanımına uygun bir yapı barındırıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder