İnternet’te Arama Maliyetleri Düşüyor

Dijital ekonomi uzmanları internet ortamında bilgi arama maliyetlerinin zamanla daha da düşeceğini iddia ediyorlar.

Her bilgi toplama faaliyeti arama maliyetlerini de beraberinde getiriyor. Dijital ekonomik faaliyetle ilgili temel fikir; potansiyel ekonomik işlemlere dair “bilgi”yi çevrimiçi olarak bulma ve karşılaştırmanın çevrimdışı bulma ve karşılaştırmaya göre daha kolay olduğu şeklinde.

Ticari internetin arama maliyetlerinde yaşanabilecek ciddi bir düşüşün fiyatları, fiyat yayılımını, işsizliği, istihdam açıklarını ve stokları düşürerek ekonomiyi nasıl dönüştürebileceğine dair ekonomi araştırmacıları arasında birçok tartışma yapılmış. Düşük arama maliyetlerinin sonuçları, finans piyasalarında, işgücü piyasalarında ve perakende piyasalarında tartışılmış. Düşen dijital arama maliyetlerinin etkilerine dair ekonomik anlayışın odaklandığı dijital ekonomi literatürünün zamanla oturacağı belirtiliyor.

Fiyatlar Çevrimiçi Daha Mı Düşük?

Fiyatlar ve fiyat yayılımı çevrimiçi ortamda daha mı düşük? Sorusu ilgili çevrelerin aklına gelen ilk soru olurken; düşük arama maliyetleri, müşterilerin fiyatları karşılaştırmasını kolaylaştırarak benzer ürünler için fiyatlarda aşağıya doğru bir baskı oluşturuyor. Bu da hem fiyatları hem fiyat yayılımını azaltıyor. İnternette perakende satışa ilişkin hem çevrimdışı hem de çevrimiçi mağazalara ilişkin yapılan bir araştırma; çevrimiçi fiyatlarının çevrimdışı fiyatlardan önemli oranda düşük olduğunu göstermiş. Çeşitli sektörlerde de tekrarlanan araştırma çevrimiçi fiyatların nispeten daha düşük olduğunu ortaya koymuş.

Binlerce ürün ve fiyattan elde edilen kanıtlar da kullanılarak geniş çaplı ve sürekli bir çevrimiçi fiyat yayılımının olduğu da belgelenmiş. Düşen arama maliyetlerinin ise fiyat yayılımını azalttığı  ortaya konmuş.

Çevrimiçi Fiyat Yayılımının Sürekliliği

Çevrimiçi fiyat yayılımının sürekliliğine dair kanıtlar ışığında yapılan araştırmalar fiyat yayılımının niçin ortadan kalkmadığını anlamaya yönelmiş. Konuya ilişkin bir makalede şöyle söyleniyor; “Kuşkusuz çevrimiçi ürünlerin karşılaştırılması daima elmalarla elmaları kıyaslamak anlamına gelmiyor.Kitap fiyatlarının karşılaştırılmasında kitap aynı, perakendeci farklı olabilir. Farklı perakendeciler farklı kalite, farklı alışveriş deneyimleri ve farklı gönderi politikaları sunabiliyor.”

Daha kaliteli ürün geliştiren firmalar ise daha güçlü markalar geliştirebiliyor; bu nedenle de daha yüksek fiyatlar talep edebiliyor.Ürün satan firmalar da bilgi arama sürecini şekillendirebiliyor. Tüketiciler arama yaptığında bilgiyi çok yönlü değerlendirirler; fiyat, kalite, itibar, nakliye ücretleri, teslimat süresi, renk ve benzeri.

Hangi Bilgi En Düşük Arama Maliyetli

Arama maliyetleri ve bilginin çok boyutluluğu karşısında, hangi bilginin en düşük arama maliyetine sahip olduğuna kısmen firmalar karar verebiliyor. Düşük fiyat yayılımına ilişkin ilk öngörüler de arama maliyetlerinin iç kaynaklı olduğunu ve bu nedenle firmaların yüksek marjları ve fiyatları sürdürmek için arama sürecini manipüle edebildiğini gösteriyor.  

Ürünler hem yatay hem dikey olarak farklılaşmışsa arama maliyetlerindeki düşüş, ‘en popüler ve kaliteli ürünler’in, herkese satılacak yeterli miktarlarda üretildiği bir denge durumuna neden olabilir.
Popülerlik bilgisinin genelde satışları etkilediği ortaya konulmuş. Birçok çevrimiçi platform, ürünleri popülerliğe göre sıralar, popülerliği belirgin bir şekilde öne çıkarır ve bu tip bilgi için arama maliyetlerini düşürür. Popülerlik bilgisinin bu şekilde gösterimi, sadece perakende satın alma davranışını değil, çevrimiçi borç verme ve çevrimiçi yatırım davranışını da etkiliyor. İnsanların kendi tercihlerine daha uygun ürünleri satın almasına neden olan düşük arama maliyetlerinin refahı arttırması kaçınılmaz gözüküyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları