İnternet’te Arama Maliyetleri Düşüyor
Dijital ekonomi uzmanları internet ortamında bilgi arama
maliyetlerinin zamanla daha da düşeceğini iddia ediyorlar.
Her bilgi toplama faaliyeti arama maliyetlerini de beraberinde
getiriyor. Dijital ekonomik faaliyetle ilgili temel fikir; potansiyel ekonomik
işlemlere dair “bilgi”yi çevrimiçi olarak bulma ve karşılaştırmanın çevrimdışı
bulma ve karşılaştırmaya göre daha kolay olduğu şeklinde.
Ticari internetin arama maliyetlerinde yaşanabilecek ciddi
bir düşüşün fiyatları, fiyat yayılımını, işsizliği, istihdam açıklarını ve
stokları düşürerek ekonomiyi nasıl dönüştürebileceğine dair ekonomi
araştırmacıları arasında birçok tartışma yapılmış. Düşük arama maliyetlerinin sonuçları,
finans piyasalarında, işgücü piyasalarında ve perakende piyasalarında
tartışılmış. Düşen dijital arama maliyetlerinin etkilerine dair ekonomik
anlayışın odaklandığı dijital ekonomi literatürünün zamanla oturacağı
belirtiliyor.
Fiyatlar Çevrimiçi Daha Mı Düşük?
Fiyatlar ve fiyat yayılımı çevrimiçi ortamda
daha mı düşük? Sorusu ilgili çevrelerin aklına gelen ilk soru olurken; düşük
arama maliyetleri, müşterilerin fiyatları karşılaştırmasını kolaylaştırarak
benzer ürünler için fiyatlarda aşağıya doğru bir baskı oluşturuyor. Bu da hem
fiyatları hem fiyat yayılımını azaltıyor. İnternette perakende satışa ilişkin
hem çevrimdışı hem de çevrimiçi mağazalara ilişkin yapılan bir araştırma; çevrimiçi
fiyatlarının çevrimdışı fiyatlardan önemli oranda düşük olduğunu göstermiş. Çeşitli
sektörlerde de tekrarlanan araştırma çevrimiçi fiyatların nispeten daha düşük
olduğunu ortaya koymuş.
Binlerce ürün ve fiyattan elde edilen kanıtlar da
kullanılarak geniş çaplı ve sürekli bir çevrimiçi fiyat yayılımının olduğu da belgelenmiş.
Düşen arama maliyetlerinin ise fiyat yayılımını azalttığı ortaya konmuş.
Çevrimiçi Fiyat Yayılımının Sürekliliği
Çevrimiçi fiyat yayılımının sürekliliğine dair
kanıtlar ışığında yapılan araştırmalar fiyat yayılımının niçin ortadan
kalkmadığını anlamaya yönelmiş. Konuya ilişkin bir makalede şöyle söyleniyor; “Kuşkusuz
çevrimiçi ürünlerin karşılaştırılması daima elmalarla elmaları kıyaslamak
anlamına gelmiyor.Kitap fiyatlarının karşılaştırılmasında kitap aynı,
perakendeci farklı olabilir. Farklı perakendeciler farklı kalite, farklı
alışveriş deneyimleri ve farklı gönderi politikaları sunabiliyor.”
Daha kaliteli ürün geliştiren firmalar ise daha güçlü
markalar geliştirebiliyor; bu nedenle de daha yüksek fiyatlar talep edebiliyor.Ürün
satan firmalar da bilgi arama sürecini şekillendirebiliyor. Tüketiciler arama
yaptığında bilgiyi çok yönlü değerlendirirler; fiyat, kalite, itibar, nakliye
ücretleri, teslimat süresi, renk ve benzeri.
Hangi Bilgi En Düşük Arama Maliyetli
Arama maliyetleri ve bilginin çok boyutluluğu
karşısında, hangi bilginin en düşük arama maliyetine sahip olduğuna kısmen
firmalar karar verebiliyor. Düşük fiyat yayılımına ilişkin ilk öngörüler de
arama maliyetlerinin iç kaynaklı olduğunu ve bu nedenle firmaların yüksek
marjları ve fiyatları sürdürmek için arama sürecini manipüle edebildiğini
gösteriyor.
Popülerlik bilgisinin genelde satışları etkilediği ortaya konulmuş. Birçok çevrimiçi platform, ürünleri popülerliğe göre sıralar, popülerliği belirgin bir şekilde öne çıkarır ve bu tip bilgi için arama maliyetlerini düşürür. Popülerlik bilgisinin bu şekilde gösterimi, sadece perakende satın alma davranışını değil, çevrimiçi borç verme ve çevrimiçi yatırım davranışını da etkiliyor. İnsanların kendi tercihlerine daha uygun ürünleri satın almasına neden olan düşük arama maliyetlerinin refahı arttırması kaçınılmaz gözüküyor.
Yorumlar
Yorum Gönder