Dijitalde Kitle Fonlaması Tartışılıyor
Geleceğin inovatif girişimlerinin çok daha kolay fonlanması amacıyla doğrudan fonlama sistemi olarak görülen ‘Kitle Fonlaması’ tamamen dijital ortama taşınmış durumda….Ancak bu fonlama yöntemi; ne kadar doğru? Bir yandan da tartışılıyor.
Kitlesel
Fonlama, bir doğrudan fonlama sistemi olarak tanımlanıyor. Kitlesel Fonlama;
bir ürün, organizasyon ya da projenin dijital platformlar aracılığı ile
tanıtılması ve gerçekleştirilmesi için gerekli olan fonun doğrudan bu
platformlar üzerinden temin edilmeye çalışılması diye özetleniyor. Alternatif
bir finansman yöntemi olarak bir ön talep oluşturma ve iş avansı toplama
faaliyeti olarak da görülüyor….
Kitlesel
Fonlamada ‘ürün fonlaması’ bir anlamda ürün satışı olarak görüldüğü için yasal
zemini bulunuyor. Ancak Borçlanma Bazlı Kitlesel Fonlama yasal zeminleri
bulunmadığından bir anlamda Bankacılık Sistemi’nin ‘baltalanması’ şeklinde
değerlendiriliyor.
Fonlamanın
gerçekleştirildiği dijital platformlarda en çok kullanılan ödeme araçları olan sanal kart, farklı finansal varlıklar ve sanal
paranın da yasal zemini bulunmuyor.
Kitlesel Fonlamanın
Unsurları
Kitlesel
Fonlama Sistemi’nin 3 önemli unsuru bulunuyor. Bunlar; Proje Sahibi, Projeyi Fonlayanlar
ve Dijital Platform (web sayfası).
Proje Sahibi: Bir projesi olan
herkes Kitlesel Fonlama talebinde bulunabilir. Kitlesel Fonlama, sadece kar
amaçlı çalışmaların fonlaması için oluşturulan bir yapı olmadığından dolayı
proje sahibinin bir girişimci olması şart değil. Bir sosyal sorumluluk projesi,
organizasyon, bir film veya müzik klibinin çekilmesi de Kitle Fonlamasının konusu
olabiliyor. Kitle Fonlaması için proje sahibinin belirli yeterliliklere sahip
olması da zorunlu değil.
Projeyi Fonlayanlar: Kitle Fonlama kavramı,
toplum tarafından bir çalışmaya maddi destek verilmesi olarak da nitelendiriliyor.
Projeyi fonlayanlar, projenin niteliğine göre bir getiri beklentisi ile yatırım
amaçlı olarak destekleyeceği gibi, sosyal amaçlı olarak bir maddi getiri
beklentisi olmadan da farklı gerekçelerle projeleri destekleyebiliyor.
Kitlesel Fonlama
Platformu (web sayfası): Platform, bir ürün veya projeye destek vermek
isteyenleri proje sahipleri ile buluşturarak, ürün ve projelerin
gerçekleşmesine katkı sağlıyor. Platformlarda, destek bekleyen bir ürün ya da
projenin tanıtımı yapılıyor. Fon sahipleri platformda bulunan projelerden
desteklemeye uygun gördüklerini destekliyor….
Platformların
alt yapıları doğrultusunda, ödemeler, farklı ödeme araçları (kredi kartı, sanal
kart, EFT, paypal vb.) veya farklı finansal varlıklar (sanal para, döviz,
kıymetli maden vb.) ile yapılabiliyor. Platform yöneticileri ödemelerden yüzde 5
civarında hizmet bedeli kesebilirken; bazı platformlar, projeler yeterli
desteği görmezse toplanan fonları herhangi bir kesinti yapılmadan katılımcılara
iade edebiliyor.
Kitlesel Fonlama
Türleri
Dünya
uygulamalarında üç tür fonlama yapılıyor. Ürün bazlı, Hisse bazlı ve Borçlanma
bazlı.
Ürün Bazlı Kitlesel
Fonlama: Kitlesel
Fonlama türleri içinde en yaygın kullanılan platform ve proje adedi en fazla
olan tür. Bu fonlamada proje sahipleri, fonlayanlara karşı bir yükümlülük
içinde değiller. Bu fonlama türünde proje sahibinin ürün veya projesi platform
üzerinden yeterli desteği gördüğü taktirde, projeyi fonlayanlara yaptıkları
ödeme karşılığında ürün teslim ediliyor.
Hisse Bazlı Kitle
Fonlama
Başlangıç
sermayesi için kullanılan bu sistemde; projeye finansal destek sağlayan yatırımcılar,
bir getiri beklentisi içinde proje ortağı oluyorlar. Bu tarz projelerden
beklenen fon, ölçek olarak ürün bazlı projelerden daha büyük durumda. Fonu yeterli
düzeye ulaşamayan projelerde destekçilere fonları geri ödenir.
Bu
tarz kitlesel fonlama uygulamaları düzenlemeye tabi….Türkiye’de de Sermaye
Piyasası Kanunu’nda tanımı yapılmış ve Sermaye Piyasası Kurulu’na bu konuda düzenleme
yapmak yetkisi verilmiş.
Borçlanma Bazlı
Kitlesel Fonlama
Bu
fonlama türü; platformlar üzerinde borç alma-verme faaliyetlerini kapsar.
Platform üzerinden proje sahipleri, hedeflenen fonu, belirlenen faiz ve vade
koşulları çerçevesinde, belirlenen bir süre içerisinde potansiyel
yatırımcılardan alabilir.
Türkiye’de Kitlesel
Fonlama
Türkiye’de
kitlesel fonlama uygulamaları, henüz kuluçka devrinde. Var olan platformların
tamamı ürün bazlı kitlesel fonlama niteliğinde. Ürün bazlı platformlarda, proje
sahipleri ve destekçileri birbirlerine karşı finansal bir yükümlülük içinde
olmadığından yasal olarak bu türdeki fonlamanın önünde bir engel bulunmuyor.
Türkiye’de
ürün bazlı kitlesel fonlamanın gelişememesinin en önemli nedenlerinden birisi,
yetersiz tanıtım olarak gösteriliyor.
Yorumlar
Yorum Gönder