Ulusal Yapay Zeka Stratejisi Uygulamada
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi (UYZS) 2021-2025, Ağustos 2021 tarihinden itibaren uygulamaya konuldu. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlığı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı işbirliğiyle ve ilgili tüm kesimlerin etkin katılımıyla hazırlanan “Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2021-2025, Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’yle 20 Ağustos 2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Yapay
zeka alanında ülkemizin ilk ulusal strateji belgesi olma özelliğini taşıyan
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi ile Türkiye,
yapay zeka (YZ) stratejisini yayımlayan ülkeler arasında yerini almış oldu. Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi, On Birinci Kalkınma Planı ile Cumhurbaşkanlığı Yıllık
Programları doğrultusunda, “Dijital Türkiye Vizyonu” ve “Milli Teknoloji Hamlesi” ile
uyumlu olarak hazırlandı.
Stratejinin
hazırlık sürecinde katılımcı bir anlayış benimsenirken; kamu kurumları, akademik
çevreler, özel sektör kuruluşları, sivil toplum kuruluşları (STK), meslek
örgütleri ve uluslararası organizasyonlar gibi çok sayıda paydaşın katkılarıyla
kapsamlı bir çalışma yürütülerek oluşturuldu.
Stratejinin
vizyonu “Müreffeh bir Türkiye için çevik
ve sürdürülebilir yapay zeka ekosistemiyle küresel ölçekte değer üretmek” olarak
belirlenirken, Strateji, 6 stratejik öncelik
etrafında tasarlandı. Bu öncelikler şöyle sıralandı:
-Yapay
Zeka Uzmanlarını Yetiştirmek ve Alanda İstihdamı Artırmak
-Araştırma,
Girişimcilik ve Yenilikçiliği Desteklemek
-Kaliteli
Veriye ve Teknik Altyapıya Erişim İmkanlarını Genişletmek
-Sosyoekonomik
Uyumu Hızlandıracak Düzenlemeleri Yapmak
-Uluslararası
İş Birliklerini Güçlendirmek
-Yapısal
ve İşgücü Dönüşümünü Hızlandırmak
Yönlendirme Kurulu Oluşturulacak
Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi’nde yer
alan stratejik öncelikler kapsamında 24 amaç ve 119 tedbir belirlendi.
Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi ile
2021-2025 yılları arasında ülkemizde yürütülen yapay zeka alanındaki çalışmalar ortak bir
zeminde buluşturularak, konuya ilişkin tedbirler ve bu tedbirleri hayata
geçirmek üzere oluşturulacak yönetişim mekanizması belirlenmiş olacak.
Stratejinin
uygulama süreci, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’ın başkanlığında
toplanacak olan “Yönlendirme Kurulu” tarafından koordine edilecek. İlgili
tüm paydaşların da görev üstleneceği Yönlendirme Kurulu’nda, Yapay Zeka Ekosistemi Danışma Grubu ve teknik
çalışma grupları da teşkil edilecek.
Dinamik Bir Uygulama Süreci
İzlenecek
Stratejinin
uygulama detaylarının ortaya konacağı Eylem Planları, Yönlendirme Kurulu
koordinasyonunda ilgili Bakanlıklar tarafından hazırlanacak. Yapay zeka alanının
hızla dönüşen yapısı, Ulusal Yapay Zeka Stratejisi için dinamik bir uygulama
sürecini gerekli kılıyor. Tasarlanan yönetişim mekanizmasıyla, tüm paydaşların
katılımıyla ülkemiz için ortaya çıkabilecek fırsat, risk ve belirsizliklere
hızlı cevap vermek mümkün olacak.
Hayata
geçirilecek tedbirler sayesinde; Yapay Zeka Projeleri’nin etkin şekilde
yürütülmesi, ülkemizin yapay zeka ekosisteminin olgunluk seviyesinin
yükseltilmesi ve küresel ölçekte değer üretilmesi hedefleniyor.
Yapay Zeka’nin Nüfuz
Alanı Genişleyecek
Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi 2021-2025’in
‘Yönetici Giriş Yazısı’nda yer alan bilgiye göre, yapay zeka teknolojilerinin nüfuz alanı genişledikçe;
bireysel alışkanlıklar, iş yapış şekilleri, meslekler ve kurumsal yapıların
üzerindeki uyum baskısının artacağından sözediliyor. Stratejinin, sosyoekonomik
yapıda köklü bir dönüşümü tetikleyeceğine değinilerek, strateji metninde şu
görüşlere yer veriliyor:
“Her
ne kadar bu dönüşümün başladığı ve hızlanarak devam edeceği son derece açık olsa da
dönüşümün mevcut sosyal, kurumsal ve ekonomik yapılarla etkileşiminin nasıl ve
ne hızda ilerleyeceği belirsizdir. Dolayısıyla, böylesi belirsizliklerin olduğu
yapay zeka alanında belirlenecek uzun vadeli bir ulusal stratejinin; deneyen,
keşfeden, öğrenen ve bu doğrultuda kendisini sürekli olarak güncelleyen bir
ekosistemin oluşturulmasına dayanması kaçınılmazdır. Ayrıca, Türkiye’nin
sosyoekonomik yapısını yapay zeka alanındaki hızlı gelişmelere uyumlaştırmak
için fırsatlardan istifade edebilecek ölçüde çevik hareket edebilmesi, diğer
yandan karşılaşılabilecek riskleri yönetebilmesi gereklidir. Bu bağlamda, Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi deneyen ve uygulayan bir nitelik taşımakta olup temelde
sosyoekonomik yapıda dönüşümü yönetebilecek çevik ve sürdürülebilir bir
ekosistem teşkil etmeyi ve bu ekosistemin işleyişindeki olası verimsizlikleri
mümkün olduğunca azaltmayı amaçlamaktadır. Yukarıda bahsi geçen belirsizlikler
ve yaşanan dinamik süreç nedeniyle, Ulusal Yapay Zeka Stratejisi’nin uygulama
dönemi boyunca; ihtiyaçların, imkanların ve fırsatların yeniden gözden
geçirilmesi ve adımların bu doğrultuda şekillendirilmesi gerekecektir. Diğer ülkelerin
de benzer ihtiyaçlarla strateji belgelerini süreç içerisinde güncelledikleri
görülmektedir….”
Uyum ve Uçtan Uca Yönetişime Odaklanıldı
Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi’nde yer alan ortak kabuller ve bu kapsamda hazırlanması
öngörülen rehberlerin yaşayan ve sürekli gelişen bir referans mahiyetinde
olduğunun altı çiziliyor. Ulusal Yapay Zeka Stratejisi’nde kaliteli veri, ileri
beceriler ve teknik altyapıdan oluşan yetkinlik alanları ile kurumlar arası ve
kurum içi düzeyde yansımaları olacak stratejik uyum ve uçtan uca yönetişime
odaklanıldığına değiniliyor. Hayata geçirilecek tedbirler sayesinde; kurumsal
ve sektörel düzeyde yapay zeka uygulamalarıyla veriden değer üretileceğine
işaret edilerek, yapay zeka projelerinin
etkin şekilde yürütülmesi ve bu çerçevede ülkemizin yapay zeka ekosisteminin
olgunluk seviyesinin yükseltilmesinin hedeflenildiğine dikkat çekiliyor.
Ulusal
Yapay Zeka Stratejisi2021-2025’in tam metnine aşağıdaki adresten
ulaşılabilinir:
https://cbddo.gov.tr/SharedFolderServer/Genel/File/TR-UlusalYZekaStratejisi2021-2025.pdf
Yorumlar
Yorum Gönder