Sınırsız, Ambalajlı Gıda Çeşitliliği…
2050
yılına kadar 9 milyar insan için yeterli gıda nasıl üretilebilir? Sorusunu
cevaplandırmak adına çalışmalar hızla artırılarak sürdürülüyor.Tam da bu
noktada ‘akıllı tarım teknolojileri’ devreye girerken; gelişen teknolojilerin
tarımsal üretimle bütünleştirilerek kullanılması çerçevesinde düşük maliyet,
değişken girdi kullanımı ve azami gelir hedefleniyor.
2027’de
342 milyar Dolar olması beklenen ‘Gıda Teknolojisi Pazarı’ hem girişimcilerin
hem de yatırımcıların ilgisini çekiyor. Global
gelişmelerin yaşandığı bir dünyada insanların en çok gereksinimi olan ürün ya
da araçlar ve hizmetler bazı sektörleri elbette ki ön plana çıkarıyor. Önplana
çıkacağını düşündüğüm sektörler; Tarım ve Gıda, Sağlık (Bilim, Sağlık Sanayi), Kültür
ve Turizm; Teknoloji ile Eğitim sektörü ise çatı sektörler zaten…Teknolojinin
en çok etkilediği sektörlerden biri de Finans Sektörü. Finans Sektörü’nün
kapsadığı para ve paracılık sisteminde yaşanacak gelişmeler ise uzun yıllar
konuşulacak gibi...
Sağlıksız
ve Tüketime Yönelik Gıdalar
Market alışverişlerimde dikkatimi en çok çeken şey; gereksiz
bir gıda enflasyonunun (çeşitlilik) olması. Sağlıksız ve sırf tüketime yönelik
bu sınırsız sayıdaki gıda çeşitlerinin yol açtığı en büyük sorunun da obazite
olduğu aşikar…Uzun zamandır gündeme getirmeyi planladığım ‘gıda enflasyonu’
konusuna başka yayın organlarında da rastlayınca ben de işleme ihtiyacı
hissettim.
Okuduğum
mecralarda; market alışverişinde mağaza içi geliştirmelerle atık gıdaların da
azaltılmasının planlandığı vurgulanıyor. Online
market alışverişlerinde pek fark edilemeyen sınırsız gıda çeşitliliği fiziki mağazalarda sanırım başkalarının da
dikkatinden kaçmıyor. Beş yıldızlı otellerin restorantlarının yemek ve gıda menülerinde
de bu gıda enflasyonu göze çarpıyor.
Açlık da
Bir Başka Sorun
Bir
tarafta bunca gıda enflasyonu yaşanırken; ‘açlık’ da dünyanın bir başka sorunu.
Dünya kaynaklarının herkese yetecek düzeyde olmasına karşın bazı kesimlerdeki
duyarsızlık, empati eksikliği ve aşırı savurganlık; açlığı dünyanın en temel
sorunlarından biri haline getiriyor. Çözüm yerine; çözümsüzlüğe odaklanan karar
mekanizmalarını açlık sorununu ortadan kaldırmaya duyarsız kılıyor.
Göç, Tarım ve
Hayvancılığı Etkiledi
Genelde
dünya nüfusunun yerelde de ülke nüfuslarının giderek artması ve bu nüfusun
büyük kentlerde yoğunlaşması tarım ve hayvancılığın da seyrini etkiledi. Tam
da bu noktada gıda teknolojilerinin devreye sokulması gıda pazarının hiç
olmadığı kadar ilgi çekmesine neden oldu. Bu gelişmelerin ardından da
“Sürdürülebilir Gıda ve Yeni Ekosistem” konusu gündemi meşgul etmeye başladı. Gıda
tasarımı, üretimi, seçimi, dağıtımında verimlilik konusu ve sürdürülebilirlik noktasında
teknolojiden nasıl yararlanılabilineceği
araştırılmaya başlandı.
Bir
taraftan da yeni nesil yenilebilir gıda üretimi nasıl olabilir? Konusu kafaları
meşgul etmeye başladı. Market ziyaretlerim sırasında aklıma sıkca gelen bu
kadar nüfusa yetecek kadar et nereden bulunacak? Sorusunun paralelinde
hayvanların et için kullanılması yerine süt üretimi için beslenmesinin daha
doğru olacağı sonucuna vararak; et tüketilmesi yerine daha sağlıklı bir çözüm
olan bitki tüketilmesi…
Sosyal Medya
Fenomenlerine Fren
Ticaret
Bakanlığı Medya Fenomenlerine yönelik bir kılavuz yayınladı. Kılavuza göre;
artık sosyal medya fenomenleri; deneyimlemedikleri ürünleri hedef kitlelerine “deneyimlemiş
gibi” öneremeyecekler. Ücretli iş birliklerini ise yazılı ve sözlü bir biçimde
açıkça belirtmek zorundalar.
Kılavuz,”Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından
Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamaları” ele alıyor. Kılavuz,
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a dayanılarak hazırlandı.
Sosyal Medya
Reklamları
Instagram,
Facebook, Twitter ve Snapçhat mecralarında yapılan reklamlar nasıl olmalı? Tıpkı video içeriklerde olduğu gibi mesaj ve
fotoğraf formatındaki içerik türlerinde de ücretli iş birliği açıkça
belirtilmek durumunda…
Instagram,
Facebook, Twitter gibi fotoğraf ve mesaj paylaşım mecralarında paylaşılan
fotoğrafın ve/veya mesajın içinde ya da altında veya açıklamalarında reklam
verene ilişkin ad, marka, ticaret unvanı gibi tanıtıcı bilgilere yer verilir.
Ürün
Güvenliği Sempozyumu Yapıldı
Ticaret
Bakanlığı’nın faydalanıcısı olduğu, Avrupa Birliği (AB) ve Türkiye eş
finansmanlı ‘Ürün Güvenliği, Piyasa Gözetimi
ve Denetimi ile Uygunluk Değerlendirmesi Alanlarında Farkındalığın Artırılması
Teknik Destek Projesi’ kapsamında 26-27 Mayıs 2021 tarihlerinde ‘Uluslararası Ürün Güvenliği Sempozyumu’ düzenlendi. Sempozyumda
Türkiye ve Avrupa Birliği’nde kalite altyapısı alanındaki en son gelişmelere
odaklanıldı ve ürün güvenliği mevzuatlarında hem üreticileri hem de
tüketicileri yakından ilgilendiren değişiklikler ele alındı. Sempozyumda e-ticarette
piyasa gözetimi ve denetimi, tüketici derneklerinin ürün güvenliği alanındaki
rolü, sürdürülebilir ürün politikaları ve standardizasyon, akreditasyon ile
uygunluk değerlendirme alanlarındaki gelişmeler de konu edildi.
Yorumlar
Yorum Gönder