Dijital Hizmet Vergisi’nde Cumhurbaşkanı Etkisi
Dijital ekonominin vergilendirilmesi yani Dijital Hizmet Vergisi, uzun zamandır ulusal ve uluslararası vergi otoritelerinin üzerinde kafa yordukları bir konuydu.
Dijital
Hizmet Vergisi Türkiye’de Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir
İdaresi Başkanlığı’nın 20 Mart 2020
Dijital
Hizmet Vergisi, pandemi döneminde dünyada ve Türkiye’de neredeyse bütün
hizmetlerin dijital ortama kaydırılması sonucunda oldukça önemli hale geldi ve
gündemin en önemli konu başlıklarından birisi oldu.
Dijital
hizmet vergisi konusu ülkelerin tek tek çözüm aradıkları bir alana dönüşürken
Türkiye’de de Dijital Hizmet Vergisi’nde ‘Cumhurbaşkanı Etkisi’ dikkatlerden
kaçmadı. Dijital Hizmet Vergisi’nin Türkiye’de vergi sistemine giriş adımı, 5
Aralık 2019 tarihli ve 7194 sayılı “Dijital Hizmet Vergisi ile Bazı
Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun” ile atıldı.
Uzmanlar,
ülkelerin dijital dünyayı vergilendirme çabalarının elbette son derece isabetli
olduğuna değinirlerken, ancak
uluslararası bir çözüm bulunmadan atılan bu tekil adımların başka ciddi
ekonomik ve mali komplikasyonlara neden olabileceğinin de altını çiziyorlar.
ABD
Ticaret Temsilciliği Ofisi’nin duyurduğu, dijital hizmet vergilerine karşı
rekabet soruşturmasına Türkiye’nin de dahil edildiğine işaret eden uzmanlar,
ilgili kanunda belirlenen Dijital Hizmet Vergisi oranının yüzde 7,5 olduğunu
belirtiyorlar.
7194
sayılı Dijital Hizmet Vergisi Kanunu’nda Dijital Hizmet Vergisi matraha (kazançtan
giderler çıktıktan sonra geri kalan bölüm) oranının uygulanması suretiyle hesaplandığını
ifade eden uzmanlar, bu şekilde hesaplanan vergiden herhangi bir indirim yapılmayacağının da altını çiziyorlar.
Ancak,
Dijital Hizmet Vergisi Kanunu’nda Cumhurbaşkanı’nın belirtilen yüzde 7,5 vergi oranını, hizmet türleri itibarıyla
ayrı ayrı veya birlikte yüzde 1’e kadar indirmeye ve 2 katına kadar
artırmaya yetkili olduğu vurgulanıyor.
Kanunun 4’üncü maddesinin 4’üncü fıkrasına göre,
Cumhurbaşkanı, aynı maddenin 1’inci fıkrasında yer alan hadleri, verginin
konusuna giren hizmet türlerine göre ayrı ayrı veya birlikte sıfıra
kadar indirmeye veya üç katına kadar artırmaya yetkili.
Vergiye Tabi Dijital Hizmetler
Kullanıcıların birbirleriyle etkileşime
geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetlerinden
(kullanıcılar arasında bir mal veya hizmetin satılmasına veya satılmasının
kolaylaştırılmasına yönelik sunulan hizmetler dahil) elde edilen hasılat
dijital hizmet vergisine tabi.
Kanunun 1’inci maddesine göre Türkiye’de;
• Dijital ortamda sunulan her türlü reklam
hizmetlerinden (reklam kontrol ve performans ölçüm hizmetleri, kullanıcılarla ilgili
veri iletimi ve yönetimi gibi hizmetler ile reklamın sunulmasına ilişkin teknik
hizmetler dahil),
• Sesli, görsel veya dijital herhangi bir içeriğin
(bilgisayar programları, uygulamalar, müzik, video, oyunlar, oyun içi
uygulamalar ve benzerleri dahil) dijital ortamda satışı ile bu içeriklerin
dijital ortamda dinlenmesine, izlenmesine, oynanmasına veya elektronik
cihazlara kaydedilmesine veya bu cihazlarda kullanılmasına yönelik dijital
ortamda sunulan hizmetlerden,
• Kullanıcıların birbirleriyle etkileşime
geçebilecekleri dijital ortamların sağlanması ve işletilmesi hizmetlerinden
(kullanıcılar arasında bir mal veya hizmetin satılmasına veya satılmasının
kolaylaştırılmasına yönelik sunulan hizmetler dahil) elde edilen hasılat
dijital hizmet vergisine tabi.
• Yukarıda sayılan hizmetlere yönelik dijital ortamda
dijital hizmet sağlayıcıları tarafından verilen aracılık hizmetlerinden elde
edilen hasılat da dijital hizmet vergisine tabi.
• Reklamın arama sonuçlarıyla birlikte gösterilmesi ya
da reklam verenle ilgili arama sonucunun öncelikli sırada gösterilmesi gibi
arama motoru reklamları,
• Bant reklamlar (banner),
• Video veya kullanıcı paylaşımının izlenmesi
öncesinde, sırasında veya sonrasında dijital ortamlarda yayınlanan her türlü
işitsel, görsel veya yazılı reklamlar,
• Elektronik cihazlarda yazılımlar vasıtasıyla çevrim
içi iletilen reklamlar,
• Açılır pencere reklamları (pop-up ve benzeri), gibi reklam
hizmetlerinin sunulmasından elde edilen hasılat dijital hizmet vergisinin
konusu kapsamında.
• Aynı şekilde, gazete veya dergilerin internet
sitelerinde veya yalnızca dijital ortamda işitsel ve/veya görsel yayıncılık
yapan kuruluşların internet sitelerinde ya da bunların yayın akışları sırasında
yayınlanan reklamlardan elde edilen hasılat da vergiye tabi.
• Yayıncı kuruluş tarafından, karasal, uydu ya da
kablo ortamları üzerinden yapılan yayınların eş anlı olarak dijital ortamda
yayınlanması halinde, yayın akışının içeriğine dahil olmayan reklam hizmetleri
dolayısıyla elde edilen hasılat da verginin konusuna girer.
• Kişilerin mesleki kariyerleriyle
ve mesleki ilgi alanlarıyla ilgili paylaşım yapabildikleri dijital ortam
sağlayan işletme.
Beyannamelerin Elektronik Ortamda Gönderilmesi
Kanunun 6’ncı maddesinin sekizinci fıkrası ile
213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 257’nci maddesinin birinci
fıkrasının (4) numaralı bendinde yer alan yetkilere istinaden, dijital hizmet
vergisi beyannamelerinin tamamının www.digitalservice.gib.gov.tr adresi
üzerinden elektronik ortamda gönderilmesi uygun bulunmuş.
Dijital hizmet vergisi mükellefiyeti tesis
ettirilenlerden, Türkiye’de gelir ve kurumlar vergisi bakımından mükellefiyeti
bulunmayanların herhangi bir had ile sınırlı olmaksızın beyannamelerini 213
sayılı Kanunun mükerrer 227’nci maddesi uyarınca meslek mensuplarına
imzalatma zorunluluklarının olmaması uygun bulunmuş.
Yorumlar
Yorum Gönder