Gelecek ‘Dijitale’ Odaklandı
Bilgi, iletişim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmeler; dünya genelinde tüm sektörlerde ve iş yapış şekillerinde değişime neden olurken; değişim ve dönüşümlere paralel; işletmelere sağlanan teşvik ve desteklerde de farklılıklara gidiliyor. Geçtiğimiz haftalarda Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanlığı’na sunulan kanun teklifiyle Teknoloji Geliştirme Bölgeleri’nde faaliyet yürüten firmaların, yazılım, tasarım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları, 31 Aralık 2028 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesna olacak.
Bu arada, Hazine ve Maliye Bakanlığı Dijital Hizmet
Vergisi’nden 2021’de yaklaşık 1,4 milyar Lira gelir beklerken, Dijital Hizmet Vergisi’yle bu yıl sonuna
kadar devletin kasasına 900 milyon Lira girmesi öngörülüyor.
Öte yandan Google’un, hayata geçirdiği Dijital Türkiye Platformu’ndaki
ücretsiz araç ve çözümlerle Türkiye’de 1,5 milyon birey ve işletmenin dijital
dünyanın fırsatlarıyla büyümesine destek olunacak.
Türkiye Vodafone Vakfı ve Habitat
Derneği işbirliğiyle hayata geçirilen “Yarını Kodlayanlar” projesi ile de çocuklara
dijital dünyanın lisanı kodlama öğretilerek, önümüzdeki bir yılda 70 bin çocuğa
daha kodlama eğitimi verilmesi sağlanacak.
Türkiye
savunma sanayiinin önde gelen üreticilerinden Nurol Teknoloji ise; ‘Bilim
Virüsü’ sosyal girişimi ile yaptığı iş birliğiyle yeni nesil staj programı Sen
Ol! u hayata geçirdi. Üniversiteli gençlerin dijital çağda ihtiyaç duydukları
yetkinlikleri kazanmaları ve böylelikle sürdürülebilir bir geleceği inşa
edebilmeleri sağlanacak.
Türkiye Vodafone Vakfı desteğiyle
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
işbirliğiyle hayata geçirilen “Dijital Benim İşim” projesiyle de, 18 yaş üstü
kadınlara sınıf içinde ve dijital ortamda “Dijital Okuryazarlık” ve “Dijital Pazarlama”
eğitimleri verilecek. Projenin ilk yılında 11 ilde yaklaşık 12 bin kadına
eğitim verilmesi hedefleniyor.
Salgın
sebebiyle dijitalleşmenin benimsenme hızının ivme kazandığını belirten IBM Türkiye de
dijital dönüşümün hızlandığına ve hep birlikte, ülkemizin yeni
teknolojik atılımının, temellerini attığımız döneme girildiğine işaret ediyor.
TBMM
Başkanlığına sunulan kanun teklifiyle Teknoloji Geliştirme Bölgeleri’nde
faaliyet yürüten firmaların, yazılım, tasarım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde
ettikleri kazançları, 31 Aralık 2028 tarihine kadar gelir ve kurumlar
vergisinden müstesna olacak.
Ar-Ge insan
kaynağı kapasitesini artırmayı, teknoloji ve yenilikçi şirketlerin ortaya
çıkmasını, üniversite-sanayi iş birliğini geliştirmeyi, yatırım ortamını
iyileştirmeyi amaçlayan kanun teklifi, TBMM Başkanlığı’na sunuldu.
Bu, “Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanun Teklifi” ile kuluçka merkezlerinde yer alabilecek girişimcilerin
niteliklerinin sağlıklı bir şekilde belirlenmesi amaçlanıyor. Teklifle, Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Kanunu’na, “Kuluçka Girişimcisi, Ar-Ge Binası, Atölye,
Stajyer” tanımları eklendi.
Başvuruları
değerlendirmek üzere Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı temsilcisi
başkanlığında, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı,
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı,
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanlığı, Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme
ve Destekleme İdaresi (KOSGEB) Başkanlığı ve bakanlık tarafından belirlenecek
teknoloji konusunda faaliyet gösteren iki kurum veya kuruluştan birer
temsilcinin katılımı ile “Değerlendirme Kurulu” oluşturulacak.
Kanun
teklifine göre, 1
Ocak 2022 tarihinden itibaren yıllık beyanname üzerinden istisna edilen
kazançları tutarı 1 milyon Lira ve üzerinde olan gelir ve kurumlar vergisi
mükellefleri tarafından, bu tutarın yüzde 2’si pasifte geçici bir hesaba aktarılacak.
Teklif
ile ayrıca, “Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi
Hakkında Kanun” kapsamında yer alan teşviklerin süresinin, 31 Aralık 2023’ten
31 Aralık 2028’e kadar uzatılması öneriliyor.
Google’dan Dijitalle
Büyüme Desteği
Google Türkiye, hayata geçirdiği Dijital Türkiye Platformu’ndaki
ücretsiz araç ve çözümlerle Türkiye’de 1,5 milyon birey ve işletmenin dijital
dünyanın fırsatlarıyla büyümesine destek olacak. Platform ile dijital
ortamdaki varlıklarını geliştirmek isteyen işletmelere ve bu alanda uzmanlaşmak
isteyen bireylere destek verilecek.
Platform
ayrıca, işlerini dijitalle hızlı ve etkin şekilde dönüştürmek isteyen
işletmelerin işlerini büyütüp yeni müşterilere ve pazarlara ulaşmalarına
yardımcı olacak online araçları tek bir yerde bulmalarını sağlarken, COVID-19
salgınının neden olduğu olumsuz koşulların sürdüğü bu dönemde, işlerini online
ortama taşıyarak büyümek isteyen işletmelere satışlarını ve rekabet güçlerini
artıracak çözümleri ücretsiz olarak sunuyor.
Google Dijital Atölye
Eğitimleri
Google,
2017’den beri sunduğu ücretsiz Google Dijital Atölye eğitimleri ile milyonlarca
kullanıcının kendilerini geliştirmelerine yardımcı oluyor. 200 binden fazla
kullanıcı bu eğitimler sonunda Google’dan sertifikalarını almaya hak
kazandılar. Mezunların yüzde 37’si eğitimler sayesinde işlerini ve
kariyerlerini ilk üç ay içerisinde dijitale taşıdılar. Google Dijital Türkiye
platformunda yer alan tüm araç ve çözümlere şu linkten ulaşılabiliyor: g.co/dijitalturkiye
Yeni Nesil Staj
Programı
Türkiye
savunma sanayiinin önde gelen üreticilerinden Nurol Teknoloji; Bilim Virüsü
sosyal girişimi ile yaptığı iş birliğiyle yeni nesil staj programı Sen Ol! u
hayata geçirdi.
Üniversiteli
gençlerin dijital çağda ihtiyaç duydukları yetkinlikleri kazanmaları ve
böylelikle sürdürülebilir bir geleceği inşa edebilmeleri için kurgulanan Sen
Ol! programı Ekim 2020-Şubat 2021 tarihleri arasında yürütülecek. Sen Ol! staj
programından Ankara’daki üniversitelerin mühendislik fakültelerinde okuyan ve
Nurol Teknoloji’de staj yapan 32 öğrenci faydalanacak.
Öğrencilere, 6 aylık staj dönemleri süresince 24
farklı yetkinlik kazandırılacak. Alanında en iyi eğitmenler, iş insanları ve
girişimcilerle buluşturup ilham almaları sağlanacak. Kitap, müzik ve sanatın
farklı alanları ile buluşturularak vizyonlarını genişletmelerine destek olunacak.
Program
ile üniversite öğrencilerine öz-farkındalık, eleştirel düşünce, hayal kurma,
yaratıcılık, dijital okur-yazarlık, kurum içi girişimcilik, sürdürülebilirlik
bilinci, iletişim gibi yetkinlikler ve yaşam boyu öğrenme becerileri
kazandırılması hedefleniyor.
Program
süresince öğrenciler; CEO ve yöneticilerle bir araya gelerek kitap okuyacak,
kültür ve sanat atölyelerine katılacak ve yaratıcı çalışmalar yapacaklar. Bu
kapsamda düzenlenecek 24 atölye çalışması; İçindeki Marka, Anlamlı ve Esnek
Hayat Tasarımı, Tasarım Odaklı Düşünme, Hayalini Kap da Gel, İnovasyon ve Çevik
Takımlar, Algoritmik Düşünme ve Dünyayı Değiştiren İletişim gibi konu
başlıklarından oluşuyor.
Yarını
Kodlayanlar
Türkiye Vodafone Vakfı ve Habitat
Derneği işbirliğiyle hayata geçirilen “Yarını Kodlayanlar” projesi, çocuklara
dijital dünyanın lisanı “kodlama”yı öğreterek sosyal fayda sağlamaya devam
ediyor. Son 1 yılda 6,6 milyon Liralık sosyal değer elde edilen proje için
yapılan her 1 Liralık yatırım 4,4 Liralık sosyal getiri
sağladı. Ağustos 2016’dan bu yana Türkiye genelinde 100 bini aşkın çocuğa
ulaşan “Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında önümüzdeki bir yılda 70 bin
çocuğa daha kodlama eğitimi verilmesi hedefleniyor.
“Yarını Kodlayanlar” projesinde yeni
dönem başladı. Projeyle tüketen değil üreten bir neslin yetişmesine katkı sağlanması
amaçlanıyor. Kodlama eğitimleri, çocuklarda önemli ve olumlu yönde değişimler
yaratırken, farkındalıklarının artmasına, herhangi bir şeyi
yapabileceklerine dair algılarının değişmesine ve yardım odaklı ilişkiler
geliştirmelerine de yardımcı oluyor.
Dijital
Benim İşim
Türkiye Vodafone Vakfı desteğiyle
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü
işbirliğiyle hayata geçirilen “Dijital Benim İşim” projesiyle, 18 yaş üstü
kadınlara sınıf içinde ve dijital ortamda “Dijital Okuryazarlık” ve “Dijital Pazarlama”
eğitimleri verilecek. Projenin ilk yılında 11 ilde yaklaşık 12 bin kadına
eğitim verilmesi hedefleniyor.
Biri
“Dijital Okuryazarlık”, diğeri “Dijital Pazarlama” olmak üzere 2 farklı eğitim programının
hazırlandığı projede, kadınlara sınıf içinde ve dijital ortamda eğitim
verilecek. Proje kapsamındaki eğitimlerin yüzde 66’sı yüz yüze, yüzde 34’ü
online olacak. Projeden yararlanacak kadınlara dijital dünyaya adaptasyon ve
istihdama katılım konularında eğitimler verilecek.
Proje
eğitimleri İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa,
Antalya, Samsun, Mardin, Afyonkarahisar, Elazığ, Sivas ve Ağrı’da düzenlenecek. Eğitimler, proje illerinde yer
alan Halk Eğitim Merkezlerindeki toplam 140 eğitimci tarafından verilecek. Eğitimlere başvurular, Halk
Eğitim Merkezleri ve Türkiye Vodafone Vakfı web sitesi üzerinden yapılacak.
Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü de “Dijital Benim İşim” eğitimlerini kendi
veritabanında bulunan kadınlara duyurarak projeye katkıda bulunacak.
“Dijital
Okuryazarlık” eğitimleri ise toplam 24 saat sürecek. Bu eğitimlerde kadınlara
Bilgisayarın Temel Özellikleriyle Kullanımı, Dijital Ortamda İçerik Üretimi,
Elektronik Haberleşme Yöntemleri, Arama Motorları ve Kullanımı, Web Sitesi
Kavramı ve Amacına Uygun Kullanımı, Mobil İmkanlar ve Hizmetlerden Faydalanma,
Sosyal Medya Kullanımı, Arama Motoru Pazarlaması, Bilgi ve Veri Güvenliği, Dijital
Etik, Bilinçli Bilgi İletişim Teknolojisi Kullanımı konularında bilgi
verilecek.
Kadınlara
dijital beceri kazandırmayı hedefleyen “Dijital Pazarlama” eğitimleri de
toplam 40 saat sürecek. Bu eğitimlerde kadınlara Pazarlamaya
Giriş ve Dijital Pazarlamanın Temelleri, Sosyal Medya Yönetimi, Görsel Üretimi
ve Yönetimi, Mobil Pazarlama, Dijital Pazarlamada Güncel Stratejiler, E-Posta
Pazarlama, Halkla İlişkilerde Temel Yaklaşımlar ve Dijitalde İtibar Yönetimi,
Yasal Düzenlemeler, E-Ticaret, Arama Motoru Pazarlaması, Sosyal Medya Yönetimi
konularında bilgi verilecek. Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü de “Dijital
Pazarlama” eğitimlerine yoğunlaştırılmış iş ve meslek danışmanlığı
programı ‘İş Kulübü’ ile destek
olacak.
Çeviklik ve Esneklik
İhtiyacı
IBM
Türkiye Firması da, günümüzdeki belirsizliği ve sürekli değişimi dikkate
alarak; bulunduğumuz dönemde kuruluşların ihtiyaç duydukları çeviklik ve
esneklik yeteneklerini oluşturmak üzere ‘iyi teknoloji’ alanındaki
liderliğini güçlendirmeyi amaçlıyor. Firma, dijital dönüşümün ortaya çıkaracağı
fırsatların değerlendirilmesi için gerekli en önemli adımın, geleceğin teknik
ve profesyonel becerilerine hazırlıklı bir neslin yetiştirilmesi olduğunun altını
çiziyor.
Fiziksel ve dijital arasındaki
dengenin değiştiğine inanan IBM, bu dönemde yöneticileri bekleyen zorluğun,
doğru kararları alabilmek ve gereken cesur adımları atmak olduğunu belirtiyor. Bu
yılın ilk yarısında IBM tarafından Türkiye’de kullanıma sunulan dijital eğitim
platformu Open P-TECH sistemine, Türkçe dil
seçeneği de eklenerek, gençleri ve eğitimcileri, yapay zeka, bulut bilişim ve
siber güvenlik gibi teknolojiler ile tanıştırma, tasarım odaklı düşünme,
çeviklik gibi profesyonel beceriler konusunda bilgilendirme amaçlanıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder