Gelecek ‘Dijitale’ Odaklandı


Bilgi, iletişim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmeler; dünya genelinde tüm sektörlerde ve iş yapış şekillerinde değişime neden olurken; değişim ve dönüşümlere paralel; işletmelere sağlanan teşvik ve desteklerde de farklılıklara gidiliyor. Geçtiğimiz haftalarda Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanlığı’na sunulan kanun teklifiyle Teknoloji Geliştirme Bölgeleri’nde faaliyet yürüten firmaların, yazılım, tasarım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları, 31 Aralık 2028 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesna olacak.

Bu arada, Hazine ve Maliye Bakanlığı Dijital Hizmet Vergisi’nden 2021’de yaklaşık 1,4 milyar Lira gelir beklerken, Dijital Hizmet Vergisi’yle bu yıl sonuna kadar devletin kasasına 900 milyon Lira girmesi öngörülüyor.

Öte yandan Google’un, hayata geçirdiği Dijital Türkiye Platformu’ndaki ücretsiz araç ve çözümlerle Türkiye’de 1,5 milyon birey ve işletmenin dijital dünyanın fırsatlarıyla büyümesine destek olunacak.

Türkiye Vodafone Vakfı ve Habitat Derneği işbirliğiyle hayata geçirilen “Yarını Kodlayanlar” projesi ile de çocuklara dijital dünyanın lisanı kodlama öğretilerek, önümüzdeki bir yılda 70 bin çocuğa daha kodlama eğitimi verilmesi sağlanacak.

Türkiye savunma sanayiinin önde gelen üreticilerinden Nurol Teknoloji ise; ‘Bilim Virüsü’ sosyal girişimi ile yaptığı iş birliğiyle yeni nesil staj programı Sen Ol! u hayata geçirdi. Üniversiteli gençlerin dijital çağda ihtiyaç duydukları yetkinlikleri kazanmaları ve böylelikle sürdürülebilir bir geleceği inşa edebilmeleri sağlanacak.

Türkiye Vodafone Vakfı desteğiyle Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü işbirliğiyle hayata geçirilen “Dijital Benim İşim” projesiyle de, 18 yaş üstü kadınlara sınıf içinde ve dijital ortamda “Dijital Okuryazarlık” ve “Dijital Pazarlama” eğitimleri verilecek. Projenin ilk yılında 11 ilde yaklaşık 12 bin kadına eğitim verilmesi hedefleniyor.

Salgın sebebiyle dijitalleşmenin benimsenme hızının ivme kazandığını belirten IBM Türkiye de dijital dönüşümün hızlandığına ve hep birlikte, ülkemizin yeni teknolojik atılımının, temellerini attığımız döneme girildiğine işaret ediyor.  

 2028’e Kadar Vergiden Muaf Olacaklar

TBMM Başkanlığına sunulan kanun teklifiyle Teknoloji Geliştirme Bölgeleri’nde faaliyet yürüten firmaların, yazılım, tasarım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları, 31 Aralık 2028 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesna olacak.

Ar-Ge insan kaynağı kapasitesini artırmayı, teknoloji ve yenilikçi şirketlerin ortaya çıkmasını, üniversite-sanayi iş birliğini geliştirmeyi, yatırım ortamını iyileştirmeyi amaçlayan kanun teklifi, TBMM Başkanlığı’na sunuldu.

Bu, “Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” ile kuluçka merkezlerinde yer alabilecek girişimcilerin niteliklerinin sağlıklı bir şekilde belirlenmesi amaçlanıyor. Teklifle, Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu’na, “Kuluçka Girişimcisi, Ar-Ge Binası, Atölye, Stajyer” tanımları eklendi.

Başvuruları değerlendirmek üzere Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı temsilcisi başkanlığında, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi (KOSGEB) Başkanlığı ve bakanlık tarafından belirlenecek teknoloji konusunda faaliyet gösteren iki kurum veya kuruluştan birer temsilcinin katılımı ile “Değerlendirme Kurulu” oluşturulacak.

Kanun teklifine göre, 1 Ocak 2022 tarihinden itibaren yıllık beyanname üzerinden istisna edilen kazançları tutarı 1 milyon Lira ve üzerinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından, bu tutarın yüzde 2’si pasifte geçici bir hesaba aktarılacak.

Teklif ile ayrıca, “Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun” kapsamında yer alan teşviklerin süresinin, 31 Aralık 2023’ten 31 Aralık 2028’e kadar uzatılması öneriliyor.

Google’dan Dijitalle Büyüme Desteği

Google Türkiye, hayata geçirdiği Dijital Türkiye Platformu’ndaki ücretsiz araç ve çözümlerle Türkiye’de 1,5 milyon birey ve işletmenin dijital dünyanın fırsatlarıyla büyümesine destek olacak. Platform ile dijital ortamdaki varlıklarını geliştirmek isteyen işletmelere ve bu alanda uzmanlaşmak isteyen bireylere destek verilecek.   

Platform ayrıca, işlerini dijitalle hızlı ve etkin şekilde dönüştürmek isteyen işletmelerin işlerini büyütüp yeni müşterilere ve pazarlara ulaşmalarına yardımcı olacak online araçları tek bir yerde bulmalarını sağlarken, COVID-19 salgınının neden olduğu olumsuz koşulların sürdüğü bu dönemde, işlerini online ortama taşıyarak büyümek isteyen işletmelere satışlarını ve rekabet güçlerini artıracak çözümleri ücretsiz olarak sunuyor.

Google Dijital Atölye Eğitimleri

Google, 2017’den beri sunduğu ücretsiz Google Dijital Atölye eğitimleri ile milyonlarca kullanıcının kendilerini geliştirmelerine yardımcı oluyor. 200 binden fazla kullanıcı bu eğitimler sonunda Google’dan sertifikalarını almaya hak kazandılar. Mezunların yüzde 37’si eğitimler sayesinde işlerini ve kariyerlerini ilk üç ay içerisinde dijitale taşıdılar. Google Dijital Türkiye platformunda yer alan tüm araç ve çözümlere şu linkten ulaşılabiliyor: g.co/dijitalturkiye

Yeni Nesil Staj Programı

Türkiye savunma sanayiinin önde gelen üreticilerinden Nurol Teknoloji; Bilim Virüsü sosyal girişimi ile yaptığı iş birliğiyle yeni nesil staj programı Sen Ol! u hayata geçirdi.

Üniversiteli gençlerin dijital çağda ihtiyaç duydukları yetkinlikleri kazanmaları ve böylelikle sürdürülebilir bir geleceği inşa edebilmeleri için kurgulanan Sen Ol! programı Ekim 2020-Şubat 2021 tarihleri arasında yürütülecek. Sen Ol! staj programından Ankara’daki üniversitelerin mühendislik fakültelerinde okuyan ve Nurol Teknoloji’de staj yapan 32 öğrenci faydalanacak.

Öğrencilere, 6 aylık staj dönemleri süresince 24 farklı yetkinlik kazandırılacak. Alanında en iyi eğitmenler, iş insanları ve girişimcilerle buluşturup ilham almaları sağlanacak. Kitap, müzik ve sanatın farklı alanları ile buluşturularak vizyonlarını genişletmelerine destek olunacak.

Program ile üniversite öğrencilerine öz-farkındalık, eleştirel düşünce, hayal kurma, yaratıcılık, dijital okur-yazarlık, kurum içi girişimcilik, sürdürülebilirlik bilinci, iletişim gibi yetkinlikler ve yaşam boyu öğrenme becerileri kazandırılması hedefleniyor.

Program süresince öğrenciler; CEO ve yöneticilerle bir araya gelerek kitap okuyacak, kültür ve sanat atölyelerine katılacak ve yaratıcı çalışmalar yapacaklar. Bu kapsamda düzenlenecek 24 atölye çalışması; İçindeki Marka, Anlamlı ve Esnek Hayat Tasarımı, Tasarım Odaklı Düşünme, Hayalini Kap da Gel, İnovasyon ve Çevik Takımlar, Algoritmik Düşünme ve Dünyayı Değiştiren İletişim gibi konu başlıklarından oluşuyor.

Yarını Kodlayanlar

Türkiye Vodafone Vakfı ve Habitat Derneği işbirliğiyle hayata geçirilen “Yarını Kodlayanlar” projesi, çocuklara dijital dünyanın lisanı “kodlama”yı öğreterek sosyal fayda sağlamaya devam ediyor. Son 1 yılda 6,6 milyon Liralık sosyal değer elde edilen proje için yapılan her 1 Liralık yatırım 4,4 Liralık sosyal getiri sağladı. Ağustos 2016’dan bu yana Türkiye genelinde 100 bini aşkın çocuğa ulaşan “Yarını Kodlayanlar” projesi kapsamında önümüzdeki bir yılda 70 bin çocuğa daha kodlama eğitimi verilmesi hedefleniyor.

“Yarını Kodlayanlar” projesinde yeni dönem başladı. Projeyle tüketen değil üreten bir neslin yetişmesine katkı sağlanması amaçlanıyor. Kodlama eğitimleri, çocuklarda önemli ve olumlu yönde değişimler yaratırken, farkındalıklarının artmasına, herhangi bir şeyi yapabileceklerine dair algılarının değişmesine ve yardım odaklı ilişkiler geliştirmelerine de yardımcı oluyor.

Dijital Benim İşim

Türkiye Vodafone Vakfı desteğiyle Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü ve Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü işbirliğiyle hayata geçirilen “Dijital Benim İşim” projesiyle, 18 yaş üstü kadınlara sınıf içinde ve dijital ortamda “Dijital Okuryazarlık” ve “Dijital Pazarlama” eğitimleri verilecek. Projenin ilk yılında 11 ilde yaklaşık 12 bin kadına eğitim verilmesi hedefleniyor.

Biri “Dijital Okuryazarlık”, diğeri “Dijital Pazarlama” olmak üzere 2 farklı eğitim programının hazırlandığı projede, kadınlara sınıf içinde ve dijital ortamda eğitim verilecek. Proje kapsamındaki eğitimlerin yüzde 66’sı yüz yüze, yüzde 34’ü online olacak. Projeden yararlanacak kadınlara dijital dünyaya adaptasyon ve istihdama katılım konularında eğitimler verilecek.

Proje eğitimleri İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Samsun, Mardin, Afyonkarahisar, Elazığ, Sivas ve Ağrı’da düzenlenecek. Eğitimler, proje illerinde yer alan Halk Eğitim Merkezlerindeki toplam 140 eğitimci tarafından verilecek. Eğitimlere başvurular, Halk Eğitim Merkezleri ve Türkiye Vodafone Vakfı web sitesi üzerinden yapılacak. Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü de “Dijital Benim İşim” eğitimlerini kendi veritabanında bulunan kadınlara duyurarak projeye katkıda bulunacak.

“Dijital Okuryazarlık” eğitimleri ise toplam 24 saat sürecek. Bu eğitimlerde kadınlara Bilgisayarın Temel Özellikleriyle Kullanımı, Dijital Ortamda İçerik Üretimi, Elektronik Haberleşme Yöntemleri, Arama Motorları ve Kullanımı, Web Sitesi Kavramı ve Amacına Uygun Kullanımı, Mobil İmkanlar ve Hizmetlerden Faydalanma, Sosyal Medya Kullanımı, Arama Motoru Pazarlaması, Bilgi ve Veri Güvenliği, Dijital Etik, Bilinçli Bilgi İletişim Teknolojisi Kullanımı konularında bilgi verilecek.

Kadınlara dijital beceri kazandırmayı hedefleyen “Dijital Pazarlama” eğitimleri de toplam 40 saat sürecek. Bu eğitimlerde kadınlara Pazarlamaya Giriş ve Dijital Pazarlamanın Temelleri, Sosyal Medya Yönetimi, Görsel Üretimi ve Yönetimi, Mobil Pazarlama, Dijital Pazarlamada Güncel Stratejiler, E-Posta Pazarlama, Halkla İlişkilerde Temel Yaklaşımlar ve Dijitalde İtibar Yönetimi, Yasal Düzenlemeler, E-Ticaret, Arama Motoru Pazarlaması, Sosyal Medya Yönetimi konularında bilgi verilecek. Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü de “Dijital Pazarlama” eğitimlerine yoğunlaştırılmış iş ve meslek danışmanlığı programı ‘İş Kulübü’ ile destek olacak.

Çeviklik ve Esneklik İhtiyacı

IBM Türkiye Firması da, günümüzdeki belirsizliği ve sürekli değişimi dikkate alarak; bulunduğumuz dönemde kuruluşların ihtiyaç duydukları çeviklik ve esneklik yeteneklerini oluşturmak üzere ‘iyi teknoloji’ alanındaki liderliğini güçlendirmeyi amaçlıyor. Firma, dijital dönüşümün ortaya çıkaracağı fırsatların değerlendirilmesi için gerekli en önemli adımın, geleceğin teknik ve profesyonel becerilerine hazırlıklı bir neslin yetiştirilmesi olduğunun altını çiziyor.

Fiziksel ve dijital arasındaki dengenin değiştiğine inanan IBM, bu dönemde yöneticileri bekleyen zorluğun, doğru kararları alabilmek ve gereken cesur adımları atmak olduğunu belirtiyor. Bu yılın ilk yarısında IBM tarafından Türkiye’de kullanıma sunulan dijital eğitim platformu Open P-TECH sistemine, Türkçe dil seçeneği de eklenerek, gençleri ve eğitimcileri, yapay zeka, bulut bilişim ve siber güvenlik gibi teknolojiler ile tanıştırma, tasarım odaklı düşünme, çeviklik gibi profesyonel beceriler konusunda bilgilendirme amaçlanıyor.  


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği