Ulaşımda Çok Başlılığa Çözüm
Sürdürülebilir bir ulaşımın toplumların ortak hedefi olduğu belirtilirken, bütün alanlarda görülen çok başlılık ulaştırma alanında da kendini gösteriyor…Yerel yönetimler ile merkezi yönetimin bu noktada işbirlikleri artık kaçınılmaz olarak değerlehdiriliyor. Tam da bu konuların tartışıldığı bu günlerde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı yeniden gündeme geldi. Eylem Planı, 4 Ağustos 2020 tarihli Cumhurbaşkanlığı genelgesi ile yayımlanarak yürürlüğe girmişti.
Ulaşım
sistemlerinin ölçek ve karmaşıklığı dikkate alındığında sürdürülebilirlik hedefinin “teknoloji” destekli
ciddi bir planlama ve yönetim yapısı olmaksızın sağlanabilmesinin güç olduğunun
altı çiziliyor.
Daha önceki yıllarda da
hazırlanan ve Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji
Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı adı altında yeniden güncellenen
strateji belgesinde MaaS (farklı hareketli parçadan oluşacak günümüz ulaşım teknolojileri),
Yapay Zeka ve 5G (5’inci nesil mobil teknolojiler) gibi tüm yeni teknolojilere
yer veriliyor. Tam gelişmiş birkaç farklı ve hareketli parçadan oluşacak; günümüz
ulaşımını yönlendirecek teknolojilerin emniyetli, çevreci, yenilikçi ve yerli kaynaklardan
yararlanan akıllı bir ulaşım ağı olması planlanıyor.
Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve
2020-2023 Eylem Planı, Akıllı Ulaşım Sistemleri ile
ilgili stratejik politika,
hedef ve eylemleri kapsıyor. Ülkemizde daha önce birçok değişik kurum ve
kuruluş tarafından üretilen birçok politika bulunurken, yeni eylem planı, ülkenin
yollarını çağın gereği olan akıllı ulaşım sistemleriyle donatmak için tüm
kurumların ülke genelinde işbirliği yapmaları gereğini esas alıyor.
Gelecek Vizyonunun Çatısı Oluşuyor
Gelişen yeni teknolojilerle uyum
içinde çalışan, bilgi ve iletişim teknolojileri ile yönlendirilen ve yönetilen
aynı zamanda kendi içinde olduğu kadar dünyayla da entegre olacak şekilde
dizayn edilen ‘Akıllı Ulaşım Sistemleri’nin Türkiye’nin gelecek
vizyonunun çatısını belirleyeceği kaydediliyor.
Bu dönemde diğer ulaşım sistemlerine azalan talep; karayolu
ulaşımının önemini bir kez daha ortaya koyarken, artan hareketliliğin yol
açtığı trafik sıkışıklığı, kazaların artması, çevre kirliliği gibi ortaya çıkan
problemlerin de akıllı ulaşım sistemleriyle çözülmesi kaçınılmaz gözüküyor.
Planda, ulaşım sistemlerinin ölçek ve karmaşıklığı dikkate
alındığında belirlenen hedeflerin teknoloji destekli ciddi bir planlama ve
yönetim yapısı olmaksızın sağlanabilmesinin güç olabileceği değerlendirmesinde
bulunuluyor. Yeni eylem planı doğrultusunda çözüm olarak, başta bilgi ve
iletişim teknolojilerindeki gelişmeler olmak üzere, farklı alanlardaki
gelişmelerden ulaştırma alanında yararlanılması; başka bir ifade ile etkin ve
verimli Akıllı Ulaşım Sistemleri yol güvenliğini, yol
kapasitesini, hareket kabiliyetini, seyahat konforu ve hızını artırıyor. Ulaşımın
insan, çevre ve enerji kaynakları üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak,
böylece birey ve kurumların günümüzdeki ve gelecekteki verimliliğini artırmak
da hedefler arasında yer alıyor. Teknolojik altyapıyı oluşturan yazılım ve donanımların
birbirleri ile uyumlu bir şekilde çalışmaları sistemin devamlılığı açısından ön
şart olarak kabul ediliyor.
Ulaşım
STK’ları Birleşiyor
Ulusal
Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve Eylem Planı, Akıllı
Ulaşım Sistemleri konusunda çalışan resmi kurum, kuruluşlar ile ticari
firmaların, sivil toplum kuruluşlarının (STK), üniversitelerin, belediyelerin tek
çatı altında toplanmasını öngörüyor. Bu aktörlerin daha başlangıçta bir
bütünlük ve birbirleri ile uyum içinde çalışan, birbirleri ile aynı dili
konuşan; belirlenecek standartlar doğrultusunda ürün ve hizmet üreten ve
böylece ülkenin iş gücü ve mali kaynaklarından en yüksek verimin alınmasını
sağlayacak bir sektörün oluşmasına katkıda bulunmaları amaçlanıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder