Ulaşımda Çok Başlılığa Çözüm


Sürdürülebilir bir ulaşımın toplumların ortak hedefi olduğu belirtilirken, bütün alanlarda görülen çok başlılık ulaştırma alanında da kendini gösteriyor…Yerel yönetimler ile merkezi yönetimin bu noktada işbirlikleri artık kaçınılmaz olarak değerlehdiriliyor. Tam da bu konuların tartışıldığı bu günlerde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından hazırlanan Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı yeniden gündeme geldi. Eylem Planı, 4 Ağustos 2020 tarihli Cumhurbaşkanlığı genelgesi ile yayımlanarak yürürlüğe girmişti.

Ulaşım sistemlerinin ölçek ve karmaşıklığı dikkate alındığında sürdürülebilirlik hedefinin “teknoloji” destekli ciddi bir planlama ve yönetim yapısı olmaksızın sağlanabilmesinin güç olduğunun altı çiziliyor.

Daha önceki yıllarda da hazırlanan ve Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı adı altında yeniden güncellenen strateji belgesinde MaaS (farklı hareketli parçadan oluşacak günümüz ulaşım teknolojileri), Yapay Zeka ve 5G (5’inci nesil mobil teknolojiler) gibi tüm yeni teknolojilere yer veriliyor. Tam gelişmiş birkaç farklı ve hareketli parçadan oluşacak; günümüz ulaşımını yönlendirecek teknolojilerin emniyetli, çevreci, yenilikçi ve yerli kaynaklardan yararlanan akıllı bir ulaşım ağı olması planlanıyor.

Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve 2020-2023 Eylem Planı, Akıllı Ulaşım Sistemleri ile ilgili stratejik politika, hedef ve eylemleri kapsıyor. Ülkemizde daha önce birçok değişik kurum ve kuruluş tarafından üretilen birçok politika bulunurken, yeni eylem planı, ülkenin yollarını çağın gereği olan akıllı ulaşım sistemleriyle donatmak için tüm kurumların ülke genelinde işbirliği yapmaları gereğini esas alıyor.

Gelecek Vizyonunun Çatısı Oluşuyor

Gelişen yeni teknolojilerle uyum içinde çalışan, bilgi ve iletişim teknolojileri ile yönlendirilen ve yönetilen aynı zamanda kendi içinde olduğu kadar dünyayla da entegre olacak şekilde dizayn edilen ‘Akıllı Ulaşım Sistemleri’nin Türkiye’nin gelecek vizyonunun çatısını belirleyeceği kaydediliyor.

Bu dönemde diğer ulaşım sistemlerine azalan talep; karayolu ulaşımının önemini bir kez daha ortaya koyarken, artan hareketliliğin yol açtığı trafik sıkışıklığı, kazaların artması, çevre kirliliği gibi ortaya çıkan problemlerin de akıllı ulaşım sistemleriyle çözülmesi kaçınılmaz gözüküyor.

Planda, ulaşım sistemlerinin ölçek ve karmaşıklığı dikkate alındığında belirlenen hedeflerin teknoloji destekli ciddi bir planlama ve yönetim yapısı olmaksızın sağlanabilmesinin güç olabileceği değerlendirmesinde bulunuluyor. Yeni eylem planı doğrultusunda çözüm olarak, başta bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler olmak üzere, farklı alanlardaki gelişmelerden ulaştırma alanında yararlanılması; başka bir ifade ile etkin ve verimli Akıllı Ulaşım Sistemleri yol güvenliğini, yol kapasitesini, hareket kabiliyetini, seyahat konforu ve hızını artırıyor. Ulaşımın insan, çevre ve enerji kaynakları üzerindeki olumsuz etkilerini azaltmak, böylece birey ve kurumların günümüzdeki ve gelecekteki verimliliğini artırmak da hedefler arasında yer alıyor. Teknolojik altyapıyı oluşturan yazılım ve donanımların birbirleri ile uyumlu bir şekilde çalışmaları sistemin devamlılığı açısından ön şart olarak kabul ediliyor.

Ulaşım STK’ları Birleşiyor

Ulusal Akıllı Ulaşım Sistemleri Strateji Belgesi ve Eylem Planı, Akıllı Ulaşım Sistemleri konusunda çalışan resmi kurum, kuruluşlar ile ticari firmaların, sivil toplum kuruluşlarının (STK), üniversitelerin, belediyelerin tek çatı altında toplanmasını öngörüyor. Bu aktörlerin daha başlangıçta bir bütünlük ve birbirleri ile uyum içinde çalışan, birbirleri ile aynı dili konuşan; belirlenecek standartlar doğrultusunda ürün ve hizmet üreten ve böylece ülkenin iş gücü ve mali kaynaklarından en yüksek verimin alınmasını sağlayacak bir sektörün oluşmasına katkıda bulunmaları amaçlanıyor.  


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları