Eğitim’de EBA ve FATİH’in Ortak Paydası
Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu dönemde uzaktan eğitim için uygulamaya koyduğu Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Projesi’nin içeriğini geçen hafta uzun uzadıya anlatmıştım. EBA’nın gündemde olmadığı dönemlerde; daha önceden üzerinde oldukça uzun süre çalışılan bir başka iddalı eğitim projesi olan FATİH Projesi’nin (Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi) her aşamadaki eğitim kurumlarının ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik konumda olduğu belirtiliyordu.
Uzun
zamandan beri ‘Eğitim Seferberliği’nin bir unsuru olarak duran bu her iki projenin,
diğer alanlardaki eğitim projelerinin de tetikleyicisi olabilecek konumda
olduğunu belirtmştim.
Uzmanlar, eğitimde FATİH Projesi’nin, 21’inci yüzyıl vatandaşlığı
becerileri olarak tarif edilen; teknoloji kullanımı, etkili iletişim, analitik
düşünme, problem çözme, birlikte çalışma ve işbirliği gibi becerileri
geliştirerek öğrencileri edilgen olmaktan çıkaracağı ve eğitimde fırsat
eşitliğini geliştireceği öngörüsünde bulunuyor.
EBA
Projesi’nin ve FATİH Projesi’nin içeriklerinin entegrasyonuna (birleştirme) da
değineceğim bu haftaki yazımda; eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak
ve okullardaki teknolojiyi iyileştirmek amacıyla bilişim teknolojileri
araçlarının öğrenme-öğretme sürecinde daha fazla ve etkin kullanımına yer
vereceğim.
FATİH
Projesi’nin bir başka iddialı yanı olarak da fırsat eşitliğini sağlayıp;
öğrenciler arasındaki sayısal uçurumu (fırsat eşitsizliği) kapatacağı
belirtiliyor. Eğitimde, toplam kalitenin de artırılmasının hedeflendiği FATİH
Projesi ile öğrencinin, sadece dersteki başarısıyla değil, ilgi alanları, aktiviteleri
ve eğilimleriyle değerlendirilebilmesi ve bu yolla, öğrencilerin tüm öğrencilik
hayatlarına ait verinin analizinin yapılmasının öneminin de ortaya çıkarılmasını
sağlayacağının altı çiziliyor.
Eğitimde
FATİH Projesi ile öğrenci, bulunduğu ortamdan bağımsız olarak ders notlarına,
ders içi projelere ve öğretmen tarafından verilen ödevlere ulaşabiliyor,
ürettiği bilgileri öğretmeni ve diğer arkadaşları ile paylaşabiliyor ve ayrıca
EBA ile yardımcı dokümanlarla öğrendiği konuları pekiştirebiliyor.
FATİH
Projesi, dersliklere donanımların sağlanmasını, geniş bant internetin bütün
dersliklere ulaştırılmasını, derslere ait elektronik içeriklerin (e-içerik)
sağlanmasını, öğretmenlerin bilişim teknolojilerine (BT) entegrasyonunu ve
içerik geliştirilmesi için web platformlarının kurulmasını gerçekleştiriyor.
FATİH Projesi’nin Ana
Bileşenleri
Eğitimde
FATİH Projesi, sadece bir donanım veya eğitim projesi değil, çok boyutlu bir hizmet
olarak değerlendiriliyor. Ülke ekonomisini dinamik kılmada oldukça büyük bir
öneme ve yere sahip olarak değerlendirilen projenin kapsamına ilişkin şu
bilgilere yer veriliyor:
“Yurtiçi
üretimin ve katma değerin artırılması, Daha önce yurt içinde üretimi bulunmayan
ürünlerin üretilebilmesi,
Yeni
teknoloji ve ürünlere yönelik araştırma-geliştirme faaliyetlerinin
yapılabilmesi,
Tüm okul
dersliklerine yerleştireceği bilişim teknolojisi donanımı, yazılımı, ağ
altyapısı, internet erişim imkanı ve e-içeriklerinin yanında öğretmenlere ve
öğrencilere elektronik kitap (e-kitap) imkanı sunması.
Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu
CHP
Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Onursal Adıgüzel de FATİH
Projesi’ni odak noktası alarak, eğitim sisteminde teknoloji kullanımına ilişkin
yaptığı “Milli Eğitim Sisteminde Teknoloji Entegrasyonu: 2020’ye Nasıl Girdik?”
konulu çalışmasında ‘Eğitim Bilişim Ağı’na kapsamlı bir biçimde yer vermiş. Adıgüzel,
hazırladıkları raporun öncelikli amacının; 2020 Türkiye’sinin eğitim
fotoğrafından yola çıkarak eğitim teknolojisi konusunda yapılmış en büyük
bütçeli yatırım olan FATİH Projesi’nin incelenmesi olduğunu vurguluyor.
Adıgüzel, raporun içeriğine ilişkin şu bilgileri aktarıyor:
“Bu
büyüklükte bir projenin ne planlama ve uygulama aşamasında ne de
sonlandırılması ile ilgili önceden belirlenmiş bir ölçütler takımının olmaması
nedeniyle raporda bilimsel ve güvenilir bulgular elde edilmesi için alanyazın
taramasının yanı sıra anketler de kullanılmıştır. Farklı coğrafi bölgelerde
bulunan 8 şehirden, farklı okul türlerinde ve öğretim kademelerinde çalışan
öğretmen görüşleri alınmıştır. Bazı bulguları desteklemek için basında yer alan
haber ve görüşlere de yer verilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel verilerin bir
arada sunulmasına özen gösterilmiştir. Konu ile ilgili 2011 yılından itibaren
yazılan tez, makale, rapor ve incelemelerin önemli bir çoğunluğu taranmıştır.
Elde edilen veriler bir proje ile ilgili en temel proje döngüsünü tarafsız ve
bilimsel şekilde değerlendirmek ve öneriler geliştirmek amacıyla kullanılmıştır…”
Tabletle Eğitim
Yanlış Denilmişti
2018
yılında, FATİH Projesi kapsamında yapılan çalışma sonucunda “tabletle eğitim
bir yanlış” denilmesine karşın; bu günlerde öğrencilere ücretsiz tablet
sağlanabilmesi için çeşitli kampanyalar düzenlenmesi; 2018’de alınan kararla
bir tezat oluştururken, ülkedeki bu bölünmüşlük ve parçalanmışlık tablosu ister
istemez eğitim alanına da yansımış oluyor.
“Eğitimde
Teknoloji Entegrasyonunda Sürdürülebilir Uygulama Nasıl Olmalı?” konulu
çalışma, “FATİH Projesi’nin 3’üncü Fazında öğretmen ve öğrencilere tablet
dağıtılmasıyla ilgili bir ihale planlanmaması, tabletle eğitimin bir yanlış
olduğu sonucuna 2018 yılında varılmasıyla da; 8 yıl boyunca bu konuda yapılmış
olan yatırımların akıbetini tartışılır hale getirdi” görüşünü ortaya koyuyor.
Çalışmada, proje kapsamındaki ‘etkileşimli tahta ihalesi’nin de tablet
ihalesinde olduğu gibi kafalarda karışıklıklara yol açtığının üzerinde
duruluyor.
Yapılan
çalışmada, “Projenin İyileştirilmesi Mümkün mü?” sorusu yöneltilerek; Projenin
iyileştirilmesinden çok mevcut durum tespiti yapılarak yeni bir yol haritası
çıkarılmasında fayda görüldüğüne işaret ediliyor.
Öğretmenlerin Eğitimi
FATİH
projesi ile ilgili farklı tarihlerde, farklı araştırmacılar tarafından çeşitli
değerlendirmeler ve araştırma sonuçları yayınlanmış. Bu değerlendirmelerin
ortak özelliği ise öğretmen eğitimi ve zengin dijital içerik (Donanım sağlamaktan
çok öncelikli olan dijital içerik ihtiyacının giderilmesi). Sürdürülebilir
entegrasyonun en önemli paydaşı olarak da öğretmen görülüyor.
FATİH
Projesi’nde ‘Etkileşimli Tahta’lar ön plandaydı. Projenin belki de en gözle
görülür yanı olan etkileşimli tahtalar, 3’üncü Fazla birlikte okullara yayılmaya
devam etmişti. Proje kapsamındaki ‘kazanımlar’dan vazgeçilmemeliydi görüşü
etkin bir biçimde dillendiriliyor. FATİH Projesi kapsamında şu anda bilişim
sınıfları kapatılmış, bilgisayar laboratuvarları da atıl kalmış durumda…
Yorumlar
Yorum Gönder