Türkiye’nin ‘M2M’ Düzenlemesi Yok

Makineler arası iletişim, Nesnelerin İnterneti (İnternet of Things-IoT) ve hatta mobil 5G (5’inci Nesil) konusunu da kapsayan M2M (Machine to Machine-Makineden Makineye) pazarına ilişkin Türkiye’nin bir düzenlemesi yok. Türkiye bilgi iletişim teknolojileri (BİT) pazarının büyümesi ve tüketicinin refahının artması amacıyla büyük önem taşıyan M2M altyapısının geliştirilmesinin teşvik edilmesini sağlayacak olan bu düzenlemeyi Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) henüz gerçekleştirebilmiş değil. Oysa BİT pazarında etkin rekabet şartlarının arttırılması için böyle bir düzenlemeye ihtiyaç var…Bu nedenle de pazarı büyütecek ve rekabeti artıracak bir regülasyon (düzenleme) politikasının sürdürülmesi gerekiyor. Bu kapsamda, M2M kullanımının önünü açıp, uygulamaların yaygınlaştırılması kaçınılmaz gözüküyorM2M teknolojilerine dair hiçbir mevzuatta tanımlanan cihaz ve aboneliği bulunmuyor.

M2M de Kablosuz Teknolojiler

M2M kısaltmasıyla bilinen Makineler Arası İletişim (Machine to Machine Communication) iki ya da daha fazla makinenin önceden belirlenmiş kurallar ve protokoller ışığında kablolu ya da kablosuz iletişimi olarak tanımlanıyor.

Kablosuz iletişim imkanları; gelişen bilgi ve iletişim teknolojileri, düşen yatırım maliyetleri ve kullanıcılardan gelen yoğun talep nedeniyle özellikle 2000’li yılların başından itibaren ivmelendi. Elektronik iletişimin diğer tüm türlerinde olduğu gibi M2M konusunda da kablosuz teknolojiler ön plana çıktı. Günümüzde M2M uygulamaları çeşitlenerek artarken, kablosuz bağlantıların sağladığı esnekliğe ek olarak gün geçtikçe değişen ve fonksiyonelleşen cihazların varlığı, M2M yaklaşımını güçlendiriyor. Cihazların birbiriyle haberleşebildiği her türlü hizmet türünde kullanabilir olmasını sağlasa da M2M’in sıklıkla kullanıldığı alanlar üretim, hizmet, izleme, lojistik ve reklam sektörleri olarak sıralanıyor. Ülkemizde de M2M yaklaşımını en çok benimseyen işletmeciler; verdikleri hizmetin gereği kablosuz ve daha esnek bağlantı sağlama potansiyeline sahip olan mobil işletmeciler. Dünyada abone sayısı ve yeni hizmetlerin sunumu açısından en çok büyüme potansiyeline sahip pazarlar içerisinde M2M yer alıyor. M2M hizmetlerinin güvenlik, verimlilik ve milli gelirin artırılması konularında önemli etkilerinin olması bekleniyor.

2023 Hedefleri İçin de ‘M2M’

Türkiye’nin 2023 hedefleri için robotik, nano teknoloji, tele tıp, nesnelerin interneti (M2M) ve akıllı şehirler gibi bilişim alanlarına yönelmesi ve bu çözümlerin üretim ve hizmet sunumunda kullanılması kaçınılmaz gözüküyor…Türkiye’nin 2023 yılında dünyanın ilk 10 ekonomisi arasında yer alması için yılda ortalama yüzde 8,5 büyümesi gerekiyor. “Bu büyüme, klasik ekonomik aktörlerin hiçbiri ile sağlanamazken sadece bilişim teknolojilerinin etkin ve verimli kullanımıyla olanaklıdır” deniliyor.

Türkiye’nin 2023 hedeflerini yakalaması için güçlü bir siyasi sahiplenme ile; bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) stratejik bir sektör olarak kabul edilmeli ve bütüncül politikalar ile desteklenmeli…Sektörde çok yüksek olan vergi yükünün özellikle yazılım, servis ve telekom hizmetlerinde azaltılması gerekiyor. Şeffaf ve rekabetçi piyasa şartları sağlanmalı. Kamu ihale kanunu gözden geçirilmeli. Araştırma-Geliştirme (AR-GE) ve girişimciliğin desteklenmesi gerekli…

2023 yılı için hedeflenen 2 trilyon Dolar’lık Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYİH) içinde BİT payının hedeflenen yüzde 8 oranına ulaşması durumunda sektörün sadece toplam faktör verimliliği artışı yoluyla sağlayacağı katkının 71 milyar Dolar düzeyinde olacağı tahmin ediliyor.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları