Uzaktan Eğitim Zirve Yaptı


Uzaktan eğitim, adeta ‘olgunluk dönemi’ni yaşıyor. Uzaktan eğitim hiç bu kadar önemli ve değerli olmamıştı. Corona Virüs Vakası’nın gündeme gelmesiyle birlikte başta Milli Eğitim Bakanlığı’nın tüm eğitimleri EBA (Eğitim Bilişim Ağı) üzerine taşımasıyla öğretmenlere ve öğrencilere eğitimde büyük kolaylık geldi. Bu süreçte hemen hemen tüm kurum ve kuruluşlar da personel eğitimlerini uzaktan gerçekleştirmeye başladılar. Kurum ve şirket içi toplantılar, konferans ve paneller de bir nevi uzaktan eğitim sayılabilecek platformlar üzerinden gerçekleştirilmeye başlandı.

1900’lü yıllarla başlayan ve bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler doğrultusunda özellikle bilgisayar, İnternet ve diğer iletişim araçlarının yaygın olarak kullanıldığı dönem uzaktan eğitimin zirveye ulaştığı “olgunluk dönemi” olarak nitelendirilebilir.  

Uzaktan eğitim öğrenenlerin zaman ve mekan bağlamında birbirlerinden ve öğrenme kaynaklarından uzak olduğu eğitim modeli. Wikipedia’da yer verilen bilgilere göre, uzaktan eğitimin gelişim evreleri incelendiğinde geçmişinin sanıldığından daha eskiye dayandığı; içeriğin sunumu ve kullanılan teknolojilere beş ana döneme ayrıldığı görülüyor. Birinci dönem,1700’lü yılların ilk çeyreğinde ortaya çıkan yazışarak eğitimin sağlandığı ve özellikle posta hizmetlerinde yaşanan gelişmelerin önemli etkilerinin olduğu dönem. İkinci dönem 1900’lü yılların ilk çeyreğinde radyo ve televizyonun yaygınlaşması ile kitlesel eğitimin öne çıktığı dönem. Üçüncü dönem, 1960 ve 1970’li yıllarda açık üniversitelerin ortaya çıkmasıyla yaşanan gelişmeleri niteliyor. Dördüncü dönem 1980’li yıllarla beraber ortaya çıkan telekonferans teknolojileriyle yaşandı. Telekonferans sistemi hala çok fazla tercih edilen bir eğitim yöntemi. Son olarak beşinci dönem ise yukarıda da bahsettiğim üzere 1900’lü yıllarla başlayan ve bilgi ve iletişim teknolojilerinde yulaşılan  gelişmeler paralelinde bilgisayar, İnternet ve diğer iletişim araçlarının yaygın olarak kullanıldığı dönemi kapsıyor.

Disiplinler Arası Bir Alan

Uzaktan eğitim, disiplinler arası bir alan. Ve öğrenen, öğreten ve öğrenme kaynaklarının birbirinden uzakta olmasından dolayı ortaya çıkan sınırlılığı ortadan kaldırabilmek için farklı teknolojileri kullanıyor. Uzaktan eğitimin bu özelliği kavramın bir ‘çatı kavram’ olarak ortaya çıkmasına neden olmuş. Yazışarak öğrenme, tele öğrenme, elektronik öğrenme (e-öğrenme), m-öğrenme, çevrimiçi öğrenme, esnek öğrenme gibi kavramları da nitelemek için kullanılıyor. Çoğu zaman uzaktan eğitim; açık ve uzaktan öğrenme kavramları birbiri yerine geçiyor. Günümüzde özellikle bilgisayar ve çevrimiçi teknolojilerle kullanılan hali en yaygın hali. Uzaktan eğitim, sağladığı yaşam boyu öğrenme fırsatları ile eğitimde ana akımın bir parçası oldu ve olmaya da devam ediyor.
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturulan EBA (Eğitim Bilişim Ağı) çevrimiçi bir sosyal eğitim platformu olarak nitelendiriliyor ve öğretmenlere- öğrencilere eğitimde büyük kolaylık sağlıyor.

Türkiye’de Uzaktan Eğitim

Türkiye'de uzaktan eğitimin tarihi cumhuriyetin ilk yıllarına dayanıyor. Uzaktan eğitim süreçlerinde kullanılan yaygın teknolojiler ve uzaktan eğitim alanında yaşanan gelişmeler dikkate alındığında Türkiye’de uzaktan eğitimin temelde 4 dönemde incelenebileceği görülüyor.
I. Dönem -Tartışma ve öneriler: Kavramsal (1923-1955)
II. Dönem -Yazışarak: Mektupla (1956-1975)
III. Dönem - Görsel-işitsel araçlarla: Radyo-Televizyon (1976-1995)
IV. Dönem - Bilişim tabanlı: İnternet-Web (1996…)
1982 yılında Anadolu Üniversitesi, 2010 yılında Atatürk Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi’nde kurulan ‘Açıköğretim Fakülteleri’ uzaktan eğitimin Türkiye’de gelişmesine büyük katkı sağlamış. Farklı üniversitelerde kurulan uzaktan eğitim merkezleri ise bu gelişimi desteklemiş.

Web-Tabanlı Uzaktan Öğretim Sistemi

Günümüzde bilgi teknolojileri konusundaki gelişme düzeyleri, ülkelerin kalkınma göstergelerinde en önemli parametrelerden biri olarak kabul ediliyor. Üniversitelerdeki uzman öğretim elemanı sayısının ve fiziksel mekanların yetersizliği, bilişim teknolojilerinden yeterince faydalanılamaması, vasıflı eleman açığı gibi sorunlar klasik öğretim sistemleriyle tatmin edici seviyede çözüme kavuşturulamıyor. Bu nedenle son yıllarda dünyadaki gelişmiş ülkeler başta olmak üzere birçok ülkede uzaktan öğretim sistemlerine yönelik çalışmalar başlatılmış.
Yapılan çeşitli tez çalışmalarında, uzaktan öğretim ile kullanımı ele alınıyor. Günümüzde en yaygın olarak tercih edilen internete dayalı uzaktan öğretimin tanımları yapılarak, tarihi gelişimleri inceleniyor. Yapılan araştırmalarda, uzaktan öğretimin, geleneksel yüz-yüze öğretime göre eksiklik ve avantajlarından söz ediliyor. Dünyadaki ve ülkemizdeki uzaktan öğretim uygulamalarının ele alındığı araştırmalarda; internete dayalı uzaktan öğretim yapan öğretim kurumlarının, idari işleyiş ile içerik yönetim fonksiyonları ve bir öğretim yönetim platformu yazılımına dahil edilmesi inceleniyor. Bütünleşik bir uzaktan öğretim sistemi tanımlanarak, bu sistemin bileşenleri, özellikleri ve fonksiyonları ayrıntılı olarak aktarılıyor. 

Online Eğitimin Hızını Artırmak

Evden çalışan iş dünyası profesyonelleri ve online eğitim yapan öğrenciler için evde internet hızını artırmanın yolları araştırılıyor. COVID-19’un yayılmasını önlemek amacıyla tüm dünyada birçok şirket personeli evden çalışmaya başladı, öğrenciler online eğitimi deneyimliyor. Bu zorlu süreçte hizmet verdiği kurumların ve bireylerin yanında olmaya özen gösteren Ağ teknolojileri alanında faaliyet gösteren Zyxel, evden çalışanların teknik sorunlarını çözüme kavuşturmayı hedefliyor.
Hem öğrenciler, hem de iş dünyası profesyonelleri için; evden verimli çalışmak ülkelerin geleceği ve ekonomi için büyük önem arz ediyor. İnsanların sadece işine ve eğitimine odaklanması için tasarlanan ofis ve okullar yerine birçok dikkat dağıtıcı unsurun bulunduğu evlerde verimli çalışmak mümkün olabiliyor.

Online Eğitim Programları

Brisa, üniversite öğrencilerini, ücretsiz online eğitimleri ile destekliyor. Türkiye lastik pazarında faaliyet gösteren Brisa’nın kurumsal üniversite platformu Brisa Akademi, yeni nesil eğitim teknikleriyle tasarladığı online eğitim programlarını, ücretsiz olarak, üniversite öğrencilerinin kullanımına açtı.

Brisa Akademi, kişisel gelişim ve kariyer desteği sağlayan, başarısı kanıtlanmış bir eğitim portföyüne sahip. Bu eğitim programlarında Brisa Akademi ‘micro-learning’, oyunlaştırma, simülasyon gibi yeni nesil eğitim tekniklerinden yararlanıyor. Kurumsal bir üniversite olarak hizmet vermek üzere yeni çağın ihtiyaçlarına uygun eğitim modelleri sunuyor. Brisa Akademi, bu hizmetleri ile COVID-19 sürecinde üniversite öğrencilerine destek oluyor. Evde bireysel gelişimlerine ara vermek istemeyen gençler, Brisa Akademi’nin Stres Yönetimi, Yaratıcı Düşünce ve İnovasyon, Etkili İletişim, Sunum Teknikleri gibi eğitimlerinden ücretsiz olarak faydalanabiliyor.
Brisa Akademi’nin online eğitim programları, gençlerin kişisel gelişimini destekleyecek ve kariyerlerine başlangıç yapmalarını kolaylaştıracak konulardan oluşuyor. Her biri ortalama 30 dakika süren 20 eğitimden oluşan programın belirlenen sürede tamamlanması öneriliyor. Program herhangi bir sınav içermiyor, bununla birlikte katılımcı anketleri ile eğitimin mükemmelleşmesi sağlanıyor. Programı tamamlayan öğrenciler, ileriki dönemlerde başlayacak olan Brisa Akademi’nin Sunum Teknikleri, Takım Çalışması, Müzakere Teknikleri gibi sınıf eğitimlerine ücretsiz katılma hakkı kazanıyorlar.

Brisa’nın sürekli gelişim ilkesiyle 2005 yılında faaliyete soktuğu Brisa Akademi, çocuklar ve gençlerin yanı sıra Brisa çalışanları, iş ortakları ile özel kurum ve kamu kuruluşları için teknik eğitimler, satış, kişisel gelişim, kurumsallaşma ve kalite eğitimleri sağlıyor. Aynı zamanda Türk Akreditasyon Kurumu (TÜRKAK) tarafından Yetkilendirilmiş Personel Belgelendirme Kuruluşu olarak akredite olan Brisa Akademi, 4 Ulusal Yeterlilik kapsamında, 28 Avrupa Birliği (AB) ülkesinde geçerli belgelendirme hizmeti veriyor.
Öğrencilerin, Brisa Akademi online eğitimlerine katılmak için www.brisaakademi.com.tr/iletisim adresindeki formun doldurulması yeterli.

Uzaktan Eğitime Yakın Koruma

Guardian Serisi ile uzaktan eğitime yakın koruma. Tüm öğrencilerin uzaktan eğitim aldığı bu dönemde İnform, Guardian UPS Serisi ile evler için çözümler sunuyor. Line-İnteraktif mikroişlemci kontrollü teknolojisiyle yaşam alanlarında sürekliliği garanti altına alıyor.
Türkiye UPS (Uninterruptible Power Supply -Kesintisiz Güç Kaynağı) sektöründe faaliyet gösteren İnform, arttırılmış verimliliğini akıllı akü yönetimiyle birleştirerek optimum seviyeye yükselten Guardian UPS Serisi ile sürdürülebilir bir dünyaya da katkı sağlıyor. Son teknolojiyi kullanarak üretilen Guardian UPS serisi ile internetiniz kesilmiyor, eğitiminiz yarıda kalmıyor.
İnform, Ar-Ge Merkezi’nin hayata geçirdiği projelerinde enerji verimliliği yüksek, yönetilebilir çözümler sunuyor. Daha fazla bilgi için www.inform.com.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.

Geleceğini Tasarla Eğitimleri

Geleceğini Tasarla Eğitimleri dijitale taşınıyor. Microsoft Türkiye, Kodluyoruz ve Habitat Derneği’nin ortaklaşa yürüttüğü Geleceğini Tasarla Programı kapsamındaki eğitimler, Microsoft Teams ile online olarak verilmeye başlanıyor. Ülkemizdeki dijital yetenek gelişimini ve istihdam potansiyelini desteklemeyi hedefleyen girişim, dijital okur-yazarlık ve bulut bilişim alanlarında hazırlanan eğitim programlarını ücretsiz olarak sunuyor.

Eğitimler kapsamında dijital okur-yazarlık, bulut bilişim, medyanın değişimi ve sosyal medya, güvenlik, dijital hastane, dijital hukuk gibi güncel konular işleniyor. Programda, genç gönüllülerin akran eğitim modeli ile hazırlanan birebir eğitim içerikleri de yer alıyor. İlk etapta bulut bilişim ve dijital okur-yazarlık eğitimleri online olarak verilecek.
Microsoft Teams uygulaması üzerinden #Evdekal, #OnlineKal ve bize katıl!” mottosuyla gerçekleştirilecek online eğitimler, teknolojide bilgi sahibi olmak ve kendini geliştirmek isteyen herkese açık ve ücretsiz olarak sunuluyor. Eğitim tarihleri ve başvuru için katılımcılar şu linki ziyaret edebilir: https://habitatdernegi.org/haber/online-dijital-okuryazarlik-egitimi-duyurusu.html/

Dijital Teknoloji Geliştiriciler Eğitimleri

Dijital Teknoloji Geliştiriciler Eğitimleri yeni üniversitelerle çevrim içi devam ediyor. Dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi Türkiye’de de Coronavirüs (COVID-19) salgını sebebiyle alınan yoğun tedbirleri, eğitim organizasyonları da hayata geçiriyor.
Türkiye’nin veri bilimi alanında ihtiyacı olan nitelikli insan kaynağına ulaşmasını hedefleyen Türkiye Bilişim Vakfı (TBV) ve SAS’ın iş birliğinde; Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi’nin (SBM) teknik sponsorluğunda süren Dijital Teknoloji Geliştiriciler Projesi kapsamında verilen dersler de uzaktan sürdürülerek öğrencilere dijital ortamda ulaşıyor. SAS, sahip olduğu uzmanlık sayesinde sunduğu uzaktan erişim imkanı olan zengin içeriği ile planlanan eğitimlerin aksama olmadan sürdürülmesini mümkün kılıyor.

İleri analitik ve yapay zekada dünya lideri SAS, TBV iş birliğiyle yürütülen Dijital Teknoloji Geliştiriciler Projesi’ne dahil olan üniversiteler, SAS’ın sunmuş olduğu ve uzaktan erişim imkanı olan çevrim içi içeriklerle eğitimlerini sürdürüyor. Türkiye’de Veri Analitiği ve Yapay Zeka Uzmanlığı alanında yetişmiş insan kaynağı açığını kapatma vizyonunda emin adımlarla ilerleyişini sürdüren Dijital Teknoloji Geliştiriciler Projesi, geleceğin dijital dünyasına daha hızlı adapte olma amacına yönelik Türkiye’nin pek çok üniversitesine yaymayı planladığı eğitim programlarına devam ediyor. Eğitim kurumlarının uzaktan eğitim programına geçmek durumunda kaldığı son dönemde de programın aksatılmadan, çevrim içi olarak sürdürülen projede; İTÜ, Hasan Kalyoncu ve Özyeğin üniversitelerinde yeni dönem eğitimleri devam ettiriliyor.

Türkiye’nin dijitalleşme sürecinde öne çıkmasını sağlayacak yetişmiş insan gücü açığının kapatılmasında önemli rol oynayan ve şimdiden pek çok öğrenciye ulaşmayı başaran projede eğitimler iki dönemlik kapsamlı dersler olarak devam ederken, başarılı öğrenciler ilgili SAS sertifika sınavlarına ücretsiz giriş hakkı elde ediyor. Sınavları geçen öğrenciler Base Programmer, Statistical Business Analyst ve Machine Learning SAS sertifikalarına sahip oluyor.
Teknik sponsor olarak projeye destek veren Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi, Dijital Teknoloji Geliştiriciler Projesi’ni, yeni nesil dijital yetenekleri keşfeden DAHİ Programı’yla birleştirmeye hazırlanıyor. Eğitimi tamamlayan öğrencilerin staj ve MT programlarına dahil edilmesiyle, üniversite öğrencilerine sektör profesyonelleriyle birlikte çalışma olanağı sunarak, akademik bilgilerini pratikte deneyimleme fırsatı sunacak.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları