Global Rekabet ‘Dijital Dönüşüm’den Geçiyor
Dünya nüfusunun giderek artması; ekonomik değerlerin ve kaynakların yeniden dizayn edilmesini kaçınılmaz kılarken; küresel ya da global rekabetin yolunun ‘dijital dönüşüm’den geçtiğinin altı kalın çizgilerle çiziliyor. Böylesi bir atmosferde büyük sanayi kuruluşlarının yanısıra ekonominin itici gücü konumunda bulunan küçük ve orta çaplı işletmeler (KOBİ) sürdürülebilir bir büyüme sağlamak için ‘dijital dönüşüm’ gerçekleştirmek durumundalar…
Uzmanlar, global rekabetin kaçınılmaz unsuru olarak gördükleri ‘dijital
dönüşüm’ü; Türkiye’deki toplam girişimlerin
yüzde 99’unu ve istihdamın yüzde 54’ünü oluşturan KOBİ’lerin; küresel
pazarlarda daha rekabetçi olabilmeleri ve sürdürülebilir büyüyebilmeleri için
tek yol olarak görüyor. Üretim ve yönetim sistemlerinin dijitalleştirilmesinin
kaçınılmaz olduğuna dikkat çekiliyor.
Türkiye’de üretim yönetiminde dijitalleşme pazarını
oluşturan 21 yıllık teknoloji şirketi Doruk, yatırımların ve ihracatın yüzde
55’ini karşılayarak Türkiye ekonomisinin itici gücü olan KOBİ’lerin
dijitalleşmeyle birlikte Ar-Ge, yenilikçilik, verim, kalite ve üretim
altyapıları gibi konularda güçlenerek teknolojiyi yakalamasının mümkün olduğu
tespitini ortaya koyuyor. Doruk’un Yönetim Kurulu Üyesi Aylin Tülay Özden, Türk
mühendisler tarafından uluslararası standartlarda tasarlanmış akıllı üretim
yönetimi sistemi ProManage ile dünya genelinde 300’den fazla fabrikanın dijital
dönüşümünü gerçekleştirdiklerini belirtiyor. Özden, KOBİ’lerin global arenada
söz sahibi olabilmeleri için fabrikalarını ve sistemlerini
dijitalleştirmelerinin önemine dikkati çekiyor.
Dünya Ekonomik Forumları’nda gerçekleştirilen müzakerelerde de dijital
dönüşümün sosyal ve ekonomik açıdan yaratacağı değerin 10 yıllık dönemde 100
trilyon dolar, dijitalleşmenin diğer sektörlerle birlikte toplam net ekonomik
faydasının ise 30 trilyon dolar olacağı tahminleri ortaya konulmuş durumda...Dijitalleşme
ile mevcut işlerin teorik olarak yüzde 50’sinin otomasyon teknolojileri ile
gerçekleştirilebileceği öngörülüyor. Üretimde büyük bir hızın ve yüksek
verimliliğin kapılarının aralandığı bu dönemde ‘dijital dönüşüm’ büyük çaplı sanayi
kuruluşlarının gündemindeyken; konunun KOBİ’ler için hala bazı noktalarda
belirsizliğini sürdürdüğü ileri sürülüyor.
Üretim Verimliliğini Yüzde 60 Artırıyor
Dijitalleşmenin
KOBİ’lerin üretim verimliliğini yüzde 60’lara kadar yükselttiği öne sürülüyor. KOBİ’lerin
hali hazırda üretim tarafındaki verimlilik oranının yüzde 35 seviyelerinde
olduğuna işaret edilirken; KOBİ’lerin bulunduğumuz teknoloji
çağında ayakta kalabilmeleri için verimlilik oranlarını acilen yükseltmeleri
gerektiği vurgulanıyor. Özden, Doruk’un akıllı üretim yönetimi sistemi
ProManage ile KOBİ’lerin verimlilik oranlarını yüzde 60’lara kadar rahatlıkla
yükseltebildiğinin altını çiziyor. Yapay zeka ve artırılmış gerçeklik
teknolojileri ile tam entegre (birleşik) dünyadaki tek üretim yönetim sistemi
olan ProManage ile şirketlere maksimum verim sağlanıyor.
Dijitalleşmeyenler
Güç Kaybı Yaşayacak
KOBİ’lerin
birkaç yıl içinde dijitalleşmeye geçmemeleri halinde büyük bir güç kaybı
yaşayacaklarının altı çizilirken; dijital
dönüşümün önümüzdeki dönemde hemen hemen tüm sektörlerde gerçekleşeceği ancak
özellikle üretim hatlarında yaratacağı katma değerin etkisiyle bazı sektörlerde
daha da öncelikli olacağı belirtiliyor. Özellikle üretim kapasiteleri, müşteri
istekleri ve dünya pazarındaki rekabet güçleri göz önünde bulundurulduğunda
tüketici elektroniği, otomotiv, makine imalat, sağlık ve lojistik gibi
sektörlerde dijitalleşmenin dönüştürücü etkisinin oldukça yüksek olacağı tahmin
ediliyor.
Özden, “Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın açıklamış
olduğu Dijital Türkiye Yol Haritası Raporu’na göre, dijital dönüşüm
faaliyetleri ile birlikte önümüzdeki 10 yıl içinde katma değerin 143 milyar Dolar’dan
293 milyar Dolar’a ulaşacağının öngörüldüğünü kaydediyor. Özden, bu 150 milyar
Dolar’lık katma değer artışının yarısından fazlasının kimya, ilaç, motorlu kara
taşıtları, makine ve teçhizat, yarı iletkenler ve elektronik ile gıda ve içecek
ürünleri sektörlerinden geleceğinin tahmin edildiğini söylüyor.
İhracatta
Teknolojinin Payı 5 Kat Artacak
Ekonomik veriler doğrultusunda ihracatın 135 milyar Dolar’dan
338 milyar Dolar’a ulaşacağı, ihracatta yüksek teknolojili sektörlerin payının
yüzde 3 seviyesinden yüzde 15 seviyesine çıkacağı ve böylece 5 kat artış
kaydedeceğine vurgu yapılıyor. Üretim sanayisinde toplam istihdamın 4,4 milyon
kişiden 8,3 milyon kişiye yükseleceği öngörülüyor. Dolayısıyla iş dünyasının
dili, sistemleri ve iş yapış şekilleri büyük bir değişime uğrayacak; bu değişim
KOBİ’ler için de kaçınılmaz olacak…
Bu dönemde üretim sanayisinin dijital dönüşüm yolculuğunun
başladığını söylemek de mümkün, ancak henüz yolun başındalar. Böyle bir iklimde
dijital dönüşüme yatırım yapmamanın işletmelere her açıdan güç kaybı yaşatacağı
ve bu kayıbın önümüzdeki birkaç yıl içinde çok daha hızlı bir şekilde olumsuz
etkilerini sanayicilere hissettireceği ifade ediliyor.
e-Dönüşümün Amiral Gemisi e-Fatura
Firmalarda, kurum ve kuruluşlarda ve de KOBİ’ler de ‘elektronik
(dijital) dönüşüm’ün amiral gemisi konumunda olan e-faturaya geçen işletmeler
kazanıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder