Posta Kartı Tarih Oluyor; e-Karta Sahip Çıkalım?
Teknolojinin
gelişmesiyle birlikte yılbaşı, bayram ve özel günlerde gönderdiğimiz posta (tebrik)
kartı gönderme alışkanlığımız neredeyse tarihe karışmak üzere…Elektronik kart
(e-kart) göndermeyi tercih edenlerin de bu alışkanlıkları kaybolmaya yüz tutmuş
vaziyette…Türkiye’de e-kart siteleri bir bir yok olurken, e-kart servisi veren uluslar
arası nitelikteki sitelerin de hizmet kaliteleri gittikçe düşüyor.
İki asra
yakın süredir (179 yıl ) kesintisiz hizmet veren Posta
ve Telgraf Teşkilatı’nın (PTT), posta kartlarına ilişkin;
“Dikdörtgen biçiminde kartondan veya posta servislerinde işlemeyi
güçleştirmeyecek dayanıklı kağıttan yapılmış olmalı” şeklinde tanımladığı posta kartlarına
ilişkin oluşturduğu sayfa da çoktan kapanmış durumda…PTT, geçmişten günümüze önemli bir koleksiyonculuk
kanalı…Pul koleksiyonlarının yanında; posta kartı kolleksiyonları da mutlaka vardır…Pulları
ile meşhur PTT’nin, pulları
inceleyen bilim dalı olan ‘Filateli’ye olan katkısı da elbette ki yadsınamaz…
Elektronik
alışveriş siteleri (e-Ticaret) posta kartlarını antika ürünler kategorisine
çoktan aldılar bile…“Koleksiyon kategorimizde ‘Antiye’
ve ‘Posta Kartları’ gibi nadir koleksiyon
ürünlerini bulabilirsiniz”, “Diğer koleksiyon parçaları için ‘Antiye’ ve ‘Posta Kartları’na göz atın”, “Kaliteli tebrik ve ‘Posta Kartlarını’,
en uygun fiyat ve kampanyalı avantajlarıyla ...” gibi
tanıtım yazılarıyla posta
kartlarını müşterilerine cazip kılmaya çalışıyorlar.
Bizi masal dünyasına yaklaştıran, nostaljik yolculuğa çıkaran, hayallerimizi süsleyen tebrik ve posta kartları 1900’lü yıllarda altın yılını yaşarken, telefonun lüks olduğu dönemlerde ve sonrasında bayram,yılbaşı ve özel günlerde eş, dost, arkadaş, akrabalara kutlama amaçlı gönderiliyor…
Eskiden
mektup yazmak ve tebrik kartı göndermek için birbirleriyle yarışanlar artık
teknolojiye ayak uydurarak e-mail, e-kart ya da cep telefonuyla mesajlaşmayı
tercih ediyor…e-Kart: Kartpostal veya tebrik kartının bir benzeri olmakla
birlikte; geleneksel materyaller ve kağıttan farklı olarak, dijital araçların
kullanılmasıyla oluşan bir uygulama. e-Kartlar, çeşitli internet sitelerindeki
yayıncıların yapımları olarak alıcıya gönderilmeye hazır haldeler…Genellikle
e-mail (e-posta) aracılığıyla gönderilen e-kartlar, geleneksel yöntemlere göre,
daha çevre dostu olarak düşünülüyor… “e-Kart firmaları çevre dostudur çünkü,
karbon salınım oranları kağıt şeklinde tebrik kartı üretimi yapan firmalara
göre daha düşük bir değerdedir” deniliyor.
e-Kartlar,
standart tebrik kartlarına göre, çok daha fazla çeşitlilik gösterebilen bir
dijital içerikten oluşurken, geleneksel yöntemlerin aksine, aynı anda birden
fazla kişiye gönderilebiliyor ve gönderen kişi tarafından tamamen
kişiselleştirilebiliyor…
Bir
e-kart göndericisi, yayıncının internet sitesindeki online katalog içerisinden
seçimini yaparken, aynı zamanda seçtiği karta mesaj, resim veya
video da ekleyebiliyor.
Türkiye’de e-Kart Sitelerinin Durumu
Elektronik
kart, e-posta yoluyla gönderilen kutlama kartları e-postaların yeni olduğu
dönemlerde çok popülerdi. Bir çok site de bu işte rekabet
içindeydi. Bir dönemden sonra Türkiye’de e-kart siteleri birer birer yok oldu ve
sadece büyük siteler servisleri arasına e-kart
göndermeyi de eklediler. Ancak zamanla büyük siteler de bu
hizmetlerinden vazgeçtiler.
Türkiye’de
e-kart hizmeti veren diğer küçük çaplı portalların (internet sitesi) servisleri
de birer birer yok oldular ya da form değiştirdiler. “Mail adresini yaz”, “resmi
seç”, “gönder”den ileriye gitmeyen bu portalların ardından; Aslında çok da zor
bir iş olmamasına karşın;Türkiye’de bu alanda kaliteli hizmet veren başka bir
özel girişim de bulunmuyor. Uzmanlar, grafik olarak desteklenmiş, gelişmiş
özelliklere sahip bir e-kart hazırlama aracıyla çok trafik çekilen bir ortam
yaratılabilineceğini söylüyorlar…Aynı servisin sosyal ağlarla entegrasyonu
(birleştirme) yapılarak kullanıcı tabanını genişletip; farklı işlere yönelme de
mümkün olabilir…
Bu
alanda hizmet veren yabancı siteler de organizasyon planlama ve davetiye
göndermenin yanı sıra, servisleri arasına e-kart
göndermeyi de eklediler.
Önceden davetiye hazırlamak için kullandıkları gelişmiş görselleri e-kart için
tekrar düzenlemiş ve ortaya kolay kullanımlı özel e-kartlar çıkarmış oldular. Türkiye’de gelişmiş bir e-kart aracı olmamasının yanı sıra sosyal medya ortamlarıyla da herhangi bir etkileşim içerisine girilmiyor… Ancak, internet abone sayısı göz önüne alındığında Türkiye’de e-kart üzerine yoğunlaşmış bir servisin trafik yönünden sıkıntı çekmeyeceği de düşünülüyor.
Yorumlar
Yorum Gönder