Posta Kartı Tarih Oluyor; e-Karta Sahip Çıkalım?


Teknolojinin gelişmesiyle birlikte yılbaşı, bayram ve özel günlerde gönderdiğimiz posta (tebrik) kartı gönderme alışkanlığımız neredeyse tarihe karışmak üzere…Elektronik kart (e-kart) göndermeyi tercih edenlerin de bu alışkanlıkları kaybolmaya yüz tutmuş vaziyette…Türkiye’de e-kart siteleri bir bir yok olurken, e-kart servisi veren uluslar arası nitelikteki sitelerin de hizmet kaliteleri gittikçe düşüyor.

İki asra yakın süredir (179 yıl ) kesintisiz hizmet veren Posta ve Telgraf Teşkilatı’nın (PTT), posta kartlarına ilişkin; “Dikdörtgen biçiminde kartondan veya posta servislerinde işlemeyi güçleştirmeyecek dayanıklı kağıttan yapılmış olmalı” şeklinde tanımladığı posta kartlarına ilişkin oluşturduğu sayfa da çoktan kapanmış durumdaPTT, geçmişten günümüze önemli bir koleksiyonculuk kanalı…Pul koleksiyonlarının yanında; posta kartı kolleksiyonları da mutlaka vardır…Pulları ile meşhur PTT’nin, pulları inceleyen bilim dalı olan ‘Filateli’ye olan katkısı da elbette ki yadsınamaz…

Elektronik alışveriş siteleri (e-Ticaret) posta kartlarını antika ürünler kategorisine çoktan aldılar bile…“Koleksiyon kategorimizde ‘Antiye’ ve ‘Posta Kartları’ gibi nadir koleksiyon ürünlerini bulabilirsiniz”, “Diğer koleksiyon parçaları için ‘Antiye’ ve ‘Posta Kartları’na göz atın”, “Kaliteli tebrik ve ‘Posta Kartlarını’, en uygun fiyat ve kampanyalı avantajlarıyla ...” gibi tanıtım yazılarıyla posta kartlarını müşterilerine cazip kılmaya çalışıyorlar.

Bizi masal dünyasına yaklaştıran, nostaljik yolculuğa çıkaran, hayallerimizi süsleyen tebrik ve posta kartları 1900’lü yıllarda altın yılını yaşarken, telefonun lüks olduğu dönemlerde ve sonrasında bayram,yılbaşı ve özel günlerde  eş, dost, arkadaş, akrabalara kutlama amaçlı gönderiliyor…

Eskiden mektup yazmak ve tebrik kartı göndermek için birbirleriyle yarışanlar artık teknolojiye ayak uydurarak e-mail, e-kart ya da cep telefonuyla mesajlaşmayı tercih ediyor…e-Kart: Kartpostal veya tebrik kartının bir benzeri olmakla birlikte; geleneksel materyaller ve kağıttan farklı olarak, dijital araçların kullanılmasıyla oluşan bir uygulama. e-Kartlar, çeşitli internet sitelerindeki yayıncıların yapımları olarak alıcıya gönderilmeye hazır haldeler…Genellikle e-mail (e-posta) aracılığıyla gönderilen e-kartlar, geleneksel yöntemlere göre, daha çevre dostu olarak düşünülüyor… “e-Kart firmaları çevre dostudur çünkü, karbon salınım oranları kağıt şeklinde tebrik kartı üretimi yapan firmalara göre daha düşük bir değerdedir” deniliyor.

e-Kartlar, standart tebrik kartlarına göre, çok daha fazla çeşitlilik gösterebilen bir dijital içerikten oluşurken, geleneksel yöntemlerin aksine, aynı anda birden fazla kişiye gönderilebiliyor ve gönderen kişi tarafından tamamen kişiselleştirilebiliyor…
Bir e-kart göndericisi, yayıncının internet sitesindeki online katalog içerisinden seçimini yaparken, aynı zamanda  seçtiği karta mesaj, resim veya video da ekleyebiliyor.

Türkiye’de e-Kart Sitelerinin Durumu

Elektronik kart, e-posta yoluyla gönderilen kutlama kartları e-postaların yeni olduğu dönemlerde çok popülerdi. Bir çok site de bu işte rekabet içindeydi. Bir dönemden sonra Türkiye’de e-kart siteleri birer birer yok oldu ve sadece büyük siteler servisleri arasına e-kart göndermeyi de eklediler. Ancak zamanla büyük siteler de bu hizmetlerinden vazgeçtiler.

Türkiye’de e-kart hizmeti veren diğer küçük çaplı portalların (internet sitesi) servisleri de birer birer yok oldular ya da form değiştirdiler. “Mail adresini yaz”, “resmi seç”, “gönder”den ileriye gitmeyen bu portalların ardından; Aslında çok da zor bir iş olmamasına karşın;Türkiye’de bu alanda kaliteli hizmet veren başka bir özel girişim de bulunmuyor. Uzmanlar, grafik olarak desteklenmiş, gelişmiş özelliklere sahip bir e-kart hazırlama aracıyla çok trafik çekilen bir ortam yaratılabilineceğini söylüyorlar…Aynı servisin sosyal ağlarla entegrasyonu (birleştirme) yapılarak kullanıcı tabanını genişletip; farklı işlere yönelme de mümkün olabilir…

Bu alanda hizmet veren yabancı siteler de organizasyon planlama ve davetiye göndermenin yanı sıra, servisleri arasına e-kart
göndermeyi de eklediler. Önceden davetiye hazırlamak için kullandıkları gelişmiş görselleri e-kart için tekrar düzenlemiş ve ortaya kolay kullanımlı özel e-kartlar çıkarmış oldular.

Türkiye’de gelişmiş bir e-kart aracı olmamasının yanı sıra sosyal medya ortamlarıyla da herhangi bir etkileşim içerisine girilmiyor… Ancak, internet abone sayısı göz önüne alındığında Türkiye’de e-kart üzerine yoğunlaşmış bir servisin trafik yönünden sıkıntı çekmeyeceği de düşünülüyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Veri Depolamanın Geleceği

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Dijitalleşmenin Ekonomiye Etkisi