Vergide Dönüşümün Adı; Dijital Hizmet Vergisi


Dijital Hizmet Vergisi adı altında yeni bir vergi getirildi. Bu vergi, web sitelerinde (İnternet Siteleri) sunulan aracılık hizmetlerinden elde edilen hasılat üzerinden yüzde 7,5 oranında vergi alınmasını öngörüyor. 
Dijital Hizmet Vergisi’ni de kapsayan yeni vergi düzenlemesi (Dijital Hizmet Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi) Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi. Düzenleme, Konaklama Vergisi, Değerli Konut Vergisi, gelir vergisi tarifesine yeni dilim ve oran eklenmesi gibi düzenlemeleri de içeriyor.
Teklife göre, internet alanında reklam alanlar, müzik, video, oyun satışı Dijital Hizmet Vergisi’ne tabi olacak.

Tüketici Nasıl Etkilenecek?

Uzmanlara göre, kanun teklifinde yer alan Dijital Hizmet Vergisi ve diğer vergiler, tüketiciye zam olarak geri dönebilir.
Uzmanların değerlendirmeleri doğrultusunda dünyada genel olarak yüzde 3 civarında uygulanması beklenen Dijital Hizmet Vergisi’nin Türkiye’de 7.5 olması teknoloji şirketleri açısından ne ifade ediyor?
Söz konusu vergi oranı dijital hizmet sağlayıcıları tarafından ödenecek de olsa fiyat artışlarıyla tüketiciye yansıyabilir. Dijital Hizmet Vergisi, bu hizmeti alan tüketicilere sunulan fatura ve fatura yerine geçen belgelerde ayrıca gösterilmeyecek. Ancak bu vergi nedeniyle maliyet kalemleri artacak olan teknoloji platformlarının Türkiye’deki fiyat politikalarını da artık bu yeni vergiye göre belirlemesi bekleniyor.
Teklifin önümüzdeki günlerde Meclis Genel Kurulu’na getirilmesi planlanıyor. Genel Kurul’da da kabul edilirse Cumhurbaşkanı’nın onayına sunulacak.

Kanun teklifine göre Google, Apple, Facebook, Instagram, Netflix, Spotify gibi teknoloji devlerinin sundukları hizmetlerden “Dijital Hizmet Vergisi” kapsamında hasılat üzerinden yüzde 7.5 oranında vergi alınacak. Türkiye'de elde edilen hasılatı 20 milyon TL veya dünya genelinde 750 milyon Euro’dan az olanlar vergiden muaf olacak.

Dünyada da Tartışılıyor

Uluslararası denetim ve danışmanlık şirketi EY Türkiye’nin (Ernst & Young) Web sayfasında yaptığı değerlendirmeye göre, Dijital Hizmet Vergisi, dünyada da tartışılıyor. Bunun nedeni, küresel teknoloji devlerinin sadece kendi ülkesinde vergilendirilirken, hizmet sunduğu ve gelir elde ettiği ülkeler için ciddi vergi kaybı oluşturması.
G7, G20, Avrupa Konseyi ve OECD işbirliği yaparak küresel bir dijital vergi çerçevesi oluşturmaya çalışıyor. Avrupa Komisyonu da Eylül 2019 sonunda, bu konuda 2020 yılı sonuna kadar küresel bir çerçeve oluşturulamazsa Avrupa Birliği’nin (AB) tek başına harekete geçeceğini duyurmuştu.

Fransa’da dijital hizmet vergisi yüzde 3 oranında uygulanmaya başlanmış. İtalya 2020’de yüzde 3 vergi almaya başlayacak. İngiltere’de ise yüzde 2 oranında uygulanmasına yönelik tasarı Aralık ayında yapılacak seçimler nedeniyle ertelenmiş.
Dijital hizmet vergisini ödemeyen platformların isimleri ve bilgileri Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesinde ilan edilecek. İlandan itibaren 30 gün içinde yükümlülüklerini yerine getirmeyen dijital hizmet sağlayıcılarının, hizmetlerine erişim Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın teklifi üzerine, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ile erişim sağlayıcıları tarafından engellenecek.

Dijital İçerik Satışının Vergisel Sonuçları

Sanal ortamda dijital içerik satışının vergisel sonuçları yapılan işlemin niteliğine göre değişebiliyor.
Yine uzmanların değerlendirmelerine göre, dijital içerik satışları, başta gelir vergisi, kurumlar vergisi ve Katma Değer Vergisi (KDV) olmak üzere, damga vergisinden özel iletişim vergisine birçok vergi yükümlülüğüne yol açabilir.
Dijital içerik satışından elde edilen kazanç, tutarı ne olursa olsun beyan edilmesi gereken ticari kazanç ya da serbest meslek kazancı olarak nitelendirilebilecek.

Dijital Verginin Dijital Hali

Neden dijital vergi? EY Türkiye’nin (Ernst & Young) yorumuna göre, işletmeniz ne şekilde gelişirse gelişsin, vergi; dijital bir dünya için stratejinizi belirlemek, inovasyonu sürdürmek, müşteri etkileşimini güçlendirmek, operasyonlarınızı yeniden tasarlamak ve dijital varlıklarınızı korumak için önemli bir unsur.

Günümüzde teknolojik ilerlemeler bir çok sektörü ve iş kolunu kapsayacak şekilde etkisini hissettiriyor. İnternet, ticaretin sınırlarını kaldırırken, dijitalleşme iş yapış şekillerini de dramatik bir şekilde evrimleştiriyor.
Ülkemizde, elektronik dönüşüm süreci kapsamında birçok alanda yenilikler ve gelişmeler devam ediyor. Şu anda e-fatura uygulamasına kayıtlı olan 62 binden fazla mükellef bulunduğu belirtiliyor. Vergi alanında eğitim sağlayan EY Vergi Yönetici Merkezi, e-defter içeriğiniz mevzuatla uyumlu mu? Sorusunu mükelleflere yöneltiliyor. Dijital dünyada vergilendirme; şeffaf veya yarı şeffaf mı? Sorusu ile de dijital ekonominin var olan dolaylı vergi kurallarına nasıl meydan okuduğu araştırılıyor. Bulut bilişim ve mobil teknolojiler de bir paylaşım ekonomisi yaratıyor.

Vergi Teknolojisi ve Büyük Veri

Robotik süreç otomasyonu vergi profesyonelleri arasında bu kadar popülerken, EY, konuya ilişkin hazırladığı raporda teknolojinin vergi çevresini nasıl değiştirdiğini de araştırmış. 3D baskının vergilendirme üzerindeki etkilerinin de ele alındığı araştırmada teknolojiyle birlikte dünyadaki üretim ve dağıtımın da değiştiğinin ve geliştiğinin üzerinde duruluyor.
Öte yandan ilgili çevreler, yürürlüğe girmesi planlanan Dijital Hizmet Vergisinin yerli geliştiricileri koruyacağını öne sürüyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları