Vergide Dönüşümün Adı; Dijital Hizmet Vergisi
Dijital
Hizmet Vergisi adı altında yeni bir vergi getirildi. Bu vergi, web sitelerinde
(İnternet Siteleri) sunulan aracılık hizmetlerinden elde edilen hasılat
üzerinden yüzde 7,5 oranında vergi alınmasını öngörüyor.
Dijital
Hizmet Vergisi’ni de kapsayan yeni vergi
düzenlemesi (Dijital Hizmet Vergisi
Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun Teklifi) Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda kabul edildi. Düzenleme, Konaklama Vergisi,
Değerli Konut Vergisi, gelir vergisi tarifesine yeni dilim ve oran eklenmesi
gibi düzenlemeleri de içeriyor.
Teklife
göre, internet alanında reklam alanlar, müzik, video, oyun satışı Dijital
Hizmet Vergisi’ne tabi olacak.
Tüketici Nasıl Etkilenecek?
Uzmanlara göre, kanun teklifinde yer alan Dijital Hizmet
Vergisi ve diğer vergiler, tüketiciye zam olarak geri dönebilir.
Uzmanların
değerlendirmeleri doğrultusunda dünyada genel olarak yüzde 3 civarında
uygulanması beklenen Dijital Hizmet Vergisi’nin Türkiye’de 7.5 olması teknoloji
şirketleri açısından ne ifade ediyor?
Söz konusu
vergi oranı dijital hizmet sağlayıcıları tarafından ödenecek de olsa fiyat
artışlarıyla tüketiciye yansıyabilir. Dijital Hizmet Vergisi, bu hizmeti alan
tüketicilere sunulan fatura ve fatura yerine geçen belgelerde ayrıca
gösterilmeyecek. Ancak bu vergi nedeniyle maliyet kalemleri artacak olan teknoloji
platformlarının Türkiye’deki fiyat politikalarını da artık bu yeni vergiye göre
belirlemesi bekleniyor.
Teklifin
önümüzdeki günlerde Meclis Genel Kurulu’na getirilmesi planlanıyor. Genel
Kurul’da da kabul edilirse Cumhurbaşkanı’nın onayına sunulacak.
Kanun
teklifine göre Google, Apple, Facebook, Instagram, Netflix, Spotify gibi
teknoloji devlerinin sundukları hizmetlerden “Dijital Hizmet Vergisi”
kapsamında hasılat üzerinden yüzde 7.5 oranında vergi alınacak. Türkiye'de elde
edilen hasılatı 20 milyon TL veya dünya genelinde 750 milyon Euro’dan az
olanlar vergiden muaf olacak.
Dünyada da Tartışılıyor
Uluslararası
denetim ve danışmanlık şirketi EY Türkiye’nin (Ernst & Young) Web
sayfasında yaptığı değerlendirmeye göre, Dijital Hizmet Vergisi, dünyada da tartışılıyor. Bunun
nedeni, küresel teknoloji devlerinin sadece kendi ülkesinde vergilendirilirken,
hizmet sunduğu ve gelir elde ettiği ülkeler için ciddi vergi kaybı oluşturması.
G7, G20,
Avrupa Konseyi ve OECD işbirliği yaparak küresel bir dijital vergi çerçevesi
oluşturmaya çalışıyor. Avrupa Komisyonu da Eylül 2019 sonunda, bu konuda 2020
yılı sonuna kadar küresel bir çerçeve oluşturulamazsa Avrupa Birliği’nin (AB) tek
başına harekete geçeceğini duyurmuştu.
Fransa’da dijital hizmet vergisi yüzde 3 oranında uygulanmaya
başlanmış. İtalya 2020’de yüzde 3 vergi almaya başlayacak. İngiltere’de ise
yüzde 2 oranında uygulanmasına yönelik tasarı Aralık ayında yapılacak seçimler
nedeniyle ertelenmiş.
Dijital
hizmet vergisini ödemeyen platformların isimleri ve bilgileri Gelir İdaresi
Başkanlığı’nın internet sitesinde ilan edilecek. İlandan itibaren 30 gün içinde
yükümlülüklerini yerine getirmeyen dijital hizmet sağlayıcılarının,
hizmetlerine erişim Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın teklifi üzerine, Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) ile erişim sağlayıcıları tarafından
engellenecek.
Dijital
İçerik Satışının Vergisel Sonuçları
Sanal ortamda dijital içerik satışının vergisel sonuçları yapılan işlemin
niteliğine göre değişebiliyor.
Yine uzmanların değerlendirmelerine göre, dijital içerik satışları, başta
gelir vergisi, kurumlar vergisi ve Katma Değer Vergisi (KDV) olmak üzere, damga
vergisinden özel iletişim vergisine birçok vergi yükümlülüğüne yol açabilir.
Dijital
içerik satışından elde edilen kazanç, tutarı ne olursa olsun beyan edilmesi
gereken ticari kazanç ya da serbest meslek kazancı olarak nitelendirilebilecek.
Dijital
Verginin Dijital Hali
Neden
dijital vergi? EY Türkiye’nin (Ernst & Young) yorumuna göre, işletmeniz
ne şekilde gelişirse gelişsin, vergi; dijital bir dünya için stratejinizi
belirlemek, inovasyonu sürdürmek, müşteri etkileşimini güçlendirmek,
operasyonlarınızı yeniden tasarlamak ve dijital varlıklarınızı korumak için
önemli bir unsur.
Günümüzde
teknolojik ilerlemeler bir çok sektörü ve iş kolunu kapsayacak şekilde etkisini
hissettiriyor. İnternet, ticaretin sınırlarını kaldırırken, dijitalleşme iş
yapış şekillerini de dramatik bir şekilde evrimleştiriyor.
Ülkemizde,
elektronik dönüşüm süreci kapsamında birçok alanda yenilikler ve gelişmeler
devam ediyor. Şu anda e-fatura uygulamasına kayıtlı olan 62 binden fazla
mükellef bulunduğu belirtiliyor. Vergi alanında eğitim sağlayan EY Vergi
Yönetici Merkezi, e-defter içeriğiniz
mevzuatla uyumlu mu? Sorusunu mükelleflere yöneltiliyor.
Dijital
dünyada vergilendirme; şeffaf veya yarı şeffaf mı? Sorusu
ile de dijital ekonominin var olan dolaylı vergi kurallarına nasıl meydan
okuduğu araştırılıyor. Bulut bilişim ve mobil teknolojiler de bir paylaşım
ekonomisi yaratıyor.
Vergi
Teknolojisi ve Büyük Veri
Robotik
süreç otomasyonu vergi profesyonelleri arasında bu kadar popülerken, EY, konuya
ilişkin hazırladığı raporda teknolojinin vergi çevresini nasıl değiştirdiğini de
araştırmış. 3D baskının
vergilendirme üzerindeki etkilerinin de ele alındığı araştırmada teknolojiyle
birlikte dünyadaki üretim ve dağıtımın da değiştiğinin ve geliştiğinin üzerinde
duruluyor.
Öte
yandan ilgili çevreler, yürürlüğe
girmesi planlanan Dijital Hizmet Vergisinin yerli geliştiricileri koruyacağını
öne sürüyor.
Yorumlar
Yorum Gönder