Raylı Sistemler Yeniden Revaçta
Dünya
ve ülke nüfuslarındaki artış; kentiçi, şehirlerarası ve uluslar arası “ulaşım
sistemleri”nin yeniden gözden geçirilmesine neden olurken, ulaşım çözümlerinde ‘raylı
sistemler’ öne çıkmaya başladı. Karayolunun sıkıcılığı, hava yolunun kısalığı; raylı
sistem nostaljisini ve özlemini yeniden gündeme getiriyor. Bu doğrultuda raylı
sistem ve teknolojilerini üreten firma ve kuruluşlar da bu yeniden gündeme
gelişin ivmesini yaşıyor.
Turizm
sektörünün hareketlenmesiyle insanların seyahat etme, gezme, görme, meraklarını
giderme isteklerine paralel olarak; şehirlerarası ve uluslar arası tren ulaşımının
itibarı giderek yükseliyor ve tercih edilir hale geliyor. Gün geçmiyor ki kent
içi raylı sistemler, şehirlerarası ve uluslar arası demiryolu ile demiryolu
araçları ve yük taşımacılığı haberlerine rastlamayalım.
Son
okuduğum haberler arasında Türkiye-Polonya Raylı Sistem Yatırımları’na ilişkin
olanı oldukça ilgimi çekti. 24-27 Eylül 2019 tarihleri arasında Polonya’nın Gdans şehrinde yapılan
TRACO Raylı Sistem Fuar ve Etkinlikleri’nde Türkiye-Polonya ticari ilişkilerinin
gündeme geldiğinden ve raylı sistem yatırımlarından sözediliyordu.
Avrupa
Birliği (AB) sisteminde yer alan Polonya, AB içinde ekonomik açıdan altıncı
büyük ülke konumunda bulunuyor. Geniş bir demir yolu ağıyla vatandaşlarına
hizmet veren Polonya’da toplam
demiryolu uzunluğu 18.510 kilo metreyi buluyor.
Polonya,
demiryolu için 2023 yılına kadar 16.5 milyar dolar yatırım yapılmasını
planlamış. Planlanan raylı sistem
hatlarında Türk firmalarının kazandığı raylı sistem ihaleleri oldukça dikkat
çekici…
Raylı
Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü
Geçtiğimiz günlerde Türkiye
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
ile Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demir Yolları (TCDD) arasında “Raylı Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü”
kurulması İşbirliği Protokolü imzalandı. Raylı
Ulaşım Teknolojileri Enstitüsü ilk etapta, TÜBİTAK MAM Enerji Enstitüsü’nde
yaklaşık 100 uzmanla Gebze’de kurulacak. Enstitü ile raylı taşımacılık
sektöründe teknolojik bağımsızlığı yakalamak isteyen Türkiye, daha sonraki aşamada da TCDD’nin
Ankara’da bulunan tesislerinde çalışmalara başlayacak.
11’inci Kalkınma
Planı çerçevesinde hazırlanan 2023 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi’nde de raylı
sistemlerin önemi vurgulanırken, yine teknoloji odaklı sanayi hamlesi programında
da raylı sistemlerde ‘yerli üretim’in teşvik edileceğinden sözediliyor…Raylı sistemlerde
yerliliğe odaklanan Türkiye, katma değeri artırmak için teknolojiyi
geliştirmeye yönelik adımlar atıyor. Ve raylı sistemler için 2023’e kadar
yaklaşık 50 milyar dolarlık yatırım planlanıyor.
Önümüzdeki
15 yılda da bu sektöre, altyapılar dahil olmak üzere, 70 milyar Avroluk bir yatırım
yapılması planlanıyor.
Bazı
çevreler ise ilk etapta Gebze’de kurulması planlanan Raylı Teknolojiler
Enstitüsü’nün Türkiye’nin demir ve çelik ihtiyacını karşılamada öneminin
gözetilerek, Karabük’te kurulması gerektiğini savunuyor.
2020’de YHT Seferleri
Artacak
TCDD,
2020’de yeni Yüksek Hızlı Tren (YHT) hatlarıyla YHT seferlerini artırmayı
hedefliyor. Ulaşım politikaları ile ufku açılan, internet teknolojilerinin ve
mobil teknolojilerin gelişmesiyle dünyanın en hızlı gelişen teknolojisine sahip
olmaya başlayan demiryolu, sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte insan kaynağının
sağlanmasında da hizmetiçi eğitimlere büyük önem veriyor.
Önümüzdeki beş yıl içerisinde; işletilen bin
213 kilometre yüksek hızlı demiryolu ağına bin 870 kilometre yüksek hızlı tren
ve bin 290 kilometre hızlı demiryolu hattının eklenmesi söz konusu…
Yorumlar
Yorum Gönder