E-Ticarette Güvenli Ürün; Güvenlikli Satınalma Olgusu
Geçmişte işlediğim konular arasında; internet ortamında
(dijital) yer alan web sitelerinin fazlalığına değinmiş, bu fazlalığın
yarattığı kirlilikten söz etmiş ve bu sitelerin ne kadar kaliteli, ne kadar
güvenilir olduğunu sorgulamıştım. Bu web sitelerinin içinde alışveriş
sitelerinin (e-ticaret) özel bir yeri var kuşkusuz… Son dönemlerde e-ticaret
sitelerinin sayısının gittikçe artığını gözlemliyorum, ancak kaçınılmaz olarak
bu çığ gibi artan sitelerin ürün kalitesi, görüntü kalitesi ve güvenilirliği de
hemen aklıma gelmiyor değil. Alım gücüyle ilgisi olmayan; güvenilir ve kaliteli
ürün olgusu; paranız ne kadar çok olursa olsun çok kaliteli ürüne ulaşamayacağınız
gibi; paranız az olsa da kalitesiz ürün alacağınız anlamına gelmiyor. O nedenle
bilinçli tüketici olarak bizlere sunulan ürünleri ve bunların yer aldıkları
platformları sorgulamamız gerekiyor diye düşünüyorum.
Alışveriş sitelerinde güvenli ürün bulma ve güvenlikli satınalma
olgusu; bu sitelerin kamu otoritelerince denetlenmesi zorunluluğunu karşımıza
çıkarıyor. Alışveriş sitelerine yönelik sürekli
geliştirilen alt yapılar, tüketicilerin sorunsuz ve kolay alışveriş yapmalarına
olanak tanırken; bu sitelerin sağladıkları çeşitli kargo olanakları da ürünlerin adreslere ulaşmalarına yardımcı oluyor. Sitelerin
tercih edilmeleri noktasında ayrıca verdikleri iade ve değişim garantileri de etkili
oluyor.
Dünyada ve ülkemizde e-ticaret sitelerinin sayısı her
gecen gün artarken; bu durum e-ticaret sektörünün hızla büyüme kaydetmesine yol
açıyor. Cirolarda ve karlılıkta yükselen bir trend gösteren sektörde rekabet de
gittikçe artıyor ve rekabet ortamını canlandıracak yenilik, gelişme ve
uygulamalara yer veriliyor. e-Ticareti sürükleyen büyük ve geniş, çok kategorili
sitelerin yanında tek kategori bazlı birçok kaliteli alışveriş sitesi de her
geçen gün müşteri potansiyelini artırıyor.
Alışverişin güvenli olduğunun belirtildiği internet
sitelerinde, site adresinin yazdığı yerde bulunan SSL (Secure Sockets Layer-Güvenli Yuva
Katmanı) sertifika bilgileri, alışverişin güvenli bir şekilde yapılabileceğinin
göstergesi olarak nitelendiriliyor.
Yasal olarak yetkili kişiler veya kurumlar-kuruluşlar
tarafından verilen SSL sertifikası, web sitesinin kimliğini doğrulayan ve
sunucuya gönderilen bilgileri şifreleyen bir dijital sertifika özelliği
taşıyor. Şifreleme ise, şifresi kırılamayan verileri doğru şifre çözme
anahtarıyla okunabilir hale getirme süreci diye tanımlanıyor.
İnternet tarayıcılarında görülen asma kilit resmi, o
siteye yapılan bağlantının SSL/TLS (Transport Layer Security-Taşıma Katmanı
Güvenliği) ile şifreli bir şekilde yapıldığını gösteriyor.
Teknolojik platform üzerinde hizmet veren
alışveriş siteleri, iş süreçlerinde de teknolojinin kolaylıklarından
yararlanırkan; 1 Ocak 2016 tarihinden itibaren Vergi Usul Kanunu kapsamında
e-Arşiv Fatura uygulamasına geçmiş bulunuyor. Siteler, siparişleri fatura
çıktısı yerine e-Arşiv Fatura Bilgi Belgesi ile teslim ediyor.
Ticaret yasalarına göre, e-ticaret siteleri müşterilerinin
ve tedarikçilerinin temel hak ve özgürlüklerini korumakla yükümlü olurken, özel
hayatlarına ilişkin gizliliğin korunması, bilgi güvenliğinin sağlanması ve
korunmasını öncelikleri arasına almaları isteniyor.
Tüketicilerin, isim, soyisim, rumuz, cep telefon
numaraları, e-mail adresleri, doğum tarihi, yaşadığı şehir, adres bilgileri,
cinsiyet, medeni durumu alışveriş bilgileri, eğitim düzeyi, ilgi alanları, zevk
ve beğenileri ile özel nitelikli kişisel verileri (sendika,dernek,vakıf üyeliği),
biyometrik (fotoğraf ve ses kaydı) verileri alışveriş siteleri tarafından
Kişisel Verileri Koruma Kanunu çerçevesinde saklanıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder