E-Ticarette Güvenli Ürün; Güvenlikli Satınalma Olgusu


Geçmişte işlediğim konular arasında; internet ortamında (dijital) yer alan web sitelerinin fazlalığına değinmiş, bu fazlalığın yarattığı kirlilikten söz etmiş ve bu sitelerin ne kadar kaliteli, ne kadar güvenilir olduğunu sorgulamıştım. Bu web sitelerinin içinde alışveriş sitelerinin (e-ticaret) özel bir yeri var kuşkusuz… Son dönemlerde e-ticaret sitelerinin sayısının gittikçe artığını gözlemliyorum, ancak kaçınılmaz olarak bu çığ gibi artan sitelerin ürün kalitesi, görüntü kalitesi ve güvenilirliği de hemen aklıma gelmiyor değil. Alım gücüyle ilgisi olmayan; güvenilir ve kaliteli ürün olgusu; paranız ne kadar çok olursa olsun çok kaliteli ürüne ulaşamayacağınız gibi; paranız az olsa da kalitesiz ürün alacağınız anlamına gelmiyor. O nedenle bilinçli tüketici olarak bizlere sunulan ürünleri ve bunların yer aldıkları platformları sorgulamamız gerekiyor diye düşünüyorum.

Alışveriş sitelerinde güvenli ürün bulma ve güvenlikli satınalma olgusu; bu sitelerin kamu otoritelerince denetlenmesi zorunluluğunu karşımıza çıkarıyor.  Alışveriş sitelerine yönelik sürekli geliştirilen alt yapılar, tüketicilerin sorunsuz ve kolay alışveriş yapmalarına olanak tanırken; bu sitelerin sağladıkları çeşitli kargo olanakları da ürünlerin adreslere ulaşmalarına yardımcı oluyor. Sitelerin tercih edilmeleri noktasında ayrıca verdikleri iade ve değişim garantileri de etkili oluyor.

Dünyada ve ülkemizde e-ticaret sitelerinin sayısı her gecen gün artarken; bu durum e-ticaret sektörünün hızla büyüme kaydetmesine yol açıyor. Cirolarda ve karlılıkta yükselen bir trend gösteren sektörde rekabet de gittikçe artıyor ve rekabet ortamını canlandıracak yenilik, gelişme ve uygulamalara yer veriliyor. e-Ticareti sürükleyen büyük ve geniş, çok kategorili sitelerin yanında tek kategori bazlı birçok kaliteli alışveriş sitesi de her geçen gün müşteri potansiyelini artırıyor.
Alışverişin güvenli olduğunun belirtildiği internet sitelerinde, site adresinin yazdığı yerde bulunan SSL (Secure Sockets Layer-Güvenli Yuva Katmanı) sertifika bilgileri, alışverişin güvenli bir şekilde yapılabileceğinin  göstergesi olarak nitelendiriliyor.

Yasal olarak yetkili kişiler veya kurumlar-kuruluşlar tarafından verilen SSL sertifikası, web sitesinin kimliğini doğrulayan ve sunucuya gönderilen bilgileri şifreleyen bir dijital sertifika özelliği taşıyor. Şifreleme ise, şifresi kırılamayan verileri doğru şifre çözme anahtarıyla okunabilir hale getirme süreci diye tanımlanıyor.
İnternet tarayıcılarında görülen asma kilit resmi, o siteye yapılan bağlantının SSL/TLS (Transport Layer Security-Taşıma Katmanı Güvenliği) ile şifreli bir şekilde yapıldığını gösteriyor.

Teknolojik platform üzerinde hizmet veren alışveriş siteleri, iş süreçlerinde de teknolojinin kolaylıklarından yararlanırkan; 1 Ocak 2016 tarihinden itibaren Vergi Usul Kanunu kapsamında e-Arşiv Fatura uygulamasına geçmiş bulunuyor. Siteler, siparişleri fatura çıktısı yerine e-Arşiv Fatura Bilgi Belgesi ile teslim ediyor.
Ticaret yasalarına göre, e-ticaret siteleri müşterilerinin ve tedarikçilerinin temel hak ve özgürlüklerini korumakla yükümlü olurken, özel hayatlarına ilişkin gizliliğin korunması, bilgi güvenliğinin sağlanması ve korunmasını öncelikleri arasına almaları isteniyor.

Tüketicilerin, isim, soyisim, rumuz, cep telefon numaraları, e-mail adresleri, doğum tarihi, yaşadığı şehir, adres bilgileri, cinsiyet, medeni durumu alışveriş bilgileri, eğitim düzeyi, ilgi alanları, zevk ve beğenileri ile özel nitelikli kişisel verileri (sendika,dernek,vakıf üyeliği), biyometrik (fotoğraf ve ses kaydı) verileri alışveriş siteleri tarafından Kişisel Verileri Koruma Kanunu çerçevesinde saklanıyor. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları