Yapay Zekanın Arşivleme Yeteneği


Yapay zeka araçlarının kullanımıyla; insanın gerçekleşmesi olanaksız olan ve çok uzun zaman alacak bir işi kısa sürede gerçekleştirmesi mucize gibi bir şey…

Geliştirilen yapay zeka yazılımı iki hafta içinde 50 milyon resimdeki araçları sınıflandırmayı başarmış. Bu işi insanlar yapmaya kalksaydı görevin tamamlanması 15 yılı bulacaktı.
Amarika’da yapılan bir çalışma ile Google Street View’dan alınan milyonlarca fotoğraf üzerinde bilgisayarların resim analizini metin analizi kadar akıcı şekilde gerçekleştirdikleri gözlenmiş.

Projede, yapay zeka yazılımının işlediği resimlerin çok miktarda olması; posta kodu ve (genellikle bin kişiden oluşan) demografik istatistikleri tahmin etmek üzere veri toplama amacına yönelikti.
Teknoloji geliştikçe demografik istatistikler gerçek zamanlı olarak güncellenebiliyor. Araştırmacılar, birey mahremiyetini korumak adına verilerin sadece topluluk bazında toplanması gerektiği konusunda uyarıyor.

Dijital olarak üretilmiş mimari içeriklerin arşivlenmesi de günümüzde çokça tartışılan konulardan bir tanesi. Dijital içerikler, bildik arşivleme pratiklerinden öte süreçlerin yanı sıra, arşiv kavramına dair güncel tanım ve değerlendirmeleri gerektiriyor. Mimarlık alanındaki dijital içeriğin yönetimi, arşivlenmesi ve erişime sunularak korunması konuları titizlikle inceleniyor.
İstanbul’da gerçekleştirilen bir çalışmada da  SALT Araştırma Arşiv Koleksiyonları’ndaki 2 milyona yakın belgenin her biri, özelliklerine göre yapay zeka aracılığıyla sınıflandırılmış. Koleksiyonlar, yüksek işlemci gücüne sahip yapay zekâ ve makine öğrenimi algoritmalarıyla görsel bir okumaya tabi tutulmuş.

Üniversitelerde ders olarak okutulan Bilgi Kaynakları ve Arşivcilik konusu; bilgi kaynaklarının türleri, kayıt ortamlarına göre özellikleri ve kullanım alanlarını içeriyor. Bilgi kaynakları ve bilgi erişim ilişkisi, teknolojik gelişmelerle birlikte yeni kaynaklar doğruyor. Bilgisayarın tarihsel gelişimi, yazılım ve donanım, bilgi merkezlerinde ve hizmetlerinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanım alanları oldukça büyük kolaylıklar sağlıyor. 

Bilgi Kaynakları ve Arşivcilik derslerinde, bilgi kaynaklarının genel özellikleri; bilgi merkezlerinin genel düzenleri ve verdikleri bilgi hizmetleri; kütüphane kullanımı; katalog kullanımı; konu başlıkları, sınıflama ve yer numarası; bilgisayarla tarama ile ilgili temel kavram ve teknikleri ele alınıyor. Veri tabanları, İnternet kaynakları, bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi yanında rapor hazırlama, sunma, grafik okuma, kaynakça hazırlama, sözlü sunum hazırlama konusu da ders programları çerçevesinde değerlendiriliyor…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları