Her Sektöre Lazım; Drone’lar
İnsansız Hava Araçları (İHA) olarak
da nitelendirilen drone’lar, savunma, reklamcılık, güvenlik (yangın söndürme, trafik kontrolü, kritik
tesislerin ve altyapı sistemlerinin kontrol edilmesi ve gözetlenmesi, elektrik
santralleri, fabrikalar, limanlar, boru hatları), doğal felaketlerde arama,
kurtarma ve yardım ulaştırma, iletişim ve yayın, spektral ve termal analiz,
ticari fotoğrafçılık, havadan haritalama, tarım alanlarının ve ürünlerin
gözlenmesi, kargo taşımacılığı alanlarında faaliyet gösteriyor.
Kullanım amacına göre üretilen drone'lar, gövde, kontrol
kartı, motor, pervaneler, batarya, alıcı ve uzaktan kumanda gibi bileşenler
barındırıyor.
Drone'lar, akıllı telefon ya da
tabletlerden kontrol edilebildiği gibi; doğrudan uzaktan kumandalar vasıtasıyla
da uçurulabiliyor.
20.yüz yılda öncelikle savunma alanında kullanılan
drone'lar, her ne kadar son yıllarda tanınmaya başlansa da artık ticari amaçlı
olarak da kullanılıyor.
Drone'lar, kısa mesafelerde taşımacılık ve teslimat alanlarında
da kullanılıyor. Bu ürünlerle posta dağıtımları birkaç farklı ülkede
başlatılmış durumda. Benzer şekilde internet üzerinden verilen yemek
siparişlerinin dağıtımı da bu ürünlerle yapılabiliyor.
Teslimatların zor olduğu coğrafi bölgelerde, nakliye işlemleri
drone'larla gerçekleştiriliyor.
Ancak, drone'ların teslimat yapabilmeleri için belirli
kriterler var; çünkü tüm siparişlerin drone’la dağıtılması olanaksız gibi
gözüküyor.
Kargolar
drone’la taşınıyor
Son dönemlerde, dünyanın en büyük e-ticaret şirketlerinden
biri Amazon’un
kargo şirketi Prime Air’ın yanında birçok e-ticaret sitesi de, sipariş
teslimatlarını drone ile gerçekleştirmek için çalışma yapıyor.
Türkiye’de de birçok faaliyetinin yanında kargo
taşımacılığında da önemli yer edinen Posta ve Telgraf Teşkilatı (PTT) bu alana ilişkin çalışma yapıyor.
MNG ve Aras Kargo da Ar-Ge merkezlerinde bu teknolojiyi
gündeme aldı.
Öte yandan drone kargoculuğu
şirketi Zipline, küçük bir Afrika ülkesi olan, Ruanda da kargo faaliyetleri
için lojistik şirketi UPS ile danışmanlık anlaşması imzalamıştı.
DHL Express de Almanya’dan Kuzey Denizi’ndeki Juist
adasına kurye taşımacılığı gerçekleştirdi. Drone’a bağlı özel bir
konteyner içerisine yüklenen eşya kontrol merkezinden idare edilerek adada
bulunan DHL Express ofisinin bahçesindeki istasyona indirildi.
NASA ve Virginia Tech Üniversitesi'nin başlattığı 'Let's Fly
Wisely' adlı projede, ABD'de ilk kez yasal olarak drone taşımacılığı
yapıldı. Proje kapsamında, kırsal alanlara ilaç iletmenin zorluklarına dikkat
çekildi. Avustralyalı drone firması Flirtey’nin ise konuyla ilgili çalışmalar yaptığına çeşitli haber kaynaklarında rastlandı.
Yasal düzenlemelerde “drone”
Amerika Federal Havacılık İdaresi, drone uçuşlarına
yönelik yaptığı düzenlemeyle, 25 kilogramın altındaki drone’lara, sadece
gündoğumu ve günbatımı arasında kalan zaman diliminde uçma izni veriyor. Kumandayı
sağlayan kişi, uçuş belgesi almak zorunda.
Ağırlığı 25 kilogramdan başlayan drone,
Türkiye’de,‘İnsansız Hava Aracı (İHA)’ olarak tanımlanıyor. Sivil Havacılık
Genel Müdürlüğü (SGHM), İHA Kayıt Sistemi’ni devreye sokmuştu. Kayıt altına
alınan her drone özel bir kimliğe sahip oluyor.
Drone’ların kaydı da Türk Hava Araçları Tescili’ne
yapılıyor. Mevcut yönetmeliğe göre drone’ların yerden yüksekliğinin 120 metreyi
geçmesi gerekiyor. Drone’lar yapılardan en az 50 metre uzakta uçmak zorunda.
Ezber
bozan sürücüsüz elektrikli araçlar
Toyota, geçtiğimiz dönemlerde Las Vegas'taki Tüketici
Elektroniği Fuarı'nda (CES), Amazon, Uber ve Pizza Hut ile ortaklaşa bir otonom
(sürücüsüz) elektrikli araç geliştirdiğini duyurmuştu.
e-Palet olarak adlandırılan otonom elektrikli araçta ön cam ve sabit
koltuklar bulunmuyor; araç “bir kamyon, taksi, mobil bir otel” olarak
kullanılabiliyor.
Google, Volvo ve Ford’un da
insansız kara taşıtı (otomobil), merkezi kontrol ile idare edilen trenler ve
insansız kargo gemileri konusunda ortak çalışmalar yürüttükleri duyumları sık
sık gündeme geliyor.
Yorumlar
Yorum Gönder