Giyilebilir Teknolojilerin Ekonomiye Etkisi
Giyilebilir teknolojiler hayatımıza girmeye başladı. Henüz çok kavrayamamış
olsak dahi birkaç yıl içinde giyilebilir teknoloji endüstrisi ekonominin önemli
bir parçası olacak. Günlük hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelen
akıllı telefonlar da bir şekilde bu ürünlerle bütünleşecek.
Özellikle 2010 yılından sonra daha fazla gelişme gösteren
giyilebilir teknoloji ürünleri pazarı, 2014 yılında 18 milyar dolara ulaşmıştı.
2018 için de 40 milyar dolar üzerinde bir pazardan sözediliyor. Her yıl yaklaşık
yüzde 10 büyüme ile 2026 yılında da 150 milyar dolar civarında gelirin elde
edileceği tahmin ediliyor. Dev teknoloji firmaları bu teknolojiyi geliştirmeye ve
rekabette geri kalmamaya çalışıyor.
Pazara
ilişkin 2026 öngörüsü
Son yıllarda giyilebilir teknoloji ürünleri ve kullanımı
ile ilgili gelişmeler dikkate alındığında gelecekte, dijital dünyaya adapte
olmuş işletmelerin bu pazarda oldukça önemli bir paya sahip olacağı ve dijital
tüketiciler tarafından da yaşamlarının bir parçası olarak görülmeye başlayacağı
tahmin ediliyor.
Günümüz pazarlama anlayışı çerçevesinde değerlendirildiğinde
müşteriye değer yaratan, etkileşim ve iletişim içerisinde olan işletmeler
giyilebilir teknoloji ürünleri ile bu hedeflerine biraz daha yaklaşabiliyor.
IDTechEx araştırma şirketinin “WearableT echnology
2016-2026” adlı toplam satış miktarı ve gelirlerin öngörülerine ilişkin araştırmada
pazarın 2016 yılında 30 milyar dolar üzerinde ve 3 aşamada büyüyeceği tahmini yapılmış. Birinci dönem 2015-2018 yılları
arası. Bu dönemde yıllık yaklaşık yüzde 9 büyüme sonucunda, 2018’de 40 milyar dolardan
fazla gelire ulaşılacak. İkinci dönemde yıllık yaklaşık yüzde 23’lük büyüme ile
2023 yılında 100 milyar dolar geliri aşacağı; üçüncü dönemde ise; her yıl yaklaşık
yüzde 10 büyüme ile 2026 yılında 150 milyar dolar civarında gelirin elde
edileceği tahmin ediliyor.
Sektörlere
göre giyilebilir teknolojiler
Giyilebilir teknoloji her geçen gün daha da gelişerek ve gündelik
yaşantının bir parçası haline gelerek pazarda var olan ürünler.
Gelişmeler hem işletmeler açısından hem de tüketiciler
açısından oldukça baş döndürücü nitelikte. İşletmeler açısından ele
alındığında; büyük bir pazar potansiyelinin olması yenilikçi ve yaratıcı
fikirlerin doğmasında ve uygulamaya geçişinde önemli bir etken. Bu pazarda ki
fırsatları yakalamaya çalışan öncü işletmelerin ürünleri daha küçük işletmelere
de yol gösteriyor. Yakın zamanda birçok ismi duyulmuş markanın sektöre girmesi
kaçınılmaz görünüyor.
Tüketiciler açısından bakıldığında da; yaşamı
kolaylaştıran ürünlerin piyasaya çıkması umut verici bir gelişme. Aksaray
Üniversitesi’nin konuya ilişkin yaptığı araştırmaya göre, işletmelerin değişen
ve gelişen teknolojiye kendilerini adapte etme yarışı sağlık, tekstil, eğitim,
eğlence ve turizm sektörüne de giyilebilir teknoloji ürünlerinin entegre
edilmesini büyük oranda etkiliyor.
Eğlence sektöründe giyilebilir teknoloji ürünleri kullanımın çarpıcı bir şekilde boy göstermesi; bireylerin yaşamlarında ki monotonluktan kurtulmak istemesi, hızlı yaşamın getirdiği stresin etkilerinden kurtulma arzusunun bir sonucu olarak ifade edilebiliyor.
Etkileşimli oyunların sayısındaki artış giyilebilir teknoloji ürünlerinin bu yönde gelişmesi ile de eğlence sektörüne de farklılık getiriyor ve katkı sağlıyor.
Festival ve etkinlikler için düşünülen giyilebilir
teknoloji ürünü, etkinlik alanında cüzdan, nakit para ve kredi kartı gibi
değerli eşyaları taşımak yerine düşük miktarda ödemeler için kullanılabilecek
ürünler eğlence sektöründe çığır açmaya hazırlanıyor.
Turizm sektöründe giyilebilir teknoloji ürünleri,
tüketicilere bulundukları yerden gezmek istedikleri yerleri görmelerine imkan
tanıyor. İşletmeler açısından da fiziksel ortamda zaman ve maliyet açısından
belki de hiçbir zaman turlara katılamayacak müşterileri de portföylerine
ekleyerek pazar paylarının gelişmesinde etken olabiliyor.
Giyilebilir teknoloji ürünleri, turizm işletmelerinde de
oldukça önemli fırsatlar ortaya çıkarıyor ve pazarın gelişimine katkı sağlıyor.
Yaratılan sanal mekanlar insanların dünyanın dört bir yanındaki popüler yerleri
zamandan bağımsız gezmelerine olanak tanıyor. İşletmeler, aynı anda sistemleri
birbirine bağlayan yüzlerce veya binlerce kişiyi veri tabanlarına kaydedebiliyor.
Sağlık sektöründe bireylerin uzun ve sağlıklı yaşam
beklentilerinin artması, bilgi birikimlerinin artışına paralel bilinç
düzeylerinin yükselmesi giyilebilir teknoloji ürünlerine olan talebi de yukarı
yönlü ivmeliyor.
Askeri alanda giyilebilir teknolojinin ortaya çıkmasının
verimlilik iyileştirmeleri ve maliyet tasarrufları ile güvenlik, kullanışlılık
ve verimlilik için yeni fırsatlar sunması bekleniyor.
ABD ordusu, akıllı giysi ve giyilebilir teknoloji
çözümlerinin geliştirilmesinde öncü konumunda. Türkiye’de de askeri alanda giyilebilir
teknoloji ürünleri ASELSAN’ın CENKER projesi kapsamında geliştiriliyor.
Hayvancılık alanında da giyilebilir teknoloji ürünleri kendine kullanım alanı buluyor. Sütaş giyilebilir teknoloji olarak ifade edilen bir kolye ile ineklerin doğum ve acıkma zamanlarını, ateşlerinin olup olmadığını ve oksijen ihtiyaçları gibi parametreleri ölçebiliyor. Giyilebilir teknoloji ürünü akıllı gözlükler, Büyükbaş ve Küçükbaş Hayvan Hayat Sigortaları branşlarındaki hasar tespit süreçlerinde kullanılmaya başlandı.
Jawbone, Fitbit, Misfit ve Withings gibi işletmeler özellikle spor için üretilen bilekliklerde oldukça başarılı olarak görülüyor. TomTom, Garmin, Polar ve Suunto koşu, bisiklet binme, tırmanma ve hatta golf ve kayak sporları için en iyi akıllı spor saatleri üreten işletmeler. Sadece genel amaçlı akıllı saat denildiğinde Sony, Samsung, Motorola, LG ve Apple tabi ki sektörün temsilcilerinden. Başa takılan 3D ekranlarda ise sektörün önde geleni OculusRift ve AvegantGlyph’dır. Özellikle AvegantGlyph kişisel eğlence boyutunda bir adım önde olduğu söylenebilir. Akılllı gözlüklerde (AR Glasses) Google sektördeki neredeyse tek oyuncu diyebilir. Akıllı takılarda sektörde Mira, Altruis, Ear-o-Smart, intel, Samsung gibi markalar şimdilik sektörde kendini gösterenler arasında.
Giyilebilir
teknoloji ile seri üretim
Uludağ
Üniversitesi, “Endüstri 4.0” çalışmaları yürüten firmalar
için önemli bir projeye imza attı. Üniversite, sanayide giyilebilir teknolojilerden
olan “artırılmış gerçeklik gözlüğü”nün seri üretimde kullanılıp
kullanılmayacağını araştırarak oldukça yeni olan “nöroergonomi”yi Türkiye’de ilk kez sanayi için
uygulamış olacak.
Tamamen gerçek üretim ortamında, gerçek çalışanlarla
yapılacak araştırmada, artırılmış gerçeklik gözlüğünün, çalışanın zihinsel
yükünü artırıp artırmadığı konusunda da veriler oluşturulacak ve bu etkinin
yaşa, cinsiyete, deneyime göre değişiklik gösterip göstermediğine bakılacak.
Projenin sonuçları olumlu olması halinde, giyilebilir
teknolojilerin otomobil imalatında seri üretimde kullanımının
yaygınlaştırılması sağlanacak. Aynı zamanda yeni bir bilim dalı olan
nöroergonomi ülkemizde ilk defa bu proje ile uygulamalı olarak çalışılmış
olacak.
Moda
ve teknoloji birleşiyor
Giyilebilir teknoloji ürünleri; sabit bir yerde değil,
hareket halindeyken bilgiye erişmek isteyen kişilerin taleplerini karşılamak
üzere ortaya çıktı. Bu ürünler, aynı anda işlevsellik ve estetiği sağlamak için
moda ve teknolojinin birleştirilmesiyle başarılı olabiliyor. Ürünlerin bazıları
birçok durumda kablosuz olarak uzun vadeli veri takibi sağlamak için bir bilgisayara
veya akıllı telefona senkronize edilmiş özel elektronik izleme cihazları olarak
tasarlanmış. Yeni tablet ve akıllı telefon modellerinin geliştirilmesine
paralel olarak, yüzükler, akıllı gözlükler, akıllı saatler, bileklik veya
bilezik gibi kullanılan nesnelerin çeşitli kısımlarına farklı şekillerde
entegre edilebilen, giyilebilen en son teknoloji ürünleri.
Giyilebilir teknoloji, elektronik cihazlar içerisinde bulunan, bir aksesuar olarak veya giyimde kullanılan malzemelerin bir parçası olarak vücuda takılan bir teknoloji türü olarak da nitelendiriliyor. Giyilebilir teknolojinin en önemli özelliklerinden biri, internete bağlanma yeteneği.
Bir ürüne “giyilebilir teknoloji” denmesi için, ürünün
akıllı sensörlerdengelen bilgileri akıllı telefona kablosuz bağlanarak
aktarması gerekiyor.
Giyilebilir teknoloji ürünleri; akıllı saatler, akıllı
giysiler, akıllı ayakkabılar, başa takılan ekranlar, akıllı bileklikler, akıllı
takılar, akıllı gözlükler, akıllı implantlar; vücuda yerleştirilme kategorilerine
ayrıldığında da; baş, göz, kol, bacak- ayak, kulak, gövde, bilek ve diğer
ürünler olarak incelenebiliyor.
Tüketicilerin sağlık, spor, eğlence, eğitim, turizm, konut, askeri vb. pek çok alanda artan yenilik ve teknoloji talebini karşılayabilmek için işletmeler giyilebilir teknoloji ürünleri ile pazarda kendilerini konumlandırma uğraşı içerisindeler. Bu noktadaki pazar boşluklarını doldurmak için de yeni giyilebilir teknolojilerle tüketicilere hitap etmeye başladılar.
Giyilebilir
teknolojilerin özellikleri
Giyilebilir teknolojiler; veri toplamak, etkinlikleri
izlemek ve deneyimleri kullanıcıların istek ve ihtiyaçlarına göre
özelleştirilebilen ağa bağlı cihazlar. Bu teknolojiler, mikroçipler, sensörler
ve kablosuz iletişim yetenekleri ile donatılmış ağa bağlı akıllı cihazlar
olarak da ifade edilebilir.
Basılabilir
elektronik devreler (printed electronics), giyilebilir teknolojilerin
gelişimine önemli katkılar sağlarken; plastik gibi esnek yüzeylerin üzerine gümüş
alaşımlı elektronik devre basmak mümkün oluyor. Elektronik devrelerin cam,
tekstil ürünleri, plastik, film gibi maddelerin üzerine basılabilmesi ya da
yerleştirilmesi ile de giyilebilir teknolojilerin hem daha ucuza mal edilmesi
sağlanıyor hem de hayatımıza girişi hızlanıyor.
“Gelecekte daha neler olacak?” dediğimizde uzmanların
üzerinde durduğu konuların başında giyilebilir teknolojiler geliyor.
Giyilebilir teknolojilerin geliştirilmesi ile ilgili dünyada birçok kuruluş
amansız bir çalışma içinde. Bu çalışmaların bazıları şöyle sıralanıyor:
Kendi enerjisini üreten kişiye özel cihazlar: Basılı elektronik devreler, giyilebilir cihazların
başka cihazlara bağlanmadan kendi enerjisini üretebilmesini sağlıyor. Bu
cihazlar atom pili ve güneş enerjisi paneli gibi enerji üretme birimlerini
kendi üzerinde taşıyor. Bu teknolojiler, yerleştirildikleri giysi ve eşyalar
üzerinde enerji yenileme ihtiyacı olmadan uzun süreler kullanılabiliyor.
Böylece kendi enerjisini üreten cihazlar elektrikle şarj ihtiyacını ortadan
kaldırıyor. Basılı elektroniklerle üretilen giyilebilir teknolojiler, esnek ve ergonomik
olarak tasarlanarak; rahat ve sorunsuz kullanılması sağlanıyor.
3D yazıcılara entegre basılı elektronikler: Basılabilen elektroniklerin (printed electronics)
gelecekte 3D baskı süreçlerine entegre olması sayesinde, 3D yazıcılarla
çalışmaya hazır kişiye özel elektronik cihazlar da basılabilecek. Kişilerin
vücut ölçülerine uygun ve istediği tasarımsal özelliğe sahip giyilebilir
cihazlar, seri üretime göre çok daha ucuza mal edilmiş olacak. Giyilebilir
cihazların tüketiciler tarafından beğenilmesi için de gizlenebilir tasarımlarla
modaya uygun bir şekilde sunulması bekleniyor.
Akıllı telefonlar yerine giyilebilir cihazlar: Bazı şirketlerin bu konularda yaptığı atılımlar,
giyilebilir teknolojilerin popülerliğini sürdürmesini sağlıyor. Mobil ve
giyilebilir teknolojiler, bulunulan her ortama bulut ve GPS
(Global
Positioning System-Küresel Konumlama Sistemi) destekli veri akışı sağlayan bir köprü görevi üstleniyor.
GPS sistemleri ve geliştirilmiş sensörler sayesinde giyilebilir teknolojilerin hareket
kabiliyeti ve kullanım alanı genişliyor. Giyilebilir cihazlara yönelik talep,
akıllı telefon üreten birçok teknoloji şirketinin giyilebilir yeni teknolojiler
geliştirmesini de teşvik ediyor.
Sesli komutlarla cihazların yönetimi: Giyilebilir cihazlar aynı zamanda sesli komut
sistemiyle de çalışabilecek. Sesli komutla çalışan yapay zeka üniteleri,
giyilebilir cihazların daha kullanışlı olmasını sağlayacak. Her türden soru
sorulabilen yapay zekalar sesli komutlarla sorulan soruları internet üzerinden
araştırıp cevaplayabilecek. Verilen komutla istenilen şey; kullanıcı adına
internet üzerinden satın alınıp adrese teslim edilmesi sağlanabilecek.
Yorumlar
Yorum Gönder