Nostaljik Demiryolları Bilişimle Çağı Yakalıyor
Bilisim teknolojilerindeki gelişme bir taraftan dünyadaki
ticaret hacminin hızla artmasına ön ayak olurken, diğer taraftan da ulaşım
sistemlerinin verimlilik ve hızının artmasını sağlıyor.
Her zaman nostalji ve romantizmi çağrıştıran
demiryollarında yatırım eğilimleri daha çok hatların yapılması, sinyalizasyon,
lokomotif ve vagon üzerine olurken, rekabetin artmasıyla internet tabanlı
hizmete yönelen demiryolları digital çağı da yakaladı.
Türkiye’de demiryolları, serbestleşme öncesi dönemde,
kendi ihtiyaçları için gerekli olan bilişim sistemlerini kullanıma sunmuş, bu
sistemler, daha çok idarelerin kendi içişleyişleri için düşünülmüş. Bunun
sonucunda da müşteri odaklı olmayan sistemler arasında büyük uyumsuzluklar
ortaya çıkmış.
Dünyada demiryolları işletmeciliği sınırları aşarak
farklı ülke demiryolları idarelerinin birbirleriyle bilgi paylaşımını zorunlu
kılıyor. Demiryollarında internet ve bilişim teknolojileri hizmet kalitesinin artırılmasının
merkezinde yerleşmiş durumda…
Süper hızlı trenlerin servise başlaması ve bilişim
teknolojilerini daha aktif kullanan bireylerin artması, teknolojiyi daha etkin
kullanan bir yolcu profilini ortaya çıkardı. Akıllı telefonların yaygınlaşması
sonucu mobil kanallarda demir yollarının hizmet portföyüne dahil edildi.
Demiryollarında kullanılan araç takip sistemleri,
seferler sırasında trenlerin ve vagonların izlenebilmesini, bulundukları
lokasyon ya da istasyonların öğrenilebilmesini, istasyona varış zamanları ile
bekleme sürelerinin tespit edilebilmesini sağlayan ve raporlayan bir sistem.
Teknolojiye yapılan yatırımlarla Türkiye’ye özgü ‘Kara
tren gecikir, belki hiç gelmez’ deyimi tarihe karışırken, yük taşımacılığından
da pay alan demiryolu kuruluşları her geçen gün çok sayıda projeyi hayata
geçiriyor.
Yapay zekalı şehir trenleri yeniden geliyor
Şehrin merkezi ile dışını birleştiren gün içinde yolcu
taşıyan nostaljik ‘banliyö (şehir treni) trenleri’ yeniden trafik sorununa çözüm
olarak görülüyor. Günümüzde şehirlerin geniş bir coğrafyaya yayılması nedeniyle
artan trafik sıkışıklığı, ‘banliyö tenleri’yle giderilmeye çalışılacak.
Evrimleşen şehirler, sosyal,
çevresel ve teknolojik etkilerle karmaşık hale gelirken; şehirlerin
şekillenmesinde aktif rol oynayacak gibi gözüken, yapay zeka uygulamaları ‘banliyö
trenleri’ni çözüm olarak işaret ediyor. Algoritmik tasarım şehirleri ‘banliyö’ye
yeniden ihtiyaç duyacak, yeni trend otomobiller yolların tasarımını
değiştirecek, artırılmış gerçeklik teknolojisi daha da yaygın hale gelecek ve halka
açık alanlara sanal objeler yerleştirilmesi tartışılır olacak.
21.
yüzyıla yakışır projeler
Yeni Demiryolu Çağı olarak adlandırılan 21. yüzyıla
yakışır projeler, en ileri teknolojiler kullanılarak hayata geçiriliyor.
Demiryolları 2023’e kadar baştan aşağı yenilenecek. 10.
Ulaştırma Şurası’nda alınan kararlar çerçevesinde, 2023 yılına kadar ulaşım
sektörüne yapılacak olan 350 milyar dolarlık yatırımın 45 milyar dolarının
demiryolu sektörüne yapılması bekleniyor. Konvansiyonel demiryolu ağı genişletilerek
4000 km daha demiryolu yapılacak ve mevcut durumdaki Yüksek Hızlı Tren (YHT)
hat uzunluğu 10.000 km’ye çıkarılacak. Böylece, 2023 yılına kadar konvansiyonel
hat ve YHT hattı toplam uzunluğu 26.000 km’ye ulaşacak.
Halihazırda sadece yüzde
33’ü sinyalli olan hatların tamamı 2023’e kadar sinyalli hale getirilecek ve konvansiyonel
ana hattın elektrifikasyonu tamamlanacak.
Yorumlar
Yorum Gönder