Yargıya Hız Geliyor
Yargı sisteminin kritik işlemi olan ve fiziki ortamda
haftalar süren tebligat iletimi, elektronik ortamda saniyeler içinde tamamlanıyor.
Geçtiğimiz günlerde Avukatlara getirilen ‘elektronik tebligat’
(e-tebligat) zorunluluğu da ‘yargı yavaşlığı’ çözülüyor mu? Sorusunu gündeme taşıdı.
Elektronik tebligat kullanımının teşvikiyle kamuoyunda her zaman sıkça tartışılan ‘yargıda
hız’ kavramının ivme kazanması bekleniyor.
15 Mart 2018 tarihli Resmi
Gazete’de yayımlanan, bazı yasa maddelerinde yapılan değişikliğe göre,
7201 sayılı Tebligat Kanunu kapsamında baro levhasına yazılı avukatlara
elektronik yolla tebligat (bildirim) yapılması zorunluluğu getiriliyor. Düzenleme 1 Ocak 2019 tarihinde yürürlüğe girecek.
Avukatlara elektronik yolla tebligat yapılması zorunluluğu; 30361 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 7101 sayılı İcra ve İflas Kanunu ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun’un 48. maddesi ile değiştirilen 7201 sayılı
Tebligat Kanunu’nun 7/a maddesi uyarınca başlayacak.
Avukatın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda
yapılmış sayılacak olan elektronik tebligat işlemi, Posta ve Telgraf Teşkilatı (PTT)
Anonim Şirketi tarafından Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi üzerinden yürütülecek.
PTT, sistemin ve sistemde kayıtlı verilerin güvenliğini de sağlayacak.
Her avukatın kimlik numarasına göre
oluşturulacak olan elektronik tebligat adresi (Kayıtlı Elektronik
Posta-KEP adresi) barolar tarafından avukatlara teslim edilecek ve
teslim yapıldıktan sonra kullanım başlayacak.
Kayıtlı
Elektronik Posta adresine ihtiyaç var
Elektronik tebligat adresi (KEP adresi), Posta ve Telgraf
Teşkilatı (PTT) Anonim Şirketi tarafından, her bir gerçek kişi için kimlik
numarası, tüzel kişi için ise tabi oldukları sistem numarası esas alınmak
suretiyle sadece bir tane olacak şekilde oluşturulacak ve sistemde kaydedilecek.
Elektronik tebligat hizmetinden yararlanacakların
tebligata elverişli Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresi edinmesi gerekiyor.
Bu doğrultuda KEP adresine ihtiyacın oldukça artacağı görülüyor.
KEP adresi, günlük yaşamda kullanılan diğer elektronik
posta adreslerinden farklı olurken; KEP sisteminde gönderici ve alıcı kimlik
bilgilerinin doğrulanması zorunluluğu bulunuyor. KEP delilleri senet hükmünde
kabul ediliyor, dolayısıyla deliller aksi ispat edilinceye kadar kesin delil
sayılıyor. Bu özellikleriyle KEP işlem güvenliği açısından büyük katkı sağlıyor.
KEP adresleri sadece elektronik tebligatların alınabilmesi
için değil ihtarname, ihbarname, itiraz ve benzeri hukuki bilgi içeren
maillerin aktarılması için de kullanılabiliyor.
Resmi yazışmalar, e-tebligat, e fatura, bilgi ve belge
paylaşımı, tacirler arası ihbar ve ihtarlar, bilgi edinme başvuruları ve tüketici
şikayetlerinin yapılması, ekstre, talimat, sözleşme, beyanname, teklif ve sipariş
onayı olan
KEP sistemi sayesinde hem kurumlar hem de bireyler resmi ve ticari
işlemlerini çok daha güvenli, hızlı ve tasarruflu bir şekilde zamandan ve
mekandan bağımsız olarak yerine getirebililecek.
e-İmza
kullanımı artacak
Mevzuat gereği elektronik tebligatların, elektronik imza
(e-imza) olmadan hazırlanması mümkün olmazken; elektronik imza ile
imzalandıktan sonra ancak e-tebligat hazırlanabiliyor.
Kimlere
elektronik tebligat yapılacak
11 Şubat 1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu’nun 7/a maddesindeki
değişiklikle şu gerçek ve tüzel kişilere tebligatın
elektronik yolla yapılması zorunlu olacak:
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nda yer alan kamu
idareleri ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, 5018 sayılı Kanunda
tanımlanan mahalli idareler, Özel kanunla kurulmuş diğer kamu kurum ve
kuruluşları ile kanunla kurulan fonlar ve kefalet sandıkları, Kamu iktisadi
teşebbüsleri ile bunların bağlı ortaklıkları, müessese ve işletmeleri, Sermayesinin
yüzde ellisinden fazlası kamuya ait diger ortaklıklar, Kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları ve üst kuruluşları, Kanunla kurulanlar da
dahil olmak üzere tüm özel hukuk tüzel kişileri, Noterler, Baro levhasına
yazılı avukatlar. Sicile kayıtlı arabulucular ve bilirkişiler, adli ve
idari yargı mercileri, icra müdürlükleri veya hakemler nezdinde vekil sıfatıyla
temsile yetkili olan kişilerin bağlı bulunduğu birimler.
Yorumlar
Yorum Gönder