Web Sitelerinin Dayanılmaz Yükselişi
Bilgisayarlarımıza, akıllı telefonlarımıza,
tabletlerimize, oyun konsollarımıza ve hatta televizyonlarımıza giren web
siteleri adeta internet dünyasının en vazgeçilmez sıcacık odaları gibi…
Her
tıkladığımızda içerisine girdiğimiz favori sitelerimizde kendi evimizdeymiş
hissine kapılırken; aradığımızı bulmuş olmanın rahatlığı ayrı bir konfor
yaşatıyor.
1990 yılında ilk web tarayıcısının yayınlanmasından bu
yana 27 yıl geride kaldı ve bu yıllar içerisinde hem internet ağı hem de web
siteleri inanılmaz bir yükselişe geçti.
1991 yılında İngiliz Tim Berners Lee’nin geliştirdiği “HTML”
dili ile yayınlanan ilk web sitesi ( http://info.cern.ch/ ), bugünkü sitelerin temelini
atmış oldu.
Artık günümüzde tamamı kullanıcıya hitap eden, istenilen resim,
yazı, video, animasyon gibi pek çok içeriği barındıran web siteleri zamanla
tasarım harikasına dönüştü.
Artan kullanıma bağlı olarak kamu kurumlarının firmaların
ve kişilerin web taleplerini karşılamak üzere web tasarımı inanılmaz şekilde çeşitlendi.
Öyle ki ‘web tasarımı’ yarışmaları bile düzenlenir oldu.
İhtiyaçlara bağlı olarak beklentileri karşılayacak
biçimde web sitesi çeşitleri inanılmaz oranda artarken; her yeni gün oluşan
yeni ihtiyaçlar, siteleri sürekli geliştirdi…
Programlama diline göre
web sitesi çeşitleri: Statik Web Sitesi, Dinamik Web
Sitesi, İçeriğine Göre Web Sitesi, Hazır Web Sitesi, Kurumsal Web Sitesi, E-ticaret
Sitesi, Mikro Web Sitesi
ve Özel Fonksiyona Sahip Web Sitesi olarak sıralanıyor.
İçeriklerine
göre web sitesi çeşitleri de yine site kullanımının
artması paralelinde farklı bir artış sağlarken; kurumsal kimliğe uygun olarak
tasarlanan, zengin içerikli bir site oldukça dikkat çekiyor…
Beklenti uyumlu siteler ise şöyle adlandırılıyorlar: Arama Motoru, Belgelik (arşiv), Bilgi, Blog (blogger,weblog), Devlet (kamu), Sayısal Kütüphane,
Dini, Dizin (konularına ve kategorilerine göre sıralanmış web
sitelerini tek bir site içerisinde kullanıcılara sunan), Dosya Paylaşım, Bankacılık (e-bankacılık),
E-Ticaret, E-Bilet, Emlak, Galeri, Eleştiri, Forum, Geliştirme
(yazılım geliştirme, web tasarımı gibi teknik içerikli ),Haber, İkiz (mirror-orijinal sitedeki kaynağı daha yakın siteden
daha hızlı indirme olanağı sunan), İndirme(download), İşletme
(kurum), Kariyer, Kişisel ana sayfa (kişisel bilgi
verme amaçlı) Kritik (gripe site),Güldürü (mizah), Müzisyen, Oyun, Pornografik, Portal (internet
portalı; kullanıcılara çekici hizmetler, bilgiler, link adresleri, arama
motorları vb. sunar), Rehber (çeşitli
içeriği kategorilere ve alt kategorilere ayırmış rehberler), Siyasi,Topluluk (Community),Veritabanı (arama yapmak ve
belirli veritabanı içeriğini görüntülemek amacıyla kullanılan) Viki (ortak bir çalışmaya dayanan, birçok yazarın
katkısıyla oluşmuş; örnek Wikipedia), Yemleme sitesi (Phishing-yasal
bir kuruluş görüntüsü altında kullanıcılara sahte elektronik mesajlar yollayıp,
daha sonra çalıntı kimlik olarak kullanma amacıyla kişisel özel bilgileri
toplama), Sohbet,Toplumsal yaşam (city guide), Sohbet, Elektronik Hareket (transaction-ödemelerin elektronik para ile
kredi kartı ile ya da banka virmanı ile gerçekleştirildiği internet üzerindeki
finans ve ticaret sitesi), Çevre Düzenleme, Moda, Sosyal Paylaşım (Facebook, İnstagram,
Twitter gibi) ve Diğer Site Çeşitleri (bazı siteler birkaç site çeşidi
tanımının içine girer. Bir işletme sitesi, alanıyla ilgili araştırmalar,
istatistikler sunarsa bilgi sitesi haline de gelebilir).
Dünya
ve Türkiye’de site sayısı
Dünyada ve Türkiye’de kaç web sitesi
var? En merak edilen konulardan biri. Dünyada internet sitesi sayısını Netcraft (internet
izleme şirketi), yaptığı
araştırmada ortaya koydu.
Araştırmaya göre, 2014 yılının
haziran ayında dünyada 923.343.984 adet web sitesi varken, bu sayı 2015 yılında
1.468.322.172’e yükselmiş. Web sitesi sayılarının bu kadar yüksek olmasının
nedeni, internet sitesi kurmanın kolay olmasına bağlanıyor. Yapılan
araştırmalar aktif site sayısının, kurulan site sayısının 5’te 1’i olduğunu
gösteriyor.
Türkiye’de 2015 yılında 35 milyon civarı web sitesi bulunurken 8
milyonu aktif site olarak çalışıyor.
Yeni kurulan, ancak işletilemeyen, eski kurulmuş ama terk edilmiş, laf
olsun diye kurulmuş ve yeterli içeriğe sahip olmayan siteler yüzünden; gün
geçtikçe internet çöplüğe dönüyor ve bu işin sonu ne olur? Belli değil. Bir
gün sistem doygunluğa ulaşıp eğer çökerse; bir kaosa yol açabileceği aşikar.
Ancak, sanırım büyük ve uluslar arası çaptaki teknoloji firmaları bu konu
üzerinde seslendirmeseler de kafa yoruyordur.
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de marka
haline gelen elektronik ticaret (e-ticaret) siteleri ise yükselişini
hızla sürdürüyor. Sayıları her geçen gün artan bu siteler, e-ticareti güvenli bir platforma oturtmak için
çalışırken; emekleme halindeki sitelerin de yolunu açıyor.
Türkiye’de faaliyet gösteren e-ticaret altyapı sağlayıcısı IdeaSoft’un gerçekleştirdiği Pazar araştırmasına göre, ülkemizde
e-ticaret paket yazılımlarını kullanarak e-ticaret yapan KOBİ sayısı 2015 yılı haziran ayı itibariyle 11.000’e ulaştı.
Web sitesi zorunluluğu
Gelişen internet, her alanda olduğu gibi
iş dünyasında da öyle gelişmelere neden oldu ki bazı firmalar genel kurullarını
elektronik ortamda yapar hale geldi.
Yürürlükte olan yeni Ticaret Kanunu;
günün ihtihaçları doğrultusunda firmalara web sitesi kurma zorunluluğu getirdi...
Sermaye şirketlerine ilişkin internet sitesi hazırlanması
zorunluluğu 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 1524. Maddesinde tanımlanıyor.
Bir şirketin internet sitesi kurma zorunluluğuna tabi
olması için en temel şart; şirketin bağımsız denetime tabi olması.
Kanunda detaylı olarak
bahsedilen web sitesi zorunluluğu şirketlerin ortaklarına ve diğer kurumlara
karşı şeffaf olmasını amaçlıyor. Zorunlu web sitesi: Şirketin tüm resmi
bilgilerinin yayınlanması gereken bir web sitesi.
Yorumlar
Yorum Gönder