Web Sitelerinin Dayanılmaz Yükselişi


Bilgisayarlarımıza, akıllı telefonlarımıza, tabletlerimize, oyun konsollarımıza ve hatta televizyonlarımıza giren web siteleri adeta internet dünyasının en vazgeçilmez sıcacık odaları gibi… 

Her tıkladığımızda içerisine girdiğimiz favori sitelerimizde kendi evimizdeymiş hissine kapılırken; aradığımızı bulmuş olmanın rahatlığı ayrı bir konfor yaşatıyor.
1990 yılında ilk web tarayıcısının yayınlanmasından bu yana 27 yıl geride kaldı ve bu yıllar içerisinde hem internet ağı hem de web siteleri inanılmaz bir yükselişe geçti.  

1991 yılında İngiliz Tim Berners Lee’nin geliştirdiği “HTML” dili ile yayınlanan ilk web sitesi ( http://info.cern.ch/ ), bugünkü sitelerin temelini atmış oldu.  
Artık günümüzde tamamı kullanıcıya hitap eden, istenilen resim, yazı, video, animasyon gibi pek çok içeriği barındıran web siteleri zamanla tasarım harikasına dönüştü.

Artan kullanıma bağlı olarak kamu kurumlarının firmaların ve kişilerin web taleplerini karşılamak üzere  web tasarımı inanılmaz şekilde çeşitlendi. Öyle ki ‘web tasarımı’ yarışmaları bile düzenlenir oldu.
İhtiyaçlara bağlı olarak beklentileri karşılayacak biçimde web sitesi çeşitleri inanılmaz oranda artarken; her yeni gün oluşan yeni ihtiyaçlar, siteleri sürekli geliştirdi…

Programlama diline göre web sitesi çeşitleri: Statik Web Sitesi, Dinamik Web Sitesi, İçeriğine Göre Web Sitesi, Hazır Web Sitesi, Kurumsal Web Sitesi, E-ticaret Sitesi, Mikro Web Sitesi ve Özel Fonksiyona Sahip Web Sitesi olarak sıralanıyor.

İçeriklerine göre web sitesi çeşitleri de yine site kullanımının artması paralelinde farklı bir artış sağlarken; kurumsal kimliğe uygun olarak tasarlanan, zengin içerikli bir site oldukça dikkat çekiyor…

Beklenti uyumlu siteler ise şöyle adlandırılıyorlar: Arama Motoru, Belgelik (arşiv), Bilgi, Blog (blogger,weblog), Devlet (kamu), Sayısal Kütüphane, Dini, Dizin (konularına ve kategorilerine göre sıralanmış web sitelerini tek bir site içerisinde kullanıcılara sunan), Dosya Paylaşım, Bankacılık (e-bankacılık), E-Ticaret, E-Bilet, Emlak, Galeri, Eleştiri, Forum, Geliştirme (yazılım geliştirme, web tasarımı gibi teknik içerikli ),Haber, İkiz (mirror-orijinal sitedeki kaynağı daha yakın siteden daha hızlı indirme olanağı sunan), İndirme(download), İşletme (kurum), Kariyer, Kişisel ana sayfa (kişisel bilgi verme amaçlı) Kritik (gripe site),Güldürü (mizah), Müzisyen, Oyun, Pornografik, Portal (internet portalı; kullanıcılara çekici hizmetler, bilgiler, link adresleri, arama motorları vb. sunar), Rehber (çeşitli içeriği kategorilere ve alt kategorilere ayırmış rehberler), Siyasi,Topluluk (Community),Veritabanı (arama yapmak ve belirli veritabanı içeriğini görüntülemek amacıyla kullanılan) Viki (ortak bir çalışmaya dayanan, birçok yazarın katkısıyla oluşmuş; örnek Wikipedia), Yemleme sitesi (Phishing-yasal bir kuruluş görüntüsü altında kullanıcılara sahte elektronik mesajlar yollayıp, daha sonra çalıntı kimlik olarak kullanma amacıyla kişisel özel bilgileri toplama), Sohbet,Toplumsal yaşam (city guide), Sohbet, Elektronik Hareket (transaction-ödemelerin elektronik para ile kredi kartı ile ya da banka virmanı ile gerçekleştirildiği internet üzerindeki finans ve ticaret sitesi), Çevre Düzenleme, Moda, Sosyal Paylaşım (Facebook, İnstagram, Twitter gibi) ve Diğer Site Çeşitleri (bazı siteler birkaç site çeşidi tanımının içine girer. Bir işletme sitesi, alanıyla ilgili araştırmalar, istatistikler sunarsa bilgi sitesi haline de gelebilir).

Dünya ve Türkiye’de site sayısı

Dünyada ve Türkiye’de kaç web sitesi var? En merak edilen konulardan biri. Dünyada internet sitesi sayısını Netcraft (internet izleme şirketi), yaptığı araştırmada ortaya koydu.

Araştırmaya göre, 2014 yılının haziran ayında dünyada 923.343.984 adet web sitesi varken, bu sayı 2015 yılında 1.468.322.172’e yükselmiş. Web sitesi sayılarının bu kadar yüksek olmasının nedeni, internet sitesi kurmanın kolay olmasına bağlanıyor. Yapılan araştırmalar aktif site sayısının, kurulan site sayısının 5’te 1’i olduğunu gösteriyor. 

Türkiye’de 2015 yılında 35 milyon civarı web sitesi bulunurken 8 milyonu aktif site olarak çalışıyor.
Yeni kurulan, ancak işletilemeyen, eski kurulmuş ama terk edilmiş, laf olsun diye kurulmuş ve yeterli içeriğe sahip olmayan siteler yüzünden; gün geçtikçe internet çöplüğe dönüyor ve bu işin sonu ne olur? Belli değil. Bir gün sistem doygunluğa ulaşıp eğer çökerse; bir kaosa yol açabileceği aşikar. Ancak, sanırım büyük ve uluslar arası çaptaki teknoloji firmaları bu konu üzerinde seslendirmeseler de kafa yoruyordur.

Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de marka haline gelen elektronik ticaret (e-ticaret) siteleri ise yükselişini hızla sürdürüyor. Sayıları her geçen gün artan bu siteler, e-ticareti güvenli bir platforma oturtmak için çalışırken; emekleme halindeki sitelerin de yolunu açıyor.
Türkiye’de faaliyet gösteren e-ticaret altyapı sağlayıcısı IdeaSoft’un gerçekleştirdiği Pazar araştırmasına göre, ülkemizde e-ticaret paket yazılımlarını kullanarak e-ticaret yapan KOBİ sayısı 2015 yılı haziran ayı itibariyle 11.000’e ulaştı. 

Web sitesi zorunluluğu

Gelişen internet, her alanda olduğu gibi iş dünyasında da öyle gelişmelere neden oldu ki bazı firmalar genel kurullarını elektronik ortamda yapar hale geldi.
Yürürlükte olan yeni Ticaret Kanunu; günün ihtihaçları doğrultusunda firmalara web sitesi kurma zorunluluğu getirdi... 

Sermaye şirketlerine ilişkin internet sitesi hazırlanması zorunluluğu 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 1524. Maddesinde tanımlanıyor.
Bir şirketin internet sitesi kurma zorunluluğuna tabi olması için en temel şart; şirketin bağımsız denetime tabi olması.
Kanunda detaylı olarak bahsedilen web sitesi zorunluluğu şirketlerin ortaklarına ve diğer kurumlara karşı şeffaf olmasını amaçlıyor. Zorunlu web sitesi: Şirketin tüm resmi bilgilerinin yayınlanması gereken bir web sitesi. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Dijitalleşmenin Ekonomiye Etkisi

Tarım Bilgi Sistemleri

Güvenlik İçin ‘Elektronik Kimlik’