Türkçe Uzaktan Daha da Güzel


Son yıllarda eğitim, seyahat, savaş ve benzeri sebeplerle Türkiye’ye gelenlerin sayısındaki artış ve yurt dışında Türkçe öğrenmeye yönelik oluşan talepler; Türk işverenleriyle iletişime geçmek isteyen kurum ve kuruluşlar; geniş kitlelere yönelik Türkçe öğrenme programlarının geliştirilmesine neden oldu.

Yurt içi ve yurt dışında Türklere ve Türkiye'ye ilgi duyan, Türk dili ve kültürünü öğrenmek isteyenlere yönelik çok sayıda Türkçe öğrenme projesi uygulamaya geçirildi. Bu projelerin en önemlilerinden birisi de Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin yürüttüğü ve TÜBİTAK tarafından da desteklenen yabancılara uzaktan eğitimle Türkçe öğretmeyi amaçlayan “Türkçe Öğreniyorum” projesi. Proje, yaklaşık bir yıldır internet ortamında dünyanın kullanımına ücretsiz olarak sunuluyor.

Diğer adıyla “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Farklılaştırılmış Uzaktan Öğretimi” projesi çalışmaları Yaşar Üniversitesi Açık ve Uzaktan Öğrenme Merkezi’nde gerçekleştiriliyor. Herkes için aynı yöntemin uygulanmadığı projeyle, Türkçe öğrenmek isteyen bireyin mensup olduğu dil ailesi, yaşadığı coğrafya, içinde bulunduğu sosyal kültür, Türkçe ve Türk kültürüne olan aşinalığına göre kişilere özel bir öğrenme sistemi geliştiriliyor.  
İçerikleri, Yunus Emre Enstitüsü ve TÖMER’lerin içerikleri ile uyumlu olan “Türkçe öğreniyorum” sisteminde 53 bölüm, kurallar ve kelime sözlükleri, forum, sanal toplantı uygulaması bulunuyor. Her bölümde, ders anlatım videosu, gerçek yaşamla konuyu ilişkilendiren drama videosu, dinleme, yazma, telaffuz ve okuma etkinlikleri, değerlendirme bölümlerinin yanı sıra oyunlar da yer alıyor. Sistemde, İngilizce, Fransızca, Rusça ve Arapça dil desteği sunuluyor.

“Türkçe Öğreniyorum” sistemi, son 3 ay içinde 120 farklı ülkeden 23 bin116 kişi tarafından ziyaret edildi. Sistem, kayıtlı 6 bin 684 kullanıcı, 53 modül içindeki kitaplar, konu anlatım videoları, dramalar, okuma-dinleme-yazma-telaffuz etkinlikleri, oyunlar, kısa sınav ve değerlendirmeler olmak üzere 505 bin 254 sayfa görüntülemesine ulaştı. Siteyi, günlük ortalama 75-125 arasında kullanıcı düzenli olarak ziyaret ederken, katılımcıların yüzde 32’si kadın ve yüzde 68’i de erkek.

Türkiye’de yaşayan yabancıların dışında, düzenli olarak sistemi takip eden kullanıcılar: Kuzey Afrika (Mısır, Libya, Tunus, Cezayir ve Fas), Ortadoğu (Suriye, Irak, Katar, Ürdün, İsrail, Lübnan, İran, Filistin, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Umman, Kuveyt, Bahreyn) ve Amerika, Kanada, İngiltere, Hollanda, Almanya, İspanya ve Yunanistan’dan.

Yabancılara Uzaktan Türkçe Öğretim Sistemi Projesi’nin Ekim 2018’de tamamlanması planlanıyor.

Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi

Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi özellikle 2000'li yıllardan sonra yeni bir alan olarak karşımıza çıkarken, Özellikle Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı’nın (TİKA)Türkçe ile ilgili çalışmalarını Yurtdışı Türkler Başkanlığı’na devretmesi ve Ankara’da Yunus Emre Enstitüsü'nün kurulmasıyla birlikte Türkçe dünya çapında öğretilen diller arasında yer almaya başladı.

Uzaktan Türkçe projesi

Yunus Emre Enstitüsü'nün 'Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı' açıldı. Portal, Türkçe öğrenmek isteyenlere daha kolay ulaşım sağlıyor.

Türkiye'yi, Türk kültürünü, sanatını, tarihini ve edebiyatını tanıtmanın yanı sıra Türkçe öğretimi faaliyetleri yürüten Yunus Emre Enstitüsü, 40 ülkede 50 kültür merkezi ve yüze yakın irtibat noktasıyla dünya genelinde önemli bir kitleye ulaşıyor.  

Kalkınma Bakanlığı’nın 10. Kalkınma Planı'nda da yer alan "Uzaktan Türkçe” projesi, günümüzün teknolojik imkanlarını kullanarak Türkçe öğretmeyi hedefliyor. Proje ile Türkçe öğrenmek isteyenlerin karşılaştıkları zaman ve mekan problemi ortadan kalkacak ve kişi istediği zaman, istediği yerde Türkçe öğrenebilecek.

AR-GE çalışmaları bir yıl süren projeye başlanmadan önce, alandaki eksikliklerin ve ihtiyaçların belirlenmesi amacıyla çeşitli çalıştaylar düzenlendi. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanındaki uzmanlardan oluşan bir ekip, bir yıl boyunca mevcut dil öğretim sistemlerini inceledi ve bir yol haritası belirledi. Öğretimin teknolojik cihazlar üzerinden gerçekleştirilebilmesi için dil uzmanlarının yanı sıra, eğitim teknologları ve yazılım uzmanlarıyla birlikte çalışıldı. Ekip, yabancı bir dilin öğretiminde gerçekleştirilmesi gereken tüm aşamalar için farklı şablonlar ve etkinlikler hazırladı.

Yabancı dil öğretiminde dört temel beceri olarak kabul edilen okuma, dinleme, konuşma ve yazmaya yönelik 63 farklı etkinlik şablonu barındıran Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı, kullanıcılarına eğlenerek Türkçe öğrenme imkânı sunuyor.

Türkçe öğrenmek isteyen kullanıcılara farklı üyelik seçenekleri sunan Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında tecrübeli uzmanlar aracılığıyla dil öğretim sürecini destekliyor. Kullanıcı dilediği takdirde, kendisine bir eğitimci atanıyor ve herhangi bir aşamada karşılaştığı sorunları kendisine iletebiliyor. Eğitimciler, kullanıcıların öğrenme faaliyetlerini takip ederek onlara geri bildirimlerde bulunuyor. Ayrıca, açık uçlu yazma ve konuşma etkinliklerinin değerlendirilmesi de kullanıcıya atanan eğitimciler tarafından yapılıyor.

Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı, kullanıcılara elde ettikleri puanlar ve deneyimler doğrultusunda rütbelerini yükselten bir sistem sunuyor. Kullanıcılar, kazandıkları bu rütbeleri sosyal medya ortamlarında paylaşarak arkadaşlarını Türkçe öğrenmeye davet edebiliyor. Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı'nın tüm etkinlikleri, hem bilgisayarlarda hem de mobil cihazlarda rahatlıkla kullanılabiliyor.

İnternet sitesi ve mobil uygulama aracılığı ile yurt içi ve yurt dışında Türkçe öğrenmek, dil bilgisini geliştirmek ve kelime hazinesini zenginleştirmek isteyen kişilerin kullanımına uygun olarak hazırlanan portal, öğrencilerin yanı sıra öğretmenler için de yardımcı bir ders araç gereci işlevi görüyor.

Ana-Dil: Türkçe projesi

Anadolu Üniversitesi'nin (AÜ) "Ana-Dil: Türkçe” projesi, her yıl Türkiye'ye öğrenim görmek amacıyla gelen yaklaşık 90 bin yabancı uyruklu öğrenci, ülkedeki yaklaşık 3.1 milyon sığınmacı, Türk devletlerinde yaşayan veya yurt dışındaki Türkler ile Türk kültürünü öğrenmek isteyenlerin hizmetine sunuluyor. Proje, Türkçe öğreniminde yeni bir sayfa açıyor. 

Günümüzün öğretim teknolojilerini kullanarak yer ve zamandan bağımsız, katılımcılara kendi öğrenme hızlarında ve eğlenerek uzaktan Türkçe öğrenme fırsatı sağlayan proje, ayrıca yabancılara Türkçe öğreten öğreticiler için de farklı öğrenme malzemeleri ile zenginleştirilmiş bir ortam sağlıyor.

Eğlenerek Türkçe öğrenimine hizmet etmek amacıyla "e-dersler, video dersler, ses dosyaları ve metinler, oyun" gibi öğrenme araçları geliştirilen öğrenme ortamı, katılımcının kendi kontrolünde ve öğrenme hızında çalışabilmesine olanak tanıyor.

Proje, herkes tarafından kullanılabilecek sade ve basit bir arayüzle tasarlandı.

Türkçe Öğretimi projesi

Suriye’deki savaş nedeniyle Türkiye’ye göç edenlerin toplumsal uyumunu güçleştiren kültürel farklılıkların aşılması için Türkçe öğrenmeleri gerekiyor. Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB) bu ihtiyaçtan hareketle UNICEF, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) ve Gaziantep Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi (GAÜN TÖMER) işbirliğinde kamplarda “Suriyeli Misafir Öğrencilere Türkçe Öğretimi” projesi adıyla Türkçe kursları düzenledi.

Oynuyorum, Oynuyorum Türkçe Öğreniyorum

Türkçe öğrenme amaçlı bir diğer proje de, "Oynuyorum,oynuyorum Türkçe öğreniyorum!" projesi. Proje, Türkçe dersini daha eğlenceli hale getiriyor ve aynı zamanda da öğrenmeyi kolaylaştırıyor.

Öte yandan Adım Adım Türkçe Öğreniyorum projesi ise uzun zamandır uygulamada olan bir proje. Proje, yurt içi ve yurt dışında Türklere ve Türkiye'ye ilgi duyan, Türk dili ve kültürünü öğrenmek isteyenlere yönelik hazırlanmış.

 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları