Türkçe Uzaktan Daha da Güzel
Son yıllarda eğitim, seyahat, savaş
ve benzeri sebeplerle Türkiye’ye gelenlerin sayısındaki artış ve yurt dışında
Türkçe öğrenmeye yönelik oluşan talepler; Türk işverenleriyle iletişime
geçmek isteyen kurum ve kuruluşlar; geniş
kitlelere yönelik Türkçe öğrenme programlarının geliştirilmesine neden oldu.
Yurt içi ve yurt dışında Türklere ve Türkiye'ye ilgi
duyan, Türk dili ve kültürünü öğrenmek isteyenlere yönelik çok sayıda Türkçe
öğrenme projesi uygulamaya geçirildi. Bu projelerin en önemlilerinden birisi de
Yaşar Üniversitesi İletişim Fakültesi’nin yürüttüğü ve TÜBİTAK tarafından da
desteklenen yabancılara uzaktan eğitimle Türkçe öğretmeyi amaçlayan “Türkçe Öğreniyorum”
projesi. Proje, yaklaşık bir yıldır internet ortamında dünyanın kullanımına
ücretsiz olarak sunuluyor.
Diğer adıyla “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Farklılaştırılmış
Uzaktan Öğretimi” projesi çalışmaları Yaşar Üniversitesi Açık ve Uzaktan
Öğrenme Merkezi’nde gerçekleştiriliyor. Herkes için aynı yöntemin uygulanmadığı
projeyle, Türkçe öğrenmek isteyen bireyin mensup olduğu dil ailesi, yaşadığı
coğrafya, içinde bulunduğu sosyal kültür, Türkçe ve Türk kültürüne olan
aşinalığına göre kişilere özel bir öğrenme sistemi geliştiriliyor.
İçerikleri, Yunus Emre Enstitüsü ve TÖMER’lerin
içerikleri ile uyumlu olan “Türkçe öğreniyorum” sisteminde 53 bölüm, kurallar
ve kelime sözlükleri, forum, sanal toplantı uygulaması bulunuyor. Her bölümde,
ders anlatım videosu, gerçek yaşamla konuyu ilişkilendiren drama videosu,
dinleme, yazma, telaffuz ve okuma etkinlikleri, değerlendirme bölümlerinin yanı
sıra oyunlar da yer alıyor. Sistemde, İngilizce, Fransızca, Rusça ve Arapça dil
desteği sunuluyor.
“Türkçe Öğreniyorum” sistemi, son
3 ay içinde 120 farklı ülkeden 23 bin116 kişi tarafından ziyaret edildi. Sistem,
kayıtlı 6 bin 684 kullanıcı, 53 modül içindeki kitaplar, konu anlatım
videoları, dramalar, okuma-dinleme-yazma-telaffuz etkinlikleri, oyunlar, kısa
sınav ve değerlendirmeler olmak üzere 505 bin 254 sayfa görüntülemesine ulaştı.
Siteyi, günlük ortalama 75-125 arasında kullanıcı düzenli olarak ziyaret
ederken, katılımcıların yüzde 32’si kadın ve yüzde 68’i de erkek.
Türkiye’de yaşayan yabancıların
dışında, düzenli olarak sistemi takip eden kullanıcılar: Kuzey Afrika (Mısır,
Libya, Tunus, Cezayir ve Fas), Ortadoğu (Suriye, Irak, Katar, Ürdün, İsrail,
Lübnan, İran, Filistin, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Umman,
Kuveyt, Bahreyn) ve Amerika, Kanada, İngiltere, Hollanda, Almanya, İspanya ve
Yunanistan’dan.
Yabancılara Uzaktan
Türkçe Öğretim Sistemi Projesi’nin Ekim
2018’de tamamlanması planlanıyor.
Türkçenin
yabancı dil olarak öğretimi
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi özellikle 2000'li
yıllardan sonra yeni bir alan olarak karşımıza çıkarken, Özellikle Türk
İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı’nın (TİKA)Türkçe ile ilgili
çalışmalarını Yurtdışı Türkler Başkanlığı’na devretmesi ve Ankara’da Yunus Emre
Enstitüsü'nün kurulmasıyla birlikte Türkçe dünya çapında öğretilen diller arasında
yer almaya başladı.
Uzaktan
Türkçe projesi
Yunus Emre Enstitüsü'nün 'Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı'
açıldı. Portal, Türkçe öğrenmek isteyenlere daha kolay ulaşım sağlıyor.
Türkiye'yi, Türk kültürünü, sanatını, tarihini ve
edebiyatını tanıtmanın yanı sıra Türkçe öğretimi faaliyetleri yürüten Yunus
Emre Enstitüsü, 40 ülkede 50 kültür merkezi ve yüze yakın irtibat noktasıyla
dünya genelinde önemli bir kitleye ulaşıyor.
Kalkınma Bakanlığı’nın 10. Kalkınma Planı'nda da yer alan
"Uzaktan Türkçe” projesi, günümüzün teknolojik imkanlarını kullanarak Türkçe
öğretmeyi hedefliyor. Proje ile Türkçe öğrenmek isteyenlerin karşılaştıkları zaman
ve mekan problemi ortadan kalkacak ve kişi istediği zaman, istediği yerde
Türkçe öğrenebilecek.
AR-GE çalışmaları bir yıl süren projeye başlanmadan önce,
alandaki eksikliklerin ve ihtiyaçların belirlenmesi amacıyla çeşitli
çalıştaylar düzenlendi. Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanındaki
uzmanlardan oluşan bir ekip, bir yıl boyunca mevcut dil öğretim sistemlerini
inceledi ve bir yol haritası belirledi. Öğretimin teknolojik cihazlar üzerinden
gerçekleştirilebilmesi için dil uzmanlarının yanı sıra, eğitim teknologları ve
yazılım uzmanlarıyla birlikte çalışıldı. Ekip, yabancı bir dilin öğretiminde
gerçekleştirilmesi gereken tüm aşamalar için farklı şablonlar ve etkinlikler
hazırladı.
Yabancı dil öğretiminde dört temel beceri olarak kabul
edilen okuma, dinleme, konuşma ve yazmaya yönelik 63 farklı etkinlik şablonu
barındıran Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı, kullanıcılarına eğlenerek Türkçe
öğrenme imkânı sunuyor.
Türkçe öğrenmek isteyen kullanıcılara farklı üyelik
seçenekleri sunan Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı, yabancı dil olarak Türkçe
öğretimi alanında tecrübeli uzmanlar aracılığıyla dil öğretim sürecini
destekliyor. Kullanıcı dilediği takdirde, kendisine bir eğitimci atanıyor ve
herhangi bir aşamada karşılaştığı sorunları kendisine iletebiliyor.
Eğitimciler, kullanıcıların öğrenme faaliyetlerini takip ederek onlara geri
bildirimlerde bulunuyor. Ayrıca, açık uçlu yazma ve konuşma etkinliklerinin
değerlendirilmesi de kullanıcıya atanan eğitimciler tarafından yapılıyor.
Uzaktan Türkçe Öğretim Portalı, kullanıcılara elde
ettikleri puanlar ve deneyimler doğrultusunda rütbelerini yükselten bir sistem
sunuyor. Kullanıcılar, kazandıkları bu rütbeleri sosyal medya ortamlarında
paylaşarak arkadaşlarını Türkçe öğrenmeye davet edebiliyor. Uzaktan Türkçe
Öğretim Portalı'nın tüm etkinlikleri, hem bilgisayarlarda hem de mobil cihazlarda
rahatlıkla kullanılabiliyor.
İnternet sitesi ve mobil uygulama aracılığı ile yurt içi
ve yurt dışında Türkçe öğrenmek, dil bilgisini geliştirmek ve kelime hazinesini
zenginleştirmek isteyen kişilerin kullanımına uygun olarak hazırlanan portal,
öğrencilerin yanı sıra öğretmenler için de yardımcı bir ders araç gereci
işlevi görüyor.
Ana-Dil:
Türkçe projesi
Anadolu Üniversitesi'nin (AÜ) "Ana-Dil: Türkçe”
projesi, her yıl Türkiye'ye öğrenim görmek amacıyla gelen yaklaşık 90 bin yabancı
uyruklu öğrenci, ülkedeki yaklaşık 3.1 milyon sığınmacı, Türk devletlerinde
yaşayan veya yurt dışındaki Türkler ile Türk kültürünü öğrenmek isteyenlerin
hizmetine sunuluyor. Proje, Türkçe öğreniminde yeni bir sayfa açıyor.
Günümüzün öğretim teknolojilerini kullanarak yer ve zamandan bağımsız,
katılımcılara kendi öğrenme hızlarında ve eğlenerek uzaktan Türkçe öğrenme
fırsatı sağlayan proje, ayrıca
yabancılara Türkçe öğreten öğreticiler için de farklı öğrenme malzemeleri ile
zenginleştirilmiş bir ortam sağlıyor.
Eğlenerek Türkçe öğrenimine hizmet etmek amacıyla "e-dersler, video dersler, ses dosyaları ve metinler, oyun"
gibi öğrenme araçları geliştirilen öğrenme ortamı, katılımcının kendi
kontrolünde ve öğrenme hızında çalışabilmesine olanak tanıyor.
Proje, herkes tarafından kullanılabilecek sade ve basit bir arayüzle tasarlandı.
Türkçe
Öğretimi projesi
Suriye’deki savaş nedeniyle Türkiye’ye göç edenlerin toplumsal
uyumunu güçleştiren kültürel farklılıkların aşılması için Türkçe öğrenmeleri
gerekiyor. Yurt Dışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı (YTB) bu
ihtiyaçtan hareketle UNICEF, Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı (AFAD) ve
Gaziantep Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi (GAÜN TÖMER) işbirliğinde
kamplarda “Suriyeli Misafir Öğrencilere Türkçe Öğretimi” projesi adıyla Türkçe
kursları düzenledi.
Oynuyorum, Oynuyorum Türkçe Öğreniyorum
Türkçe öğrenme amaçlı bir
diğer proje de, "Oynuyorum,oynuyorum Türkçe öğreniyorum!" projesi. Proje,
Türkçe dersini daha eğlenceli hale getiriyor ve aynı zamanda da öğrenmeyi
kolaylaştırıyor.
Öte yandan Adım Adım Türkçe Öğreniyorum projesi ise uzun
zamandır uygulamada olan bir proje. Proje, yurt içi ve yurt dışında Türklere ve
Türkiye'ye ilgi duyan, Türk dili ve kültürünü öğrenmek isteyenlere yönelik
hazırlanmış.
Yorumlar
Yorum Gönder