Müzik Sektörünün Geleceği…



Küresel müzik endüstrisi hiç olmadığı kadar ciddi ve hızlı bir değişimden geçiyor. Teknolojik gelişmeler müziği alışılagelmiş kanallar dışına taşıyor; internet, akıllı cep telefonları ve dijital müzik çalarlar kullanıcı ve dinleyicileri radyo ve televizyon gibi ortamların dışına çıkarıyor.
Müzik endüstrisinde internet devri; müziğin sesini epey kısarken; konunun düşünenleri dahi müziğin geleceğini merak ediyor… Yeni olasılıklar ne olur; kimler nasıl yoluna devam eder; bu noktada eğitim ve yetenek belirleyici olur gibi görülüyor.

Geleceğin müziği hangi tip sanatçının tutunabileceği ve ne tip içerik üretilmesi gerektiğini sorgulamak zorunda…Popüler olmak, özel yaşam reklamlarıyla prim yapmak; eski düşünce kalıpları. Sinema ve müzik sektörünün içinde bulunduğu kısır döngüden kurtarılmasının yolu yeni olasılıkları düşünmede saklı…Kimileri de "Gelecek sanal gerçeklikte ama...Online müziğin global liderleri de müziği yönetmek ve yeni yetenekler keşfetmek istiyorlar” diyor.  

Son yıllarda internetten müzik dinleme, sanatçısından ve yorumcusundan dinleyicisine müzik dünyasını baştan aşağı değiştiriyor. Dinleyiciler, müzik platformları yaygınlaşmaya başladığından beri albüm almak yerine tek tek beğendikleri şarkıları dinlemeyi tercih ediyor. Albüm satışları bundan olumsuz etkileniyor. Müzik yapmanın ucuzlaması kaliteyi de haliyle düşürüyor.

Platformlar, yapımcıları da dinleyicileri de yeni yorumcular keşfetmeye teşvik ediyor. Dijital ortamın, kullanıcıların yasadışı tüketimini artırdığı iddia edilirken; müzik yapımcıları bir yandan korsan sitelere karşı hukuk savaşı veriyor diğer yandan da internet ortamında yasal siteler oluşturulmasını teşvik ediyor. Müzik dinlemenin bir başka faydası, piyasayı giderek daha küresel hale getirmesi. Spotify, Apple gibi büyük oyuncuların coğrafi yayılımı devam ederken, yerel dinleme hizmetleri de küresel büyümeyi besliyor. Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da Anghami, Hindistan’da Saavn ve Gaana, Japonya’da Line, AWA ve KKBox, Güneydoğu Asya’da KKBox, Rusya’da UMA Music, Çin’de Tencent hizmet veriyor.

Emeklerin adil karşılığının alınması

Bağlantılı Hak Sahibi Fonogram Yapımcıları Meslek Birliği’nin (MÜ-YAP) web sitesinde yer alan; dünyadaki müzik yapımcılarını en yaygın biçimde temsil eden Uluslararası Fonogram Endüstrisi Federasyonu’nun (IFPI) “Endüstrinin Yıllık Durumu 2017” raporunda müzik yaratıcılarının ve yatırımcılarının emeklerinin adil karşılığını almasının önceliğinin altı çiziliyor. Raporda, müziğin
hak ettiği değeri alması; böylece sanatçıların ve eserlerinin sağlıklı gelişim göstermesi için bütün camianın el ele vermesinin önemine işaret ediliyor.  

Dijital pazarın büyümesi halinde sanatçılara ödenen ücretler de, yeni müzikler yaratmak için gereken yatırımlar da artacak, bu aynı zamanda dijital yeniliklere güç verecek. Pazarın gelişmeye devam edebilmesi için, müziğin değerini güvence altına almak ve yaratıcılığı ödüllendirmek adına daha fazlasının yapılması gerekiyor. Sanatçılar ve yaratıcılar bir yandan da küresel “kayıp değer" meselesini gündeme taşıyor; bu küresel bir sorun olduğu için dünyanın her yerinde yasama çözümlerine ihtiyaç duyuluyor.

Dijital Binyıl Telif Hakkı Yasası

Endüstrinin Yıllık Durumu Raporu’nda ayrıca şu tespit yer alıyor: “Bugün şarkı yazarları ve albüm
sanatçılarının önündeki en büyük sorunlardan biri Dijital Binyıl Telif Hakkı Yasası. Bu yasanın hazırlandığı ve kabul edildiği dönem, teknolojik açıdan içinde yaşadığımız çağın çok gerisinde
kalmış durumda. Bu yasa sayesinde büyük teknoloji şirketleri tarih boyunca kaydedilmiş neredeyse her şarkıyı tüketicilerin cep telefonlarında taşıması gibi bir kolaylık sağlayarak muazzam karlar elde edip büyüdüler. Müzik tüketimi patlama yaşarken, şarkı yazarları ve dijital dünya müzik endüstrisinin önünde yeni bir bilgi çağı açtı. Plak şirketleri küresel çapta yüksek performanslı sistemlere yaptıkları yatırımlarla, mağazalara verileri gönderip, ayrıntılı satış ve kullanım davranışı raporları alabiliyorlar. Endüstri bu bilgileri analiz edecek becerileri ve altyapıyı geliştirdi, böylece dünya sanatçıların gelirleri dibe vurdu.”

Dijital alanda korsanlık

MÜ-YAP’ın Dijital Alanda Korsanlık Raporu’nda ise dijital alandaki gelişmelerle birlikte korsanlıkta fiziki alandan dijital alana geçişten söz ediliyor.
İnternetin yaygınlaşması ve geniş bant kullanımının artmasıyla birlikte müziğe kolay yoldan ve ücretsiz erişim olanakları arttı. Sektör uzunca bir dönem internet üzerinden izinsiz dosya paylaşımları ve müzik indirmelerle mücadele etti. Gelir kayıpları ortadan kaldırılmaya çalışıldı. Bu bağlamda endüstrinin ve tüketicinin eğitimine yönelik girişimler, tüketiciler için yasal internet sitelerinin çeşitliliğinin artırılması ve hukuk davalarıyla yasal olmayan paylaşım sitelerine erişimin engellenmesi veya sitelerin kapatılması yönünde çalışmalar yürütüldü.
Dijital korsanla mücadele için yasal düzenlemelerin yanında ayrıca; web sitelerinin bloke edilmesi, korsan web sitelerine ilişkin ödeme seçeneklerinin kısıtlanması, korsan sitelere reklam verilmemesi, arama motorlarında herhangi bir müziğin veya kaydın aranması halinde arama seçenekleri arasında korsan web sitelerin çıkmaması yollarına başvuruldu.  



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Veri Depolamanın Geleceği

Sanal Dünyanın Bilgi Avcıları