e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı
Danıştay 10’uncu Dairesi, e-Ticaret Yönetmeliği’nde yürütmenin durdurulması
talebini değerlendirdi ve oy birliğiyle çok sayıda
maddenin yürütmesini durdurdu. Ticaret Bakanlığı tarafından Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı Ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında
Yönetmelik 29
Aralık 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı ve maddelerinin
büyük bir bölümü 1 Ocak
2023’te yürürlüğe girdi.
Elektronik ticaret (e-ticaret) platformlarının büyük bir
bölümünün bu yönetmeliğin bazı maddelerinden olumsuz yönde etkilendikleri
gündeme geldi. Yönetmeliğin yayımlanmasının hemen ardından yürütmenin
durdurulması ve iptali için açılan dava nedeniyle Danıştay 10’uncu Dairesi,
yürütmenin durdurulması talebini değerlendirdi ve oy birliğiyle çok sayıda
maddenin yürütmesini durdurdu. Yönetmeliğin yürütülmesinin tümden iptali hakkında
Anayasa Mahkemesi’ne açılan davanın ise önümüzdeki dönemde sonuçlanması
bekleniyor.
Yönetmeliğin, Bankacılık Kanunu, Sigortacılık Kanunu,
Sermaye Piyasası Kanunu gibi kanunlar kapsamında faaliyette bulunan belirli
kurumların elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ile elektronik ticaret
hizmet sağlayıcılarına ilişkin 2/2 maddesi durduruldu.
Yönetmeliğin, 4/1 maddesinde yer alan (i) ekonomik
bütünlük, (ii) platformlar ve platformlara ilişkin belli parasal eşikler
kapsamında yapılan orta, büyük, çok büyük platform sınıflandırmaları, (iii)
elektronik ticaret hacmi, (iv) satıcılar ve satıcılara ilişkin belli parasal
eşikler kapsamında yapılan orta, büyük, çok büyük platform sınıflandırmaları,
(v) net işlem hacmi ve (vi) toplam satış hasılatı tanımlarının yer aldığı
düzenlemeler de durdurulan maddeler arasında yer alıyor.
Yalnızca çok büyük platformlar açısından getirilen; (i)
ekonomik bütünlüğü içerisinde yer alan finansal kuruluşların kredi verme gibi
hizmetlere ilişkin imkan sağlamasına, (ii) ekonomik bütünlüğü içerisinde yer
alan elektronik para kuruluşlarınca çıkarılan e-paraların kullanılmasına imkan
sağlamasına ve (iii) 6493 sayılı Kanun kapsamında sınırlı ağ istisnası ile
e-para lisansı almadan verebilecekleri hizmetleri sunmasına ilişkin yasak
getiren yönetmeliğin 25’inci maddesi de durduruldu. Durdurulan diğer maddeler ise şunlar:
Platformların satıcıların tanıtıcı bilgilerine ilişkin
gerçekleştirmesi gereken doğrulamaya ilişkin detaylar ve bu doğrulamanın
yapılmaması halinde alınması gereken aksiyonların yer aldığı 6/3 madde,
Yönetmeliğin 10’uncu maddesinde yer alan platformların
hukuka aykırı içerikleri yayımdan kaldırmasına ilişkin düzenleme,
Yönetmeliğin, Fikri ve Sınai Mülkiyet hakkı ihlal
durumlarında, platformlara şikayet başvuruları yapılırken izlenmesi gereken
yöntem ile platformların bu başvuruları değerlendirirken alması gereken
aksiyonların yer aldığı 12’inci maddesi, şikayet başvurularına karşı itiraz
etmek isteyen satıcıların başvuru yöntemlerinin düzenlendiği 13’ünçü maddesi
ile başvurunun nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin 14’üncü maddesi,
Platformların, satıcılar ile imzalayacağı aracılık
sözleşmesinde yer alması gereken asgari unsurların düzenlendiği 15’inci maddesi,
Aracılık sözleşmesi hükümlerinin platformlar tarafından
değiştirilmesi durumunda platformlar tarafından uyulması gereken kural ve
sürelerin düzenlendiği 16’ıncı maddesi,
Platformların sunduğu aracılık hizmetini hangi hallerde
kısıtlayabileceği, askıya alabileceği yahut sonlandırılabileceğine ilişkin
düzenlemelerin ve bu konularda platformların uyması gereken kuralların yer
aldığı 17’inci maddesi,
Platformların kendilerine ait pazaryerlerinde kendi
markalarını taşıyan malları satamayacaklarına, farklı sayfalarda satılması
halinde ise bu sayfalar arasında erişim verilemeyeceğine ilişkin 19’uncu
maddesi,
Bazı eşikleri aşan platformların her sene bir “mevzuata
uygunluk raporu” hazırlaması gerekliliğine ve ilgili rapor içeriğine ilişkin
düzenlemenin yer aldığı 24’üncü maddesi,
Yalnızca çok büyük platformlar açısından getirilen bir
diğer kısıtlama olan posta ve taşımacılık hizmetlerini kendisine ait olmayan
platformlarda sağlayamayacaklarına ilişkin 26’ıncı maddesi,
Ayrıca, yine yalnızca çok büyük platformlar açısından
getirilen, platformların kendi pazaryerleri üzerinden mal ve hizmet ilanlarının
yayımlamasını ve pazaryeri faaliyeti ile ilan faaliyetlerini sağladığı sayfalar
arasında erişim imkanını kısıtlayan 27’inci maddesi
Büyük ve çok büyük Elektronik Ticaret Aracı Hizmet
Sağlayıcı’lar (ETAHS) açısından getirilen reklam harcamalarında getirilen
kısıtlamalar ile, nelerin reklam harcaması olarak kabul edileceğinin
açıklandığı, reklam harcamalarının ETAHS’ler tarafından nasıl yapılması
gerektiğine ilişkin detaylı düzenlemeler içeren 28’inci maddesi
Büyük ve çok büyük ETAHS’lerin, platformdaki alıcılara ve
satıcılara sunabileceği indirimlere ilişkin uyması gereken bütçe kısıtının
detaylarına ve bu bütçeye ne tür indirimlerin dahil edilmesi gerektiğine ilişkin
düzenlemelerin yer aldığı 29’uncu maddesi,
Yönetmeliğin 30’uncu maddesi ile belirli net işlem
hacimlerine sahip ETAHS ve satıcılara getirilen lisans yükümlülüğünün yer
aldığı, lisans başvurusuna ilişkin ETAHS’lerin izlemesi gereken prosedürlerin
ve ödemesi gereken tutarların nasıl hesaplanacağının düzenlendiği 31’inci
maddesi,
Yönetmelik kapsamında getirilen yükümlülüklerin uyum
süreleri, parasal eşiklerin artırımı ve sair detayların düzenlendiği “Çeşitli
hükümler” başlıklı 33’üncü maddesi.
Yorumlar
Yorum Gönder