e-Ticaret Yönetmeliği’ne Danıştay Ayarı

Danıştay 10’uncu Dairesi, e-Ticaret Yönetmeliği’nde yürütmenin durdurulması


talebini değerlendirdi ve oy birliğiyle çok sayıda maddenin yürütmesini durdurdu. Ticaret Bakanlığı tarafından Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı Ve Elektronik Ticaret Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmelik 29 Aralık 2022 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı ve maddelerinin büyük bir bölümü 1 Ocak 2023’te yürürlüğe girdi.

Elektronik ticaret (e-ticaret) platformlarının büyük bir bölümünün bu yönetmeliğin bazı maddelerinden olumsuz yönde etkilendikleri gündeme geldi. Yönetmeliğin yayımlanmasının hemen ardından yürütmenin durdurulması ve iptali için açılan dava nedeniyle Danıştay 10’uncu Dairesi, yürütmenin durdurulması talebini değerlendirdi ve oy birliğiyle çok sayıda maddenin yürütmesini durdurdu. Yönetmeliğin yürütülmesinin tümden iptali hakkında Anayasa Mahkemesi’ne açılan davanın ise önümüzdeki dönemde sonuçlanması bekleniyor.

Yönetmeliğin, Bankacılık Kanunu, Sigortacılık Kanunu, Sermaye Piyasası Kanunu gibi kanunlar kapsamında faaliyette bulunan belirli kurumların elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcıları ile elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarına ilişkin 2/2 maddesi durduruldu. 

Yönetmeliğin, 4/1 maddesinde yer alan (i) ekonomik bütünlük, (ii) platformlar ve platformlara ilişkin belli parasal eşikler kapsamında yapılan orta, büyük, çok büyük platform sınıflandırmaları, (iii) elektronik ticaret hacmi, (iv) satıcılar ve satıcılara ilişkin belli parasal eşikler kapsamında yapılan orta, büyük, çok büyük platform sınıflandırmaları, (v) net işlem hacmi ve (vi) toplam satış hasılatı tanımlarının yer aldığı düzenlemeler de durdurulan maddeler arasında yer alıyor. 

Yalnızca çok büyük platformlar açısından getirilen; (i) ekonomik bütünlüğü içerisinde yer alan finansal kuruluşların kredi verme gibi hizmetlere ilişkin imkan sağlamasına, (ii) ekonomik bütünlüğü içerisinde yer alan elektronik para kuruluşlarınca çıkarılan e-paraların kullanılmasına imkan sağlamasına ve (iii) 6493 sayılı Kanun kapsamında sınırlı ağ istisnası ile e-para lisansı almadan verebilecekleri hizmetleri sunmasına ilişkin yasak getiren yönetmeliğin 25’inci maddesi de durduruldu. Durdurulan diğer maddeler ise şunlar:

Platformların satıcıların tanıtıcı bilgilerine ilişkin gerçekleştirmesi gereken doğrulamaya ilişkin detaylar ve bu doğrulamanın yapılmaması halinde alınması gereken aksiyonların yer aldığı 6/3 madde,

Yönetmeliğin 10’uncu maddesinde yer alan platformların hukuka aykırı içerikleri yayımdan kaldırmasına ilişkin düzenleme,

Yönetmeliğin, Fikri ve Sınai Mülkiyet hakkı ihlal durumlarında, platformlara şikayet başvuruları yapılırken izlenmesi gereken yöntem ile platformların bu başvuruları değerlendirirken alması gereken aksiyonların yer aldığı 12’inci maddesi, şikayet başvurularına karşı itiraz etmek isteyen satıcıların başvuru yöntemlerinin düzenlendiği 13’ünçü maddesi ile başvurunun nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin 14’üncü maddesi,

Platformların, satıcılar ile imzalayacağı aracılık sözleşmesinde yer alması gereken asgari unsurların düzenlendiği 15’inci maddesi,

Aracılık sözleşmesi hükümlerinin platformlar tarafından değiştirilmesi durumunda platformlar tarafından uyulması gereken kural ve sürelerin düzenlendiği 16’ıncı maddesi,

Platformların sunduğu aracılık hizmetini hangi hallerde kısıtlayabileceği, askıya alabileceği yahut sonlandırılabileceğine ilişkin düzenlemelerin ve bu konularda platformların uyması gereken kuralların yer aldığı 17’inci maddesi,

Platformların kendilerine ait pazaryerlerinde kendi markalarını taşıyan malları satamayacaklarına, farklı sayfalarda satılması halinde ise bu sayfalar arasında erişim verilemeyeceğine ilişkin 19’uncu maddesi,

Bazı eşikleri aşan platformların her sene bir “mevzuata uygunluk raporu” hazırlaması gerekliliğine ve ilgili rapor içeriğine ilişkin düzenlemenin yer aldığı 24’üncü maddesi,

Yalnızca çok büyük platformlar açısından getirilen bir diğer kısıtlama olan posta ve taşımacılık hizmetlerini kendisine ait olmayan platformlarda sağlayamayacaklarına ilişkin 26’ıncı maddesi,

Ayrıca, yine yalnızca çok büyük platformlar açısından getirilen, platformların kendi pazaryerleri üzerinden mal ve hizmet ilanlarının yayımlamasını ve pazaryeri faaliyeti ile ilan faaliyetlerini sağladığı sayfalar arasında erişim imkanını kısıtlayan 27’inci maddesi

Büyük ve çok büyük Elektronik Ticaret Aracı Hizmet Sağlayıcı’lar (ETAHS) açısından getirilen reklam harcamalarında getirilen kısıtlamalar ile, nelerin reklam harcaması olarak kabul edileceğinin açıklandığı, reklam harcamalarının ETAHS’ler tarafından nasıl yapılması gerektiğine ilişkin detaylı düzenlemeler içeren 28’inci maddesi

Büyük ve çok büyük ETAHS’lerin, platformdaki alıcılara ve satıcılara sunabileceği indirimlere ilişkin uyması gereken bütçe kısıtının detaylarına ve bu bütçeye ne tür indirimlerin dahil edilmesi gerektiğine ilişkin düzenlemelerin yer aldığı 29’uncu maddesi,

Yönetmeliğin 30’uncu maddesi ile belirli net işlem hacimlerine sahip ETAHS ve satıcılara getirilen lisans yükümlülüğünün yer aldığı, lisans başvurusuna ilişkin ETAHS’lerin izlemesi gereken prosedürlerin ve ödemesi gereken tutarların nasıl hesaplanacağının düzenlendiği 31’inci maddesi,

Yönetmelik kapsamında getirilen yükümlülüklerin uyum süreleri, parasal eşiklerin artırımı ve sair detayların düzenlendiği “Çeşitli hükümler” başlıklı 33’üncü maddesi.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Veri Depolamanın Geleceği

Dijitalleşmenin Ekonomiye Etkisi