Çağrı Merkezi Sektörü Teşvik Bekliyor
Salgın sürecinde vatandaşa kesintisiz hizmet sunulmasını sağlayan ve 160 bin kişinin çalıştığı Çağrı Merkezi Sektörü istihdam ve hizmet ihracatı için teşvik bekliyor.
Aynı zamanda da tüm dünyaya hizmet ihracatı
yapan Çağrı Merkezi Sektörü, Türkiye’yi yakın coğrafyada bir hizmet üssü haline
getirdi. Büyümenin sağlıklı bir şekilde devam edebilmesi ve potansiyelin
değerlendirilebilmesi için istihdama ve hizmet ihracatına özel teşviklere
ihtiyaç duyuluyor.
Çağrı Merkezleri Derneği (ÇMD), her yıl
gerçekleştirdiği Türkiye Çağrı Merkezi Pazarı Araştırması’nın 2021 sonuçlarını
paylaştı. ÇMD ve Pragma Araştırma iş birliğiyle hazırlanan raporda 2021 yılında
da sektörün yaşadığı dikkat çekici büyümeyi sürdürdüğü ortaya konuluyor. Sektörde
2020 yılına göre yüzde 41,3 oranında artan pazar büyüklüğü, 10,9 milyar Lira’dan
2021 yılında 15,4 milyar Lira’ya ulaştı. Enflasyon ve asgari ücret etkisinden
arındırılmış reel (gerçek) büyümenin ise yüzde 20 civarında olduğunun altı
çiziliyor.
Sektörün, beklentisi olan istihdam teşviklerinin ve
hizmet ihracına yönelik teşviklerin devreye girmesi halinde, 2022 yılı ve
sonrasında özellikle gençlerin ve kadınların istihdamına en fazla katkıda
bulunan iş kolları arasında yerini alacak olan Çağrı Merkezi Sektörü, Türkiye
genelinde 142 bin 20 müşteri temsilcisi ile hizmet veriyor. En son verilere
göre, müşteri temsilcisi sayısı yüzde 15 artışla 142 bin 20 kişi olurken,
yönetici ve destek kadrolarla birlikte toplamda sağlanan istihdam 160 bin 483
kişiye ulaştı.
Lokasyonların Dışında da Müşteri Temsilcisi Çalıştırılacak
Salgın sürecinde esnek çalışmanın etkisiyle çağrı
merkezlerinin bulunduğu lokasyonların dışında da müşteri temsilcisi istihdam edilmesi
ve bugüne kadar ekonomiye katkı vermemiş özellikle kadın çalışanların sektöre
dahil edilmesiyle 2021 yılında sağlanan istihdam beklentilerin üzerinde artış
yaşandı.
2022 yılına ilişkin toplam istihdam öngörüsü, salgının
etkisinin de azalmasıyla sektör normalize olacağından yüzde 5 artışla toplam
168 bin kişi olacağı ifade ediliyor. Özellikle İŞKUR tarafından sağlanan
desteklerin yeniden gündeme gelmesi
halinde büyüme beklentisinin yüzde 10-15’lere çıkabileceği kaydediliyor.
Esnek Çalışma Kalıcı Hale Gelecek
Salgının ilk yılında evden çalışan müşteri temsilcisi
sayısı 93 bin 288 olurken, rapora göre bu rakam geçen yıl normalleşmeyle
birlikte 82 bin 372’ye geriledi. Önümüzdeki dönemde bu modelin yüzde 50-55
oranında kalıcı olması bekleniyor.
Türkiye Hizmet İhracatında Üs Konumunda
Türkiye çağrı merkezi hizmet ihracatında üs olmaya
başladı. Çağrı Merkezleri Sektörü, halihazırda 10 bine yakın müşteri
temsilcisiyle başta Almanya, Hollanda, Avusturya, Danimarka, Fransa, Portekiz,
İspanya, Rusya, ABD, İngiltere, İsviçre, Lüksemburg, İskoçya, Birleşik Arap
Emirlikleri gibi ülkelere hizmet ihracatı yapıyor.
Türkiye, sahip olduğu insan kaynağı, teknoloji ve alt
yapısı ile Çağrı Merkezleri Sektörü alanında dünyada fark yaratıyor. Çağrı Merkezleri
Sektörü, döviz kazandırıcı hizmet ticaretinin desteklendiği sektörler arasına
dahil edililirken, bu destek, var olan potansiyeli daha da geliştiriyor ve Türkiye’nin
döviz gelirlerine katkı sağlıyor.
Finans, Telekomünikasyon Ve E-Ticaret Sektörleri Önde
Çağrı Merkezleri Sektörü’ndeki istihdamın çoğu finans,
telekomünikasyon, elektronik ticaret (e-ticaret) ve kamu sektöründe
gerçekleşti.
Finans/sigorta, telekomünikasyon, e-ticaret ve kamu, Çağrı
Merkezi Sektörü’ndeki istihdamın yaklaşık yüzde 74’ünü sağlıyor. İstihdamın
sektörel dağılımında yüzde 25’lik payla finans/sigorta ilk sırayı, yüzde 24’lük
payla telekomünikasyon ikinci sırayı alırken, e-ticaret yüzde 13 payla üçüncü
sırada bulunuyor. Kamu da yüzde 12 payla dördüncü sıradaki yerini alıyor.
Kadın İstihdamında Öncü
Türkiye Çağrı Merkezi Pazarı 2021 Araştırması,
sektörün kadınların ve gençlerin istihdamı açısından öncü iş alanları arasında
olduğunu gösteriyor. Çağrı Merkezi Sektörü, yüzde 67’lik kadın çalışan oranıyla
pek çok sektörden ciddi anlamda ayrışırken; sektörde yaş ortalamasının 28,
üniversite mezunu çalışanların oranının ise yüzde 57 olduğu belirtiliyor.
Çalışana Yatırım Meyvesini Veriyor
Yorumlar
Yorum Gönder